Witte stippen in het gezichtsveld

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 83

Witte stippen in het gezichtsveld

Als ik naar de heldere blauwe lucht kijk, dan zie ik onder andere kleine witte cirkeltjes.
Als ik naar andere vlakken kijk, zie ik ze niet of nauwelijks.
Ik moet naar hetzelfde punt blijven kijken, dus mijn ogen stil houden.
Dan zie ik in mijn gezichtsveld tientallen witte rondjes.
Ze bewegen kriskras door mekaar, zonder te botsen.
In vergelijking met hun grootte gaan ze met zeer hoge snelheid.
Ik kan ze nauwelijks volgen. Ze kunnen plots stoppen en haakse bochten maken.
Soms lijkt het alsof de een de ander volgt.
Een enkele gaat volgens een rechte lijn, maar de meest gaan zigzag of met een bocht.
Per uitzondering komt er ook een zwarte stip tussen door.
Die gaan meestal volgens een rechte lijn.
Er zwerven ook nog een klein aantal onzuiverheden in mijn gezichtsveld,
maar die schuiven heel langzaam.
Die witte schijfjes hebben heel veel ruimte, meer dan de sterren aan de hemel,
in ideale omstandigheden.
Ik zie ze al zo lang als ik mij kan herinneren en dat is dus meer dan 50 jaar.
Er is niets aan veranderd.
Ik moet denken aan de ontdekker van de bacteriën,
die geen vergrootglas nodig had om ze te kunnen zien.
Als ik mijn leesbril opzet, dan zie ik ze nog even goed.
Het speelt zich dus duidelijk af in mijn ogen.
Ik zie ze met elk oog afzonderlijk, maar met beide ogen te gelijk, het best.
De grote snelheid is volgens mij te verklaren als het om een projectie gaat,
op het netvlies.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Dit zijn zogenaamde floaters: https://en.wikipedia.org/wiki/Floater

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

@Naessens: wat je beschrijft is het blue field entoptic phenomenon, dat zijn je witte bloedcellen die door de op de retina gelegen capillairen stromen. Het is normaal, vrijwel iedereen kan het zien, maar de meeste mensen hebben er geen aandacht voor. Gisteren met die diepblauwe hemel heb ik ook weer even staan te genieten van dat fenomeen, vandaag is het fenomeen minder duidelijk door de lichte bewolking.

Deze animatie uit dat wikipedia-artikel illustreert het fraai: oppervlakkig is er niets te zien, maar wie oplet ziet witte stippen door het blauwe veld bewegen
Afbeelding

Deze video laat zien hoe bloedcellen door de capillairen stromen.

In deze coronatijd kun je fantaseren dat je zo dagelijks zonder hulpmiddelen een verandering van je aantal witte bloedcellen (WBC) in de gaten houdt, maar helaas correleert de WBC nauwelijks met griep, dus covid zul je ook wel niet kunnen herkennen. :(

Marko schreef: do 07 mei 2020, 15:57 Dit zijn zogenaamde floaters: https://en.wikipedia.org/wiki/Floater
Er is denk ik slechts een regel in de beschrijving van Naessens die bij floaters past:
Naessens schreef: do 07 mei 2020, 15:38 Er zwerven ook nog een klein aantal onzuiverheden in mijn gezichtsveld,
maar die schuiven heel langzaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

@jkien: bedankt voor de correctie, ik was te kort door de bocht.

Berichten: 83

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Ik kan mij niet voorstellen dat witte bloedcellen zulke vreemde banen beschrijven als wat ik zie en dan nog met zulk een grote relatieve snelheid.
Toch waardeer ik dat er verwante verschijnselen vermeld zijn, die misschien de juiste verklaring zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Goed, zeg maar wat je schatting van de snelheid in je beeldveld in graden per seconde is en hoe je dat hebt omgerekend in mm/s op de retina. Het hoeft natuurlijk niet precies, het gaat om de orde van grootte. Is die berekende snelheid in mm/s 10x te groot, of 100x, 1000x, .., t.o.v. de echte snelheid van witte bloedcellen?

Berichten: 83

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Wow, dit lijkt ernstig.
Ik vermoed dat het om bacteriën gaat, om de volgende reden.
Het lijkt mij dat bacteriën beweegbaarder zijn dan witte bloedcellen.
In mijn fantasie, zie ik bacteriën op de lens in de ogen.
Als men naar de blauwe lucht kijkt, dan worden de pupillen klein, daardoor kan een lichtstraal, die op de bacteriën valt, een afbeelding geven op het netvlies.
Aangezien het een projectie betreft is het moeilijk om de snelheid in te schatten.
Als ik een grove gok mag doen, dan schat ik meer dan 10 maal de diameter van de bacterie per seconde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

en bacteriën zijn zo klein dat je deze niet kan zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Ik bedoelde dat je de snelheid bij dit fenomeen gewoon zelf kunt schatten. Ik schat de gemiddelde snelheid van de stippen in mijn beeldveld op ongeveer 10 graden per seconde. Voor het gemiddelde oog komt 10 graden overeen met 3 mm op de retina. Dus moet de snelheid van het bloed in de capillairen van de retina ongeveer 3 mm/s zijn. Dat klopt aardig wat orde van grootte betreft; 1 mm/s zou beter zijn. Het is geweldig dat je zoiets microscopisch met je blote oog en de blauwe hemel kunt bepalen.

Je witte bloedcellen zijn overigens nog een stuk beter zichtbaar als je naar het licht van een 430 nm led kijkt i.p.v. de blauwe hemel. Dan zie je dat de witte bloedcellen die door de capillairen geperst worden langwerpig uitgerekt zijn tot kronkelige wormpjes. De aanblik daarvan is goed weergegeven in deze video.

Ze kunnen plots stoppen en haakse bochten maken. Soms lijkt het alsof de een de ander volgt. Een enkele gaat volgens een rechte lijn, maar de meest gaan zigzag of met een bocht.
Naessens schreef: vr 08 mei 2020, 14:25 Ik kan mij niet voorstellen dat witte bloedcellen zulke vreemde banen beschrijven als wat ik zie en dan nog met zulk een grote relatieve snelheid.
De kronkelige beweging van bloed in de kleinste vaten van de retina bij de mens is mooi zichtbaar in een paar videos (avi-bestanden) van een artikel uit 2019, Mapping flow velocity in the human retinal capillary network with pixel intensity cross correlation (link).
video 2 laat een paar rare kronkels en lussen zien in de kleinste vaten van de retina bij de mens
video 4 laat het pulsatiele karakter van de bloedstroom in die capillairen zien.
In figuur 4 staat een grafiek van de pulsatiele flowsnelheid, de gemiddelde snelheid is in ongeveer 1 mm/s.

Berichten: 83

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Ik heb een klein experiment gedaan, om na te gaan of het mogelijk is dat "iets" dat op de ooglens zit, kan geprojecteerd worden op het netvlies. En ja!
Neem een vergrootglas, zet er een zwarte stip op.
Neem een punt lichtbron (mini MAGLITE zonder reflector, de reflector is er gemakkelijk af te schroeven) en projecteer de zwarte punt op de muur in een donker (wc) ruimte.
De punt wordt scherp afgebeeld en een beweging wordt met een grotere snelheid zichtbaar.
Ik denk dat het de moeite loont om dit verschijnsel eens nader te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Dan is de volgende stap in je nadere onderzoek vermoedelijk dat je kijkt of dat ook lukt met de blauwe hemel als lichtbron, i.p.v. de mini maglite, want in je startbericht vermeld je dat de blauwe hemel de enige lichtbron is waarbij je de witte stippen in je beeldveld ziet.

Berichten: 83

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Daar zie ik niet direct een oplossing voor, maar het puntlicht van het lampje is niet kleiner dan mijn pupil, als ik naar de blauwe lucht kijk, daarom veronderstel ik dat het hetzelfde effect heeft.
Is daar iets tegen?
De pupil kan toch beschouwd worden als een puntlicht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Naessens schreef: za 09 mei 2020, 16:14 Is daar iets tegen?

Opmerking moderator

vooralsnog is dit topic voornamelijk gericht op de natuurkunde achter de lichtinval in het oog en de verklaring waarom er soms witte puntjes te zien zijn.

Diagnostiek en behandeling van eventuele oogaandoeningen zijn buiten de scope van dit forum en zullen ook niet worden toegestaan. Hiervoor verwijzen wij door naar de opticiën / optometrist.

Verdere vragen en antwoorden m.b.t. medische aandoeningen zullen ook worden verwijderd.

voor meer info, zie onze regels , en onze medisch forum bijsluiter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Witte stippen in het gezichtsveld

Naessens schreef: vr 08 mei 2020, 16:37 Ik vermoed dat het om bacteriën gaat, om de volgende reden.
Het lijkt mij dat bacteriën beweegbaarder zijn dan witte bloedcellen.
Je kunt opzoeken met google wat de maximale snelheid van een bacterie is: ongeveer 0,1 mm/s. De gemiddelde snelheid van het bloed in de capillairen van de retina is ongeveer 1 mm/s, en dat is dus ook de snelheid van de witte bloedcellen. De maximale snelheid van een bacterie is dus veel kleiner dan de gemiddelde snelheid van een witte bloedcel.

.. zie ik bacteriën op de lens in de ogen. Als men naar de blauwe lucht kijkt, dan worden de pupillen klein, daardoor kan een lichtstraal, die op de bacteriën valt, een afbeelding geven op het netvlies.
Wat je suggereert is eigenlijk dat een bacterie die op de lens zit een scherp schaduwbeeld op de retina werpt, terwijl de hemel de lichtbron is. Omdat de bacterie op de lens zit maakt de lenssterkte niet meer uit, je kunt het voor de eenvoud beter beschrijven als een camera obscura, zonder lens, waarbij de bacterie zich in de opening bevindt. Dan zul je je meteen afvragen of er op de retina ergens sprake is van kernschaduw en halfschaduw. Daarop is het antwoord dat er overal op de retina halfschaduw is en nergens kernschaduw. Want vanaf elk punt van de retina zou je kunnen kijken in de richting van de bacterie, en altijd zou je de kleine bacterie omringd zien door een stuk hemel dat veel groter is. Dus elk punt van de retina zit in de halfschaduw, en geen enkel punt zit in de kernschaduw. Nergens kernschaduw betekent: nergens op de retina een scherp schaduwbeeld.

Reageer