Telephoto-lens

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Telephoto-lens

De ingebouwde camera van mijn laptop heeft een breed beeldveld van 80° (horizontaal). Voor videomeetings zou ik liever 2x inzoomen, maar de camera heeft geen device driver die digitaal inzoomen mogelijk maakt.

Er bestaan lenzensets met een knijper voor smartphones, die ook op laptops passen. Ik heb een tijdje geleden een simpele set van drie lenzen gekocht (fish eye, groothoek, macro), de optische kwaliteit bleek voldoende (link), en ze pasten ook op mijn laptop. Er blijken ook sets van 5 lenzen te bestaan, dan komt er een polarisatiefilter en een 'telephoto'-lens bij. De beperkte omschrijving van de telephotolens is: "2x telescooplens, 2 keer zo dicht bij het voorwerp", en "Barlow 2x".
  • Zou zo een telephotolens geschikt zijn voor mijn doel, het inzoomen?
  • Waarom wordt hij meestal weggelaten uit dit soort sets, ligt het voor de hand dat hij op een bepaalde manier teleurstelt?
  • Hoe zou hij geconstrueerd zijn, is het een kijker van het gallilei-type, met een bolle en een holle lens?
  • Wat is het verschil tussen een barlowlens en een telescoop?
voorzetlens1.png

Berichten: 12.262

Re: Telephoto-lens

Het is een specifieke 2 elements lens, met enige correctie voor chromatische aberratie.

Hoe goed of slecht dit werkt met een camera van een smartphone of de webcam van een laptop durf ik niet te zeggen. Eigenlijk is het het soort lens dat je zou gebruiken in het oculair van een telescoop om vergroting te verkrijgen, ten koste van de hoeveelheid licht (je vangt geen foton meer met de telescoop, maar ziet slechts een deel van het beeld).

Ik vermoed dat de reden is dat ze zelden in lenskitjes voor telefoons zitten is dat je domweg digitaal kunt inzoomen met de meeste apparaten. Daarbij verlies je uiteraard resolutie, maar wellicht is dat minder storend dan de afwijking die dit soort lenzen geeft.

Groothoek/fisheye opzetten zijn dingen die een camera iets laten doen dan in software onmogelijk is, namelijk een breder blikveld geven. Marco is een beetje hetzelfde idee: de lens kan focussen op iets dat dichterbij is dan de normale minimale focusafstand. Een polarizer kan ook niet echt in software, maar is wel eens handig als je een donkerdere blauwe lucht in je foto wilt.

Die 2x zoom is niet zo heel indrukwekkend, zeker niet gezien sensors idioot grote aantallen megapixels hebben gekregen: Als je een 20 megapixel camera hebt en je zoomt 2x in heb je nog 5 megapixels over: meer dan full HD televisie. Uiteraard geeft dat wel problemen met ruis, zeker bij die hele kleine sensors in telefoons, maar voor een shot overdag in vol zonlicht kan het best okay werken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Telephoto-lens

Benm schreef: zo 19 apr 2020, 02:06 Hoe goed of slecht dit werkt met een camera van een smartphone of de webcam van een laptop durf ik niet te zeggen. Eigenlijk is het het soort lens dat je zou gebruiken in het oculair van een telescoop om vergroting te verkrijgen, ten koste van de hoeveelheid licht (je vangt geen foton meer met de telescoop, maar ziet slechts een deel van het beeld).
De objectiefdiameter van deze telephoto-lens is ongeveer 20 mm, volgens de foto van het startbericht, en de objectiefdiameter van de webcam van mijn laptop is 4 mm. De omschrijving zegt dat hij 2x vergroot. De helderheid van een egaal voorwerp neemt dus toe door deze telephoto-lens, valt te verwachten.

Berichten: 12.262

Re: Telephoto-lens

Ik weet niet wat je kunt instellen aan de webcam van een laptop, maar naar mijn idee meestal niet zoveel: meestal vast diafragma, dus dan kan je alleen met ISO en sluitertijd iets doen. Waarschijnlijk gaat dat allemaal ook nog automatisch, dus past het zelf de helderheid aan als je zo'n voorzetlens gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Telephoto-lens

Ik probeerde je gedachtengang in de quote te volgen. Je stelling leek te zijn dat deze soort telephoto-lens het nadeel heeft dat hij het beeld donkerder maakt, met een factor die gelijk is aan de vergroting. Mijn tegenwerping was dat het objectief van de telephoto-lens groter is dan de lens van de camera, en dat hij het beeld dus niet donkerder maakt. Maar je reactie erna lijkt te zijn dat een donkerder beeld geen nadeel zou zijn omdat de webcam van een laptop dat automatisch compenseert, zonder ruis?

Berichten: 12.262

Re: Telephoto-lens

Mijn gedachte was dat het specifiek een Barlow lens wordt genoemd, en dat is, normaliter, een oculair voor een telescoop waarmee je 'inzoomed' maar de telescoop uiteraard niet meer licht kan invangen door beperking van de omvang van de eerste lens/spiegel in het systeem.

Als dat het geval zou zijn krijg je ofwel een donkerder beeld, ofwel meer ruis. Wat zo'n laptop camera doet is meestal vrij obscuur, kun je bijvoorbeeld zien van de sluitertijd en ISO waarde zijn?

De afbeelding is te klein om te kunnen zien wat het ding precies doet: Het zou best kunnen dat het een grotere lensopening heeft dan de webcam, en daarmee als een soort 'verrekijker' fungeert, en wel mee licht vangt dan de webcam normaliter doet. Ik vraag me dan alleen af of de omschrijving 'Barlow 2x' dan nog correct is, het kan natuurlijk zijn dat ze daar de mist in zijn gegaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Telephoto-lens

Een Barlow lens wordt geplaatst tussen objectief en oculair en is niet de vergelijken met een voorzetlens of lenzensysteem die/dat voor een objectief wordt gezet.
Bij een Barlow lens wordt de maximale lichtsterkte door de grootte van het objectief bepaald. Bij een lenzensysteem vóór het objectief hoeft dat niet het geval te zijn.

Berichten: 12.262

Re: Telephoto-lens

Dat was ook mijn idee, maar ze noemen het specifiek 'Barlow 2X' in die afbeelding.

Wellicht is het gewoon een fout gekozen term en is het een tamelijk normale zoomlens die zoveel licht kan vangen als de voorste lens groot is.

Als je iets hebt waarmee je lichtsterkte kunt meten (wat zeldzaam is op webcams in laptops) zou je het heel eenvoudig kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: The Outer Planets (Korte 16mm docu 1985)

Ik heb twee 2x telephoto-lenzen uitgeprobeerd op mijn laptop-camera, de goedkope merkloze (B, 4 euro) en de duurdere "apexel" (C, 20 euro)". Het resultaat is te zien in deze foto's van een tegelwand.

tegels.jpg

Beide voorzetlenzen vergroten ongeveer 2x, dat klopt.
Beide hebben last van tunnelvisie, zoals blijkt uit de zwarte rand om het cirkelvormige beeldveld.
Lens B heeft last van kussenvormige vertekening, lens C is in dat opzicht beter, die vervormt niet.
In de praktijk kies ik toch voor lens B, omdat die lichter en kleiner is dan C, en omdat de knijper beter blijft zitten.

Berichten: 99

Re: Telephoto-lens

Optisch gezien is het een hele uitdaging om dit op te lossen.
Wat goed zou werken is een minitelescoop met een groothoekoculair.
En je hebt ook een goed objectief nodig.
Werkend is een Nagler-oculair van 16 mm gecombineerd met een cameraobjectief van 35 mm.
Daarnaast moet je nog heel wat prutsen om er een minitelescoop van te maken.
Het prijskaartje is vele honderden euro's.

Een veel betere optie is een losse webcam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Telephoto-lens

Pa Pinkelman schreef: do 19 nov 2020, 21:36 Een veel betere optie is een losse webcam.
In dit topic ging het me om videomeetings op mijn laptop. In de praktijk ben ik tevreden met lens B van hierboven, die is makkelijker mee te nemen dan een webcam.

Reageer