Warmte verlies ventilatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Warmte verlies ventilatie

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een ventilatie kosten berekening.

Stel; je hebt een diameter van 125mm in je muur, waardoor je warmte verliest dmv. ventilatie.

Als je deze warmte nou dmv een warmtewisselaar terugwint, kun je met warmere lucht ventileren, en bespaar je op de energiekosten. Ik probeer dit te berekenen, zie excel sheet in de bijlage.

Warmteverlies door muren en dergelijke wordt buiten beschouwing gelaten

Kan iemand even meekijken? Ik denk dat ik namelijk iets mis, en misschien is dit beter te doen met de energiebalans voor open systemen.
Bijlagen
VB.xlsx
(14.44 KiB) 138 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Warmte verlies ventilatie

Waarom doe je het keer de dichtheid?

En werk netjes, haal geen massa en massaflux door elkaar.

Berichten: 5

Re: Warmte verlies ventilatie

Volume * Dichtheid = massa, dus daarom.

Verder klopt het wel denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Warmte verlies ventilatie

Afgezien van dat Q ≠ m⋅ρ⋅ΔT klopt het redelijk. Er worden wat dingen verwaarloosd die afhankelijk van je doel wellicht niet verwaarloosd kunnen worden.

Berichten: 5

Re: Warmte verlies ventilatie

Ik zioe dat er idd een grove fout gemaakt is waardoor ik inderdaad de dichtheid heb gebruikt ipv soortelijke warmte.

Nu klopt het inderdaad een stuk beter.

Welke dingen (behalve de genoemde) worden er nog meer verwaarloosd volgens jou?

Berichten: 5

Re: Warmte verlies ventilatie

Hierbij het verbeterde bestand.
Bijlagen
VB.xlsx
(14.52 KiB) 154 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Warmte verlies ventilatie

Je kan voor een wtw of warmtewisselaar niet zomaar stellen dat het gelijk is aan ΔT met 12°C verminderen.
Ook is er geen rekening gehouden met dag/nacht verschil. Of in hoe een ruimte realistisch gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Warmte verlies ventilatie

Er bestaan ventilatie-kasten, waarbij de koude inkomende lucht tegenovergesteld stroomt dan de uitgaande warme lucht. Daardoor kan de temperatuur van de inkomende lucht vrij dicht bij de kamertemperatuur komen.

Laat je beide luchtstromen dezelfde kant op stromen, dan kun je maximaal op de helft uitkomen.
Voorbeeld : binnen 20 graden, buiten nul, dan in 2e geval bij uitstroom in de kamer van buitenlucht 10 gr C.
Bij eerste geval, tegenovergestelde luchtstromen mogelijk 18 gr C.

Reageer