Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Ik las ergens dat ureum heel goed gebruikt kan worden als bladvoeding voor planten en dat ze daar groener van worden .nu wil ik niet allemaal dure stoffen gaan gebruiken maar het zo simpel mogelijk houden .Als basis heb ik twee liter ochtend urine gebruikt.Ik las es dat daar de meeste ureum in zit .Ik weet ook dat er heel veel vocht in zit misch wel 90 % .Dus mijn eerste idee was om dat te scheiden doormiddel van bevriezing “met de aanname dat de zouten en het ureum niet bevriezen “.
Wat ik hier a aan overhield was een geconcentreerdere gele rode vloeistof .
Deze vloeistof heb ik gedroogd in een vacuüm droger .Wat ik overhield was een hygroscopische zouterige gele massa .Ik had gelezen dat ureum gedeeltelijk oplost in ethanol.zo n 50 gram in 1 liter stond op wikipedia .Ik had om het goedkoop te houden hiervoor gedestilleerde spiritus gebruikt .ik ga er eigenlijk vanuit dat methanol ongeveer vergelijkbare resultaten geven .Omdat ik eigenlijk dacht dat er in het gedroogde goedje iets van 20 gram ureum zat .En ik eerst de zuren en gele stof wilde wegwassen heb ik daarvoor 50 ml ethanol gebruikt .Dan zou er dus ongeveer 2,5 gram ureum en vervuilingen wegspoelen (Nam ik aan ).Ik nam ook aan dat de witte stof die overbleef ureum was .Maar daar ben ik dus niet meer zo zeker van eigenlijk.
Ten eerste omdat dit niet hygroscopisch is en ook niet ontleed in biuret en ammoniak .Tenminste ik rook geen ammoniak bij een test boven het gasfornuis en het ontleden ook niet .Wat ik nu dus denk is dat de witte zouten een van deze zouten zijn die niet oplossen in ethanol.

Samenstelling van menselijke urine
(hoeveelheden per 1000 - 1500 mL, per 24h)

Stikstof (totaal) 7,0 - 20 g
- aminozuur 0,15 - 0,30 g
- ureum 12 - 35 g
- NH3 0,6 - 1,2 g
- creatinine 0,8 - 2,0 g
- urinezuur 0,3 - 0,8 g
- hippuurzuur 0,7 g
Chloriden 10 - 15 g
Fosfor 1,2 g
Zwavel (totaal) 1,2 g
- anorganisch 1,0 g
- etherisch 0,1 g
Natrium 2,5 - 4,0 g
Calcium 0,1 - 0,3 g
Kalium 1,5 - 2,0 g
Magnesium 0,1 - 0,2 g
Dus nu neem ik eigenlijk aan dat ik toch een gedeelte heb gescheiden .
Wat mij tr wel opviel was dat in de eerste 50ml ethanol ongeveer na drie dagen zich heldere doorzichtige kristallen op de bodem hechten .Weet iemand misch of dit ureum is of wat het is .Snap eigenlijk niet helemaal waarom dit pas na drie dagen zich aan de bodem hecht .Enigste wat ik zelf kan bedenken is dat er een reactie heeft plaatsgevonden met de ethanol of de 5% methanol.Moet er wel bij zeggen dat de heldere kristallen na verwijdering van de oplosstof goed oplossen in water.En Het niet snel droogd maar er wel kleine witte kristalletjes tussen liggen .
Maar het is dus niet de 20 gram ureum waar ik eigenlijk op gerekend had .
Conclusie misch dat er geen 20 gram in een liter zit of dat het toch ook bevriest!

Ik las ook een destillatie van iemand anders op internet maar die had 10 liter ureum verdampt in de tuin .Nou lijkt me dat niet zo handig en rendabel .Denk dat bevriezen dan toch makkelijker is .Ook gebruikte hij zoutzuur en zwavelzuur om de ureum te binden en af te scheiden .?wat ik eigenlijk betwijfel omdat ik ergens anders las dat dat alleen gebeurd als er geen water bij betrokken is Misch als je het indamt daarna of zo .Zo en zo word het met die middelen niet echt goedkoop om ureum te scheiden lijkt mij .Zie bericht van hem .

Isolation of urea from urine!


No, I am not kidding!

I have always been interested in the chemicals the body produces/excretes, and urea is one of them!
Of course, urea is mostly easily available, but not everywhere. So there are ways of obtaining it yourself, from a chemical synthesiser called your own body ;)

Urea is of course an ancient, well studied chemical, in fact it was discovered over 230 years ago, and Friedrich Woehler determined that urea could also be synthesised from inorganic chemicals, i.e. by the reaction of potassium cyanate with ammonium sulfate (1828).

The original discovery of urea was by Hilaire Marin Rouelle in 1773, who obtained it by boiling urea dry and obtaining a white residue (which later proved to be identical with Woehlers reaction products - disproving the idea that the chemistry of the living is radically different from inanimate matter)

Unfortunately, simply boiling down urine doesnt quite satisfy anyone, as it still contains certain quantities of salt, creatine, ureic acid, proteins etc.

Per day, about 1.5 - 2 litres are excreted, consisting of 95% of water. The rest (in grams per day consists of)

# 25 g urea
# 1 g uric acid (metabolic endproduct of purines from DNA)
# 1.5 g creatinine (derived from creatine phosphate, the muscle booster)
# 10 g of salts, mainly NaCl
# 3 g of phosphates, citric acid, oxalic acid,
# milligrams of proteins, and urochromen, which is the compound giving rise to the yellow colour of urine.

Now, looking at this information, what could be the best way of isolating urea from it?

How about this:

1. Collect urine for about a week, one should get about 10 litres. Needless to say, urine is STERILE to start off with. Preferably though, after each urine addition, the solution should be simply boiled to keep it sterile. Otherwise, just literally pee into a sterile pot with lid, and keep it at 4 deg C for the rest of the week. I dont think bacterial contamination should be a problem then (unless your have a medical condition, where bacteria are excreted through your urinary tracts)
2. AFter a week, boil down the urine, until a solid mass is obtained (from the above table, it should way about 300 grams. Do this outside, unless you want 10 litres of water condensing on your windows
3. That's when things become interesting. You want to get rid of salts (primarily), and phosphates. At this point there is no easy way to get rid of the creatinine, and the ureic acid. Proteins aren't much to worry about anyway, as conc. are very low.
So - I checked - urea is soluble in ethanol, at 50 g / l, @ 20 degC . Probably a lot more is soluble at higher temperatures. In water, it dissolves at >1500 g/litre, so very highly soluble. I'd try to dissolve the urine residue in an excess of cheap industrial ethanol (doesnt matter if it contains other things), which would mean, around 3 litres, if you heat the ethanol up a little (no open flames ok). All the inorganic stuff (salts etc) are barely soluble in ehtanol, so they should remain precipitated.
4. Filter off the remainder, and boil of the ethanolic solution of urea (with a small amount of creatinine potentially) down to a few hundred ml's, or even to dryness. If you distill, you can obviously recycle the ethanol, although it may prove to be a pain to recycle such large amounts, considering that ethanol is cheap anyhow.
5. Alternatively, once you boiled down the ethanolic solution of urea to a few hundred ml, you could add HCl (conc) or H2SO4, and precipitate urea as the respective salt (which is surely insoluble in ethanol). The salt can be turned back into urea with the appropriate amount of NaOH.

What do you think? Sure this is a very simple way of purifying urea, and of course if you had all the reagents, one could get extremely high purities.
At least, this way, one gets about 200 g of urea, straight from urine, with the only expense of 3 litres of industrial ethanol.

Vraag is dus of bepaalde dingen kloppen die ik concludeer.En wat de zouten zijn die zich na drie dagen pas afscheiden uit de eerste 50 ml scheiding.
Waarom ik niet meer ureum krijg en wat ik beter kan doen .
En dan wel aub zo natuurlijk mogelijk.Dus niet met allerlei toevoegingen die het niet meer goedkoop maken .
Wat ik nog wel interessant vind om te weten Is of ureum zich nou wel afscheid door toevoeging van zoutzuur in water of niet ? Sorry voor de lange text bij voorbaat dank .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Als je geen dure chemicaliën wil gebruiken ligt het meer voor de hand om het ureum gewoon te bestellen. Eén kilo kost een tientje bij labshop, daar kun je niet tegenop met je spiritus-distillatie of wat voor andere handelingen dan ook.

Dat er zich na verloop van tijd kristallen afzetten is niet zo raar. De oplossing die je had is per definitie verzadigd. Het oplosmiddel verdampt langzaam en de oplossing wordt oververzadigd, en dan begint dat wat niet oplost neer te slaan. Als het rustig genoeg gaat in de vorm van mooie kristallen.

Wát de kristallen in jouw geval zijn weet ik niet. Wel, dat de kans dat dit een chemische reactie is bijzonder klein is.

Maar nogmaals, wat je beter kunt doen is gewoon ureum bestellen. Of rechtstreeks over de planten heen pissen, dat is het makkelijkst én het goedkoopst.

Berichten: 12.262

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Ureum is dusdanig goedkoop dat het niet zinnig is het uit urine te winnen, tenzij het puur om het uitvoeren van het experiment gaat.

Het water eruit vriezen is wellicht niet zo handig: in theorie werkt dat, maar in de praktijk heb je vaak wat onregelmatig ijs waar inclusies in zitten, en je dus een deel van wat je wel wilt zou weggooien. Droogkoken voorkomt dat je iets verliest, en daarna kun je het weer oplossen en herkristalliseren.

Overigens vermoed ik dat zowel invriezen als droogkoken beide meer aan energie kosten dan dat het ureum zou kosten als je het gewoon koopt.

Berichten: 454

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Ja ik ben het wel eens dat het makkelijker is om het te kopen .En 16 euro valt op zich mee met verzendkosten erbij .Maar met een kilo zou ik volgens mij honderd jaar doen .En aangezien je echt heel weinig nodig hebt om bladverbranding te voorkomen dacht ik dat als 1 liter urine 20 gram zou bezitten .Ik daar voor die paar plantjes meer dan genoeg aan heb .
Nee ik vond het experiment wel leuk .Gewoon om te kijken of het kan lukken .
En nee ik denk niet dat de kristallen gevormd zijn door verdamping aangezien ik het in een afgesloten erlenmeyer had bewaard. En ik denk tr wel dat het ureum is omdat het best hygroscopisch is .Misch komt het door de temperatuur wisselingen .
Nou ja ik ga het gewoon nog een beetje proberen en we zien wel .
Overigens de distillatie van spiritus is ook niet zo veel werk .Ik stop het gewoon in een vooraadpot met daarin een halve Oude wijnfles.Met donker gekleurd glas zodat het door de zon sneller warmer word en de schone ethanol methanol in nowtime schoon is .En het geen je gebruikt en vies is kun je zo ook weer reinigen .Mitst er natuurlijk geen reactie is geweest. Zie foto
Bijlagen
1D2FF5E1-7C3B-454B-8A1F-1BD1CFF6FEFF.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Hmm.. Je kan het bij tankstations halen. Het wordt gebruikt om dieselmotoren schoner te maken.
De naam is AdBlue.

Berichten: 454

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Ja zou wel kunnen kloppen .Voor een betere verbranding en schonere.
Zal er es op letten .bedankt voor de tip.

Berichten: 12.262

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Als je het als oplossing wilt hebben kan dat inderdaad, veel tankstations verkopen het in jerrycans en het is pakweg 30% ureum in water. Het is zeker goedkoop, 10 liter voor pakweg 20 euro, wat min of meer 3 kilo ureum zou moeten bevatten.

Over de zuiverheid durf ik verder weinig te zeggen: Als je ureum koopt voor labgebruik dan is duidelijk hoe zuiver dat is, en hoeveel van andere stoffen er maximaal in mogen zitten.

Als je het enkel voor bemesting gebruikt denk ik niet dat het een probleem zal zijn.

Berichten: 454

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Nou ja is een optie .Maar het uitgangspunt was het zelf maken .We kunnen natuurlijk alles wel kopen maar dan word het hier vrij stil lijkt mij ;) .
Voorlopig is het even aan het drogen .Zodra ik enigszins resultaten heb waarvan ik tevreden ben zal ik er een foto van plaatsen . Ook zal ik het dan testen op een enkel blad en kijken of er een groot verschil optreed .

Berichten: 12.262

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Dat lijkt me wel een goede aanpak, een deel van de planten bemesten en een deel niet zodat je een controlegroep hebt.

Berichten: 454

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Nou er zijn wat resultaten .Als eerste heb ik gekeken of invriezen zin heeft als scheidingsmiddel .Omdat ik geen zin had om 1 liter urine in te dampen heb ik van het gescheiden product 50 ml genomen .Laten drogen en daarna maal 20 gedaan .
Mijn uitkomst is dat invriezen wel degelijk nut had .Ik ben als volgt te werk gegaan .
Twee halve liter ingevroren waarna van allebei omgekeerd een kwart liter heb laten uitlekken ontdooien .Zie foto .
015C608A-9940-4E59-9AB6-0199FE0C4E29.jpeg
Uitkomst zijn twee halve liters .De een donker gekleurd met waarschijnlijk de meeste ureum .En eentje die als laatste dus ontdooide met de lichtst gekleurde fles .Zie foto .
6E8AA7F6-C7DB-4EA2-A3D9-1E37A9D37592.jpeg
Vervolgens heb ik van beide scheidingen 50 ml afgetapt en dit laten drogen .Zie ook foto
51129776-B801-4381-ABE0-1E8B24E8988B.jpeg
2FEEA090-1F6D-4146-AFC3-5C3E278C12CC.jpeg
Na vervolgens de rekensom gedaan te hebben is zoals eerder ergens op het internet gelezen te hebben om alles in te dampen eigenlijk behoorlijk energie verspillend en tijdverspilling .Invriezen en scheiden werk dus zie aan berekening bij de foto .
Om vervolgens ook nog de zouten uit de ureum te scheiden heb ik spiritus gebruikt na het eerst te hebben gedestilleerd met calciumchloride uit vochtvreters van de action.
Je houd dan van de 85 % ethanol in de spiritus over ongeveer 94 % puur ethanol na afscheiding van het eerste gedeelte omdat dat methanol is en wat aceton .
Aangezien de zouten niet oplossen in ethanol en de ureum wel kun je de ureum verder zuiveren .De ureum blijft echter wel Wat gelig .Dit omdat die kleurstof toevallig ook oplost in ethanol.Maar de schadelijke zouten zijn in ieder geval wel verwijdert.
Nou ja waar ik het dus voor wilden gebruiken .Als bladvoeding Die de bladeren groener zouden doen groeien is niet helemaal gelukt .Tenminste ik zie niet echt veel verschil .
En bovendien blijft het toch ook wel ruiken naar ammoniak .Dus zeker voor binnen planten is dit geen goede optie .Desalniettemin heb ik er toch een goede functie voor gevonden .Aangezien sommige plagen zoals bladluis en spint niet echt van de geur ammoniak houden is dit een perfect middel om dan toch op de bladeren te spuiten .
Dus toch nog resultaat op het eind en een beetje rendement ;)
Voor bladbemesting beter ammoniumnitraat gebruiken .

Berichten: 1

Re: Ureum winnen uit eigen urine met zo min mogelijk middelen

Hoi! Wij doen ons PWS over ureum halen uit urine en daar een huid crème van maken. Dit stappenplan kan ons daar erg bij helpen, maar heeft u misschien bronnen voor ons?
groetjes Reza en Britte

Reageer