[scheikunde] concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] concentratie

Hey
Als ik 300ml Van een h2so4 oplossing heb met een concentratie van 8M en de dichtheid van de oplossing is 1,40kg/l. Ik moet de massaconcentratie vinden.
Wat ik heb gedaan is dat ik eerst de stofhoeveelheid ben gaan zoeken en dan de massa door de stofhoeveelheid maal de Molaire massa te doen En daarna heb ik de formule van massaconcentratie ingevuld. Is dit een juiste methode of moet ik ook rekening houden met de massadichtheid van de oplossing?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] concentratie

Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 12:43 of moet ik ook rekening houden met de massadichtheid van de oplossing?
als je die niet hebt gebruikt heb je geen correcte uitkomst.
  1. 300 mL aan 1,4 kg/L, hoeveel kg oplossing geeft dat?
  2. 300 mL aan 8 mol/L, hoeveel mol H2SO4 geeft dat?
  3. zoveel mol H2SO4 aan zoveel g/mol. hoeveel gram H2SO4 geeft dat.
en dan uitkiomst 3 op uitkomst 1 geeft gram H2SO4 op gram oplossing

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] concentratie

dit zijn allemaal sommetjes met drie basiseenheden, g, mol en L, en een zwikje afgeleide eenheden als mol/L, g/L, g/mol, g/g, etc

en dat geeft (met die afgeleide eenheden) allerlei mmogelijke breukensommetjes, bijvoorbeeld:
\( \frac{g}{mol} \times \frac{mol}{L} = \frac{g}{L} \)
of
\( \frac{g}{L} \times L = g\)

en zo wandel je, al breukensommetjes makende met je gegevens, van de ene eenheid naar de andere

Berichten: 22

Re: [scheikunde] concentratie

Jan van de Velde schreef: za 23 mei 2020, 13:10
Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 12:43 of moet ik ook rekening houden met de massadichtheid van de oplossing?
als je die niet hebt gebruikt heb je geen correcte uitkomst.
  1. 300 mL aan 1,4 kg/L, hoeveel kg oplossing geeft dat?
  2. 300 mL aan 8 mol/L, hoeveel mol H2SO4 geeft dat?
  3. zoveel mol H2SO4 aan zoveel g/mol. hoeveel gram H2SO4 geeft dat.
en dan uitkiomst 3 op uitkomst 1 geeft gram H2SO4 op gram oplossing
1)0,42kg
2)2,4 mol
3) deze stap snap ik niet zo goed. Vanwaar moet ik die g/ mol halen? Van 1400g/L /8 mol/L

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] concentratie

Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 13:48 Vanwaar moet ik die g/ mol halen?
uit je tabellenboek: H heeft atoommassa 1 u, dus 1 g/mol.
daarvan zitten er 2 in H2SO4, dus dat is al 2 g/mol
en ook zo voor S en O, optellen voor totale "molecuul"massa.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] concentratie

Jan van de Velde schreef: za 23 mei 2020, 14:58
Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 13:48 Vanwaar moet ik die g/ mol halen?
uit je tabellenboek: H heeft atoommassa 1 u, dus 1 g/mol.
daarvan zitten er 2 in H2SO4, dus dat is al 2 g/mol
en ook zo voor S en O, optellen voor totale "molecuul"massa.
Oh ja ik snap het dat is de molaire massa. Dankjewel

Berichten: 22

Re: [scheikunde] concentratie

Jan van de Velde schreef: za 23 mei 2020, 13:10
Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 12:43 of moet ik ook rekening houden met de massadichtheid van de oplossing?
als je die niet hebt gebruikt heb je geen correcte uitkomst.
  1. 300 mL aan 1,4 kg/L, hoeveel kg oplossing geeft dat?
  2. 300 mL aan 8 mol/L, hoeveel mol H2SO4 geeft dat?
  3. zoveel mol H2SO4 aan zoveel g/mol. hoeveel gram H2SO4 geeft dat.
en dan uitkiomst 3 op uitkomst 1 geeft gram H2SO4 op gram oplossing
Maar massaconcentratie is toch g/l maar als ik oplossing 3 op oplossing 1 doe, deel ik toch 2x door g?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] concentratie

Weet je zeker dat je de massaconcentratie zoekt en niet het massapercentage? Dat laatste lijkt mij bij een gegeven molariteit en dichtheid meer voor de hand te liggen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 22

Re: [scheikunde] concentratie

mathfreak schreef: za 23 mei 2020, 16:37 Weet je zeker dat je de massaconcentratie zoekt en niet het massapercentage? Dat laatste lijkt mij bij een gegeven molariteit en dichtheid meer voor de hand te liggen.
In de opgave stond dat ik de massa-concentratie moest zoeken. Dat was opdracht a van de oefening en opdracht b was dat ik massa-volumeprocent moest berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] concentratie

Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 16:41 In de opgave stond dat ik de massa-concentratie moest zoeken.
In wat die termen precies betekenen ben ik niet zo helemaal thuis, ook al omdat de scheikundigen daar zelf altijd heel erg slordig in zijn. De ene lesmethode noemt het dan ook zus, de andere zo. Massaconcentratie kun je ook lezen als gram stof per gram oplossing.

Maar als jouw boeken massaconcentratie standvastig paren aan de eenheid g/L doe je dat uiteraard zo. Dan deel je gram opgeloste stof door liters oplossing.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] concentratie

Jan van de Velde schreef: za 23 mei 2020, 16:51
Samensterk schreef: za 23 mei 2020, 16:41 In de opgave stond dat ik de massa-concentratie moest zoeken.
In wat die termen precies betekenen ben ik niet zo helemaal thuis, ook al omdat de scheikundigen daar zelf altijd heel erg slordig in zijn. De ene lesmethode noemt het dan ook zus, de andere zo. Massaconcentratie kun je ook lezen als gram stof per gram oplossing.

Maar als jouw boeken massaconcentratie standvastig paren aan de eenheid g/L doe je dat uiteraard zo. Dan deel je gram opgeloste stof door liters oplossing.
Als ik nu het volume water wil vinden hoe zou ik dat dan moeten doen? Ik weet wat de massa oplossing is.ik had in gedachte om dit te delen door de molaire massa van water. Maar dan zit ik weer een beetje vast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] concentratie

volume oplossing bekend (L) , dichtheid oplossing bekend (g/L) massa oplossing (g) is dan te berekenen.
massa oplossing min massa opgeloste stof geeft massa water (g)
met dichtheid water (g/L) kun je dan naar volume water(L) rekenen

allemaal (breuken)sommetjes met g, L en mol. Als je dat leert doorzien kun je met stoichiometrie alle kanten op. Let daarbij ook op die blauwe woorden hierboven. Vermeld bij elk getal om welke stof het gaat. Want dichtheid oplossing is iets anders dan dichtheid water, dat moet je strak uit elkaar houden in dit soort sommetjes.

Reageer