Geld zomaar bijdrukken?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Geld zomaar bijdrukken?

Ik zeg niet dat het geen gevolgen heeft maar het kan wel perfect. Een overheid kan dan ook niet failliet gaan door binnenlandse schuld aangezien ze gewoon een cheque kunnen schrijven wanneer nodig. Buitenlandse schuld daarentegen kun je niet zomaar met een pennenstreek oplossen, zeker met sterke inflatie van je eigen munt loopt dit al snel uit de hand.

Berichten: 12.262

Re: Geld zomaar bijdrukken?

De vraag is dan of het kan, mag en verstandig is.

Veel valuta staan onder centrale controle van 1 land, bijvoorbeeld de US dollar, de Yen of de RNB. In die gevallen kan en mag het land dat die valuta beheert bijdrukken, of dat verstandig is verschilt per geval, je ziet in sommige landen hyperinflatie door deze praktijk, ook vandaag de dag nog.

Voor de Euro is het echter aanzienlijk lastiger, gezien dat 1 munt is die in vele landen officieel betaalmiddel is. Nederland mag niet op eigen houtje 100 miljard euro bijmaken, dat moet via de ECB.

En ja, dat is een probleem als het ene euroland het wel wil en het andere niet: Misschien wil Italie graag een enorme geldcreatie zodat hun staatsschuld als gevolg van inflatie relatief minder duur wordt, maar heeft pakweg Finland helemaal geen zin in extra inflatie.

Wat dat betreft zijn landen die hun eigen valuta hebben gehouden (bijvoorbeeld Denemarken of Zweden, maar ook Roemenie etc) ondanks hun EU lidmaatschap nu wat beter af, gezien ze hun eigen geldcreatie kunnen controleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Geld zomaar bijdrukken?

die hanze schreef: zo 03 mei 2020, 22:11 Ik zeg niet dat het geen gevolgen heeft maar het kan wel perfect. Een overheid kan dan ook niet failliet gaan door binnenlandse schuld aangezien ze gewoon een cheque kunnen schrijven wanneer nodig. Buitenlandse schuld daarentegen kun je niet zomaar met een pennenstreek oplossen, zeker met sterke inflatie van je eigen munt loopt dit al snel uit de hand.
Dat werkt alleen als schulden zijn afgesloten in de eigen valuta.
Juist om dit soort trucjes te voorkomen, eist men vaak betaling in een vertrouwde munt.
Ook zal men in het binnenland op de duur de eigen munt niet meer accepteren.

Berichten: 12.262

Re: Geld zomaar bijdrukken?

Dat laatste gebeurt inderdaad, dan krijg je dollarisation (of wellicht eurofication?).

Een aardig voorbeeld daarvan is Cambodia, waar amerikaanse dollars uit de pinautomaat komen, terwijl het land zijn eigen munteenheid (Riel) heeft. Gek genoeg is er daar helemaal geen sprake van extreme inflatie, 1 us dollar is ongeveer 4000 Riel waard, en dat is al een jaar of 15 het geval. Munten worden er nauwelijks gebruikt, de Riel dient min of meer als wisselgeld: Als je iets voor $7.50 koopt en betaald met een biljet van $10 krijg je als wisselgeld $2 en 2000 Riel of iets dergelijks.

Overigens vermoed ik ook dat dat de reden van de stabiliteit is: 1000 Riel is gewoon een kwartje geworden, alle transacties met hogere waarden worden in dollars gedaan.

Dat komt overigens niet echt door het gebrek aan bankbiljetten van redelijke/praktische waarde, 50.000 Riel ($12.50) is een beschikbaar biljet, maar niemand gebruikt het. Voor zover ik weet is er nu zelfs een 100.000 Riel biljet, al heb ik die nooit gezien.

*** modknip - off topic ***

Reageer