[Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Moderator: Rhiannon

Reageer

[Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Voor mijn master opleiding Crisis and Security Management aan de Universiteit Leiden doe ik onderzoek naar internetveiligheid in de hoop dit te kunnen verbeteren. U kunt me hier goed bij helpen door deze vragenlijst in te vullen. Ik heb geen specifieke doelgroep waar ik me op richt, zolang de respondent maar Nederlands spreekt aangezien de survey in het Nederlands is. De survey is anoniem en wordt enkel gebruikt voor mijn masterscriptie. U zou me enorm helpen door de survey in te vullen! De survey duurt ongeveer 10 minuten. Het invullen van de enquete kan tot en met 5 mei.

https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe ... jUpimzEyWx

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: [Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Dit is toch niet hoe je iets in een bevolkingsgroep meet? Zelf mensen aanspreken of een extreem specifiek forum vragen om een vragenlijst gaat toch een totaal verdraaid beeld geven. Dit lijkt mij een schoolvoorbeeld van hoe je een steekproef niet moet uitvoeren.

Berichten: 12.262

Re: [Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Tja, ik weet niet of dit de enige plek is dat je erom vraagt, maar heb je enquete toch ingevuld, voor zover dat iets toevoegt.

Maar inderdaad, als je met name deze enquete voorlegt aan wetenschappers of zelfs computervaardige mensen (tweakers oid) dan krijg je wel een resultaat dat extreem afwijkt van de gemiddelde bevolking.

Anderzijds begrijp ik het wel: het lijkt me nogal lastig om complete digibeten te vinden die een online enquete gaan invullen. Zeker gezien er verder niets mee te verdienen is wordt zoiets gewoon lastig.

Ik heb hem voor je ingevuld omdat ik je alle succes met je studie gun, maar ik denk niet dat ik representatief ben voor de gemiddelde bevolking gezien ik in een aangrenzend veld werk.

Re: [Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Benm schreef: di 28 apr 2020, 03:03 Tja, ik weet niet of dit de enige plek is dat je erom vraagt, maar heb je enquete toch ingevuld, voor zover dat iets toevoegt.

Maar inderdaad, als je met name deze enquete voorlegt aan wetenschappers of zelfs computervaardige mensen (tweakers oid) dan krijg je wel een resultaat dat extreem afwijkt van de gemiddelde bevolking.

Anderzijds begrijp ik het wel: het lijkt me nogal lastig om complete digibeten te vinden die een online enquete gaan invullen. Zeker gezien er verder niets mee te verdienen is wordt zoiets gewoon lastig.

Ik heb hem voor je ingevuld omdat ik je alle succes met je studie gun, maar ik denk niet dat ik representatief ben voor de gemiddelde bevolking gezien ik in een aangrenzend veld werk.
Hallo Benm!

Bedankt voor uw reactie! Ik heb mijn survey verspreid via zeven fora en in mijn eigen netwerk. Via al deze verschillende kanalen probeer ik een diverse sample te krijgen. Aangezien ik een sample van tussen de 300 en 400 moet krijgen, heb ik mijn survey via zo veel mogelijk kanalen verspreid. Mocht nou blijken dat er van een bepaalde groep veel mensen in mijn sample zitten en van een andere groep heel weinig, dan kan ik altijd in de discussie aangeven dat de resultaten representeerbaar zijn voor de groepen in de sample en dat andere ontbreken dus dat ik daar niets over kan zeggen. Heel erg bedankt voor het invullen van mijn survey, daar ben ik echt blij mee!

Berichten: 12.262

Re: [Enquete] Internetveiligheid en psychologie

Ik weet niet wat de andere fora zijn, maar het zal sowieso wel een bepaalde bias geven: Je krijgt mensen die uberhaupt technisch in staat zijn zo'n enquete online in te vullen (er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen, denk aan ouderen), en ook mensen die om een of andere reden gratis hun tijd willen geven om je te helpen.

Anderzijds begrijp ik je aanpak prima, het is niet gemakkelijk een paar honderd mensen te vinden. Ik zag dat er ook vragen over leeftijd en opleidingsniveau in zaten, daaraan zou je al kunnen zien of dat een beetje overeen komt met het nederlandse gemiddelde (guess not).

Reageer