Enkelvoudige destillatie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3.905

Re: Enkelvoudige destillatie

Autodidact1 schreef: do 28 mei 2020, 21:10 Het was voor mij niet duidelijk dat de temperatuur constant zou blijven omdat het een binair mengsel is. Hoe ik het begrijp doorgaan mengsels een kooktraject. Dus als het initiële mengsel zijn kookpunt bereikt, dan heb je op dat moment een damp boven de kokende vloeistof die in (thermodynamisch?) evenwicht zijn met elkaar. Maar bij een iets hogere temperatuur in dat traject zijn de samenstelling van de damp en de vloeistof in de kookkolf toch weer anders? De temperatuur van de damp is ook hoger dan bij de start van koken? Daarmee dat ik een temperatuurstijging verwacht doorheen de destillatie.
Het klopt ook dat de temperatuur van zowel vloeistof als damp langzaam toeneemt tijdens het destileren. maar beide temperaturen zijn (bij gegeven druk) bepaald door de concentraties van beide stoffen. Dat is vastgelegd met een fasediagram voor het betreffende mengsel. Bij een bepaalde concentratie stofA en stofB hoort dus een kookpunt van het mengsel. De link met de damp is het feit dat temperatuur van damp vlak boven de vloeistof en in de vloeistof gelijk zijn. Voor de damp is er ook een eenduidig verband tussen concentratie stofA en stofB, dus daarmee is het verband tussen concentratie van stof A en stof B in damp en vloeistof vastgelegd. als je geen damp zou laten ontsnappen en de druk constant houdt dan zou dat evenwicht zo blijven en constant stof A en B van vloeistof naar damp gaan en omgekeerd. Maar om dat je damp laat ontsnappen en die damp bv rijker is aan stof B tov de vloeistof moet er meer stof B uit de vloeistof verdwijnen dan A dus wijzigt de verhouding en dus ook de temperatuur. Zo loop je dus langzaam door het fasediagram en daarom wijzigt de temperatuur en loopt op.

In de koeler loopt de destillatie eigenlijk andersom. Daar voer je damp aan met een bepaalde temperatuur die hoort bij de verhouding van beide stoffen. als ja dan gaat koelen onttrek je warmte aan de damp en gaat de damp condenseren. echter nu is niet de temperatuur van damp en vloeistof gelijk (immer je koelt sterk) maar de concentraties zijn gelijk. dus feitelijk kijken dan naar vertikale lijnen in het fasediagram.

Berichten: 3.905

Re: Enkelvoudige destillatie

Marko schreef: vr 29 mei 2020, 15:02 Andere effecten zijn niet relevant in dezen.
Het kookpunt van een mengsel wordt volgens mij ook bepaald door effecten zoals onderlinge aanttrekkingskracht tussen de moleculen van stof A en B (polair, apolair, waterstofbruggen) zulke effecten kun je niet zien aan de kookpunten van de afzonderlijke stoffen, maar welk aaan die van het mengsel volgens mij. En dat betekent volgens mij dat het fasediagram daar ook door wordt bepaald.

Berichten: 3.905

Re: Enkelvoudige destillatie

Marko schreef: vr 29 mei 2020, 14:59
HansH schreef: vr 29 mei 2020, 14:26
Marko schreef: vr 29 mei 2020, 00:21 Naar ik begrepen heb doe je dit allemaal via zelfstudie. Het nadeel daarvan is wel dat er zo weinig praktijk bij zit. Dit soort theorie komt pas echt tot leven als je zelf een destillatie uitvoert....
Ik weet niet van waar je dit zo hebt begrepen?
Marko schreef ook:
Marko schreef: vr 29 mei 2020, 00:21
@autodidact:
Dus ik stel voor dat je hem of haar laat aangeven of dat inderdaad klopt.
Je schreef 1 alinea aan autodidact, en de rest was een citaat nav wat ik had gerschreven, dus ging ik ervan uit dat de laatste alinae ook aan mij gericht was, anders had je ook dat in de alina ervoor moeten zetten, maar goed dit begint een beetje op muiggeziften te lijken. laten we het over het topic hebben.

Berichten: 3.905

Re: Enkelvoudige destillatie

[quote=Autodidact1 post_id=1137715 time=1590693003
En ik zou mij na mijn examens wat willen verdiepen in de fysica hier achter. Welke handboeken zijn aan te raden?
[/quote]
Je zou kunnen zoeken op wet van Henry en wet van Raoult , boiling point diagram. Met de kanttekening dat veel stoffen zich niet aan de theorie houden vanwege wisselwerking tussen de stoffen onderling via aantrekkende of afstotende krachten. Maar in een boiling point diagram is dit meegenomen omdat bebaseerd op praktiche metingen.

Berichten: 3.905

Re: Enkelvoudige destillatie

hier nog een mooie referentie voor verdere studie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vapor%E2% ... quilibrium

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Enkelvoudige destillatie

Autodidact1 schreef: do 28 mei 2020, 21:10
En ik zou mij na mijn examens wat willen verdiepen in de fysica hier achter. Welke handboeken zijn aan te raden?
Ik zou hier eens beginnen:

https://chem.libretexts.org/Bookshelves ... quilibrium

Reageer