Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Mijn vader heeft zoutzuur in het toilet gegoten, is dit slecht om in te ademen?
Imijn vader goot vandaag zoutzuur in het toilet, nu stinkt het hier wel. De geur was er al als je dichtbij de fles zoutzuur stond. Nu heb ik een vraag zou dit slecht zijn om dit in te ademen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Is er alleen zoutzuur in gegaan? Of ook nog andere middelen? En hoe geconcentreerd was het zoutzuur? (staat op de fles)

Voor nu, de WC een heel aantal keer doorspoelen en de toiletruimte goed ventileren: deuren openzetten zodat de lucht kan worden ververst met buitenlucht en mechanische ventilatie aanzetten als die er in zit. En in de tussentijd de toiletruimte zoveel mogelijk mijden.

Als het alleen zoutzuur was, kun je de ruimte weer prima betreden als je het niet mer ruikt.

Berichten: 5

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Ja, alleen zoutzuur, de concentratie weet ik niet echt. Maar is het erg als ik de geur ervan heb ingeademd( kan dit blijvende schade geven) want het ruikt nog steeds, en de ramen staan open.

Berichten: 334

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Opletten voor ogen en longen. Bij klachten huisarts waarschuwen. Toilet vaak doorspoelen de komende dagen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Inademen van zoutzuur-dampen kan blijvende schade opleveren. Of dat in jouw geval ook zo is kan via een forum nooit beantwoord worden. Dat is een vraag die je het beste aan een dokter kunt stellen.


Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Dat is behoorlijk geconcentreerd spul.

Zoals je hebt gemerkt staan de waarschuwingen op het etiket er niet voor niets.
Het etiket beschrijft ook:bij klachten de huisarts waarschuwen, en bij inwinnen van medisch advies het etiket bij de hand houden. Daar laat ik het bij.

Berichten: 5

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Nog een vraagje, als het gewoonde geur is die ik inadem, geen dampen gezien is dit erg of maakt dit niet uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Wat je ruikt zijn de zoutzuurdampen. Dus ja, dit is erg, en het maakt uit.

Mischien wil je graag horen dat het allemaal wel meevalt, en ik zou het ook graag zeggen, maar dat kan niet. Er valt op afstand helemaal niets van te zeggen. Dus, voor de derde keer: raadpleeg een huisarts.

Berichten: 5

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Maar ik voel geen irriatatie, niks geen pijn, raam stond al open terwijl hij dit deed is wel een klein klapraampje. Zou ik dan wel de huisarts moeten contacteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Ja.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Zoutzuur in toilet, inademen schadelijk?

Opmerking moderator

In dit topic is voldoende duidelijk gemaakt dat ts een arts moet raadplegen. Verder kan en mag WSF niets doen in deze. Het topic wordt dus gesloten.

Gesloten