Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 73

Re: Identificatie van mineralen en edelstenen

yarne20 schreef: za 14 apr 2012, 16:18
Heel fel bedankt maar eigenlijk wilde ik gewoon weten hoe je precies het volume berekent van een edelsteen of mineraal zonder het voorwerp in contact te brengen in water.


Waarom dan niet in gedestilleerd water of mogelijk alcohol of andere niet-agressieve vloeistof ?

Berichten: 1

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Deze steen heb ik gevonden in een weiland met de metaal detector.

Bruin verbrand van buiten en zilver van binnen de metaal detector gaf ook een hoogte van 68 aan ( richting nikkel of zilver).

Heb het soortelijk gewicht vastgesteld op 7. De steen weegt 1,5 kg

Ook is de steen lichtmagnetisch. (Echt heel licht..). Toen ik de binnenkant bij het afgeschraapte stukje wilde schoonmaken met een beetje citroensap begon het enorm te stinken. Een heftige chemisch reactie.! En het zilver werd goudkleurig. Welk chemisch expert kan mij vertellen wat voor een soort metaal dit is? Hartelijk dank alvast. Anna uit Amsterdam
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (145.09 KiB) 4363 keer bekeken

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

@ In physics I trust #186: Olivijn komt weinig voor aan het aardoppervlak? Dat is echt onzin: in Noorwegen is er bij Åheim een groeve die ~6M ton olivijngesteente (=duniet, nagenoeg pure Mg-olivijn) per jaar produceert, en dat is bij lange na niet de enige groeve noch het enige voorkomen! Dergelijke olivijn wordt gebruikt als 'foundry sand', zeg 'gieterij-zand' waarbij gesmolten metaal in zand-vormen wordt gegoten. Dat is meestal olivijnzand wegens hoge temperatuurbestendigheid alsmede vormvastheid. Olivijn is een van de belangrijkste minerale grondstoffen, en wordt wereldwijd (bv Griekenland, Turkije, Spanje, Brazilie, China, Oman) gewonnen in enorme hoeveelheden, dwz vele tientallen miljoenen tonnen per jaar.

Olivijn komt daarnaast voor in vele andere gesteenten (maar nooit samen met kwarts), vulkanisch of plutonisch (=uit de smelt), metamorf (=via reactie van detritische kwarts + dolomiet tot calciet + olivijn + CO2, vanaf ~350oC), en zelfs hydrothermaal zoals bv in de aders op Zabargad/StJohn's Island in de Rode Zee, waar naar zeggen de mooiste edelsteen-olivijnen (=peridoot) vandaan komen.

Bovendien: de meest veelvuldig voorkomende olivijn (forsteriet, Mg2SiO4) kristalliseert bij 1890oC vanuit de smelt, maar in onzuivere kalken tijdens dier metamorfose tot marmer of skarn vanaf slechts ~350oC. Alleen de veel zeldzamere fayaliet (Fe2SiO4) kristalliseert pas bij ~1250oC (wederom smelt), maar die is dus idd veel zeldzamer. Forsteriet en fayaliet zijn in alle verhoudingen mengbaar en vormen dus een zgn mengreeks, waarvan de (experimenteel bepaalde) smelttemperatuur geleidelijk terugloopt van 1890-1250oC. Nota bene: dat is dus een pure smelt van [Mg+Fe]2SiO4; aanwezigheid van andere elementen (inclusief evt fluïden) beinvloedt de smelt- annex kristallisatietemperatuur sterk.

Mvh,

Maarten

@IMBO #187: links - op zeker Spaanse aragoniet (CaCO3), meerdere vindplaatsen mogelijk. Rechts - metallische glans met rode interne reflexen duiden mogelijk op sfaleriet (ZnS) of würtziet (ZnS met een zeker Fe-gehalte).
Dr. Maarten A.T.M. Broekmans, MSc, PhD

Associate Editor at 'American Mineralogist'

Vice President International Mineralogical Association-Commission on Applied Mineralogy (IMA-CAM)

Chairman IMA-CAM subcommission 'Building Materials'

Past-President International Council for Applied Mineralogy (ICAM)

Member of the International AAR Committee 2008, 2012

___________________________________

Geological Survey of Norway

Department of Mineral Resources

Berichten: 3

Identificatie 4 mineralen/stenen

Hallo allemaal,

Graag wil ik 4 mineralen/stenen laten identificeren. Op een beurs heb ik voor een prikkie een bak met wat mineralen gekocht. Er zit een naamplaatje met vindplaats bij maar mbt 4 stuks heb ik mijn twijfels of wat onduidelijkheden:

Magnesiet: volgens de gevonden info is deze ivoorwit, maar die van mij is roze? Is het misschien een ander mineraal?

Topaz: hier heb ik er veel van en ze zijn troebel doorzichtig, een enkele helder. Een beetje grijs-bruinig. Is dit wel Topaz/Topaas?

Pyriet: is dit Piriet?

Bismuth: wat is synthetische Bismuth? Kom er maar niet achter.

Verder heb ik nog Glauberite maar bij het zoeken stuitte ik op het volgende: http://www.johnbetts-fineminerals.com/jhbnyc/mineralmuseum/picshow.php?id=21904

Mijn stenen zien er exact zo uit. Wat ik niet begrijp is wat Calciet na Glauberiet inhoudt, ook niet na het lezen van info over PSEUDOMORFOSEN. Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit is?

Gr. Sonaya
Bijlagen
2014-12-21 21.21.22.jpg
2014-12-21 21.21.22.jpg (189.32 KiB) 3107 keer bekeken
2014-12-21 21.14.36.jpg
2014-12-21 21.14.36.jpg (211.73 KiB) 3107 keer bekeken
2014-12-21 21.15.09.jpg
2014-12-21 21.15.09.jpg (138.69 KiB) 3106 keer bekeken
2014-12-21 21.15.37.jpg
2014-12-21 21.15.37.jpg (161.28 KiB) 3107 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Sonaya schreef:
Bismuth: wat is synthetische Bismuth? Kom er maar niet achter.

 
http://chemistry.about.com/od/crystalrecipes/a/grow-bismuth-crystals.htm
 
verder geen mineralenkenner
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

Dank je wel Jan. Ik weet dat je zelf die aparte vormen van Bismuth kan maken. Maar mijn Bismuth heeft een normale vorm, toch staat er bij dat het synthetische Bismuth is. Dan is mijn vraag "in hoeverre is dat dan handmatig bewerkt?". Op internet staat "Bismuth is a chemical element with symbol Bi and atomic number 83". En "Het is een roodwit hoofdgroepmetaal". Wat houdt dit dan in...dat natuurlijke, onbewerkte Bismuth niet bestaat? Waarom wordt het dan verkocht tussen de mineralen/ edelstenen? Dát begrijp ik dus niet. Geen verstand van scheikundige/natuurkundige termen :) Is Bismuth soms het soort metaal dat als basisstof wordt gebruikt en waarvan dus handmatig die mooie vormen worden gemaakt en het daarna dus synthetische Bismuth wordt genoemd?

Gr. Sonaya

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Identificatie 4 mineralen/stenen

bismuth komt als vrij metaal voor, maar vaker als oxide of sulfide
 
http://www.geowiki.fr/index.php?title=Bismuth
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Steen of ijzer?

In de grond een aantal vreemde stenen gevonden. Heb geen idee wat ze zijn. Wie herkent ze?
Bijlagen
knollen.jpg
knollen.jpg (1.52 MiB) 4339 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Steen of ijzer?

Houd er eens een magneet tegenaan. Wegens de kleur zou ik (in ieder geval bij de twee rechtse) op ijzer gokken.

Waar zijn ze gevonden?

Berichten: 2

Re: Steen of ijzer?

In Zuid Frankrijk, departement Gard.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Het grote stenen-determinatietopic

deze lijkt wel een bewerkte silex

sorry uploaden foto lukt niet

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Het grote stenen-determinatietopic

2de poging vanaf mijn pc i.p.v. mijn smartphone
silex.jpg

Reageer