[scheikunde] oefening PH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

[scheikunde] oefening PH

Hoeveel gram natriumwaterstofsuccinaat (MW = 140 g/mol) en dinatrium succinaat (MW= 162 g/mol) moeten worden toegevoegd aan 1L water om een 50 mM oplossing te bekomen met een pH van 6,0 (pK is 5.64)?

Hoe begin ik hieraan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: oefening PH

Het gaat hier om de berekening van de samenstelling van een buffer. Dat gaat met de Henderson-Hasselbalch formule, ken je die?
Zo ja, dan moet je die gebruiken om de verhouding waarin beide aanwezig moeten zijn te bepalen. Verder is gegeven dat het totale gehalte 50 mM moet zijn. Met dat gegeven en de verhouding kun je bepalen hoeveel van elke verbinding aanwezig moet zijn.

Vervolgens moet je dit nog omrekenen naar de benodigde massa van beide stoffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: oefening PH

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 30

Re: oefening PH

Bedankt, ik snap de werkwijze!

Maar, dan kom je toch de verhouding van de logaritmen van de concentraties uit of maakt dit geen verschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] oefening PH

Als je de formule gebruikt zoals die bijvoorbeeld op Wikipedia staat:

Afbeelding

Dan krijg je de logaritme van de verhoudingen - dus niet de verhouding van de logaritmes!

Maar als je de logaritme weet, kun je de verhouding zelf uiteraard ook uitrekenen.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] oefening PH

dus dan kom ik uit 0,36 = log(B/Z) dus dan is B/Z = 2,29 en dan reken ik hiermee verder?

Berichten: 30

Re: [scheikunde] oefening PH

-> totale M = 0,05 dus hiervan is 0,037 base en 0,013 zuur.

van de 0,05 mol is er dus 0,037 mol dinatrium succinaat en 0,013 mol natriumwaterstofsuccinaat

dit betekent dat er 0,037*162 = 5,994 gram dinatrium succinaat en 0,013*140 = 2,08 gram natriumwaterstofsuccinaat nodig is.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] oefening PH

klopt dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] oefening PH

Ik heb het nog niet nagerekend maar de aanpak lijkt te kloppen. Let wel op het aantal significante cijfers; als het totale gehalte 50 mM moet zijn (2 cijfers nauwkeurig) dan hoef je de massa's ook maar in 2 cijfers nauwkeurig te hebben (praktijk) en dan moet je het antwoord op het tentamen ook maar in 2 cijfers nauwkeurig geven (afhankelijk van de opleiding)

Berichten: 30

Re: [scheikunde] oefening PH

oke, super bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] oefening PH

Ik kom op andere getallen uit. Het lijkt erop dat je tussendoor misschien een paar keer hebt afgerond, dat is sowieso niet goed. Maar los daarvan kan ik de getallen niet helemaal platsen. Je schrijft bijvoorbeeld 0.013 * 140 = 2.08 maar mijn rekenmachine komt op 1.82, geen idee waar dit verschil in zit.

Uiteindelijk kom ik op 0.0348... mol dinatriumsuccinaat en 0.01519.. mol natriumwaterstofsuccinaat, en daarmee op 5.64 en 2.13 g

Belangrijkste is op zich dat je aanpak klopt, maar met een goede aanpak en verkeerd invoeren kom je natuurlijk alsnog op een verkeerd antwoord...

Reageer