Zeer vreemd verschijnsel gezien

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Zeer vreemd verschijnsel gezien

Hoi,

Heeft iemand vannacht om 0:35u bijna recht naar boven een behoorlijk fel, blauwe lichtflits gezien?

Ik kan het niet goed beschrijven maar het leek op een nova maar dan heel snel. Een explosie, van iets iig. Ik kan het niet thuisbrengen.

(Ik was bij mijn moeder in Dokkum .. waar ik eerder al eens vreemde verschijnselen zag wat totaal anders was. Minder fel en geel-oranje en lager aan de hemel (dat dicht ik maar toe aan de vliegbasis in Leeuwarden) dus komt misschien wat gek over, maar dat ben ik niet. En ik geloof ook niet in aliens in UFO's rond aarde.)

Ik wil zo graag weten wat dat geweest is.

Bij voorbaat heel veel dank!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Zijn er geen websites die vreemde verschijnselen aan de hemel bijhouden en onderzoeken?

Verder is het niet uitgesloten dat lieden vuurpijlen de lucht in schieten bijvoorbeeld omdat er iemand jarig is. Is bij mij in de buurt pas ook nog gebeurd.

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Ik kon niks vinden (nog).

Het was zeker geen vuurpijl .. ook geen geluid.
Het zag er bijna precies zo uit .. iets blauwer:
KqCtfvzacRpLaPq3vtjfuR-1200-80.jpg
Alleen duurde het maar een tel.

Berichten: 1.367

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Zeer waarschijnlijk gewoon een meteoor. Ik zag ongeveer 2 weken geleden iets soortgelijks. Als een meteoor onder een grote hoek (dus t.o.v. de waarnemer) in de atmosfeer verbrandt dan zie je dus het bekende lichtspoor en een snelle beweging. Maar soms is de invalshoek juist heel klein wat dus betekend dat de meteoor haast recht op je af komt. Daardoor lijkt de meteoor nauwelijks te bewegen en zie je alleen maar de 'kop' oplichten voor hooguit 2 a 3 seconden. (Het lichtspoor zit er dan achter).

Bij mijn weten is er geen organisatie die elke meteoor of lichtverschijnsel bijhoudt omdat de meeste dus allang verklaard zijn en dus niet interessant genoeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Bladerunner schreef: zo 21 jun 2020, 14:42 Bij mijn weten is er geen organisatie die elke meteoor of lichtverschijnsel bijhoudt omdat de meeste dus allang verklaard zijn en dus niet interessant genoeg.
Blijkbaar toch wel:

http://werkgroepmeteoren.nl/vuurbol-melden/

Maar of je er zelf wijzer van wordt?
Let op: In principe reageren wij niet op uw melding. Wij zullen alleen contact met u opnemen als uw melding daartoe aanleiding geeft.
Ook zijn er 'recente' waarnemingen te vinden, uit 2014...

Maar dit is misschien interessanter, al zie ik niets wat goed overeenkomt met tijdstip en plaats die TS noemt:
https://fireballs.imo.net/members/imo_v ... etherlands

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

@Bladerunner

Ja. Ik kan niets anders bedenken.
Alleen ik heb ooit eens opgezocht hoe vaak zo'n "puntmeteoor" voorkomt. De kans bleek echt heel klein te zijn.

Oh ja. Ik had toen Govert Schilling gevraagd. (kHeb zijn mail vast nog wel.)

@ Xilvo
Bedankt voor de links. Ik zal dit melden. Was echt een joekel.

Ik zie bijna altijd wel een aantal vallende sterren als ik buiten zit na te denken (te filosoferen/theoretiseren over vanalles). Maar dit was zo anders dan zo'n lijntje. Nah, heel mooi.

Berichten: 334

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Bladerunner schreef: zo 21 jun 2020, 14:42 Zeer waarschijnlijk gewoon een meteoor. Ik zag ongeveer 2 weken geleden iets soortgelijks. Als een meteoor onder een grote hoek (dus t.o.v. de waarnemer) in de atmosfeer verbrandt dan zie je dus het bekende lichtspoor en een snelle beweging. Maar soms is de invalshoek juist heel klein wat dus betekend dat de meteoor haast recht op je af komt. Daardoor lijkt de meteoor nauwelijks te bewegen en zie je alleen maar de 'kop' oplichten voor hooguit 2 a 3 seconden. (Het lichtspoor zit er dan achter).

Bij mijn weten is er geen organisatie die elke meteoor of lichtverschijnsel bijhoudt omdat de meeste dus allang verklaard zijn en dus niet interessant genoeg.
Een meteoor verdampt en dat laat de lucht eromheen gloeien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

In het verleden waren er flitsen (reflecties van zonlicht op een spiegelend paneel) van de iridium satellieten, soms zo fel dat ze zelfs overdag zichtbaar waren. Op de website HeavensAbove kon je zien wanneer en waar je moest kijken.
Maar dat was de eerste generatie van iridium, in de afgelopen jaren zijn ze allemaal vervangen door de tweede generatie die geen flitsen meer geeft.
Er zijn nog wel een paar andere satellieten die af en toe felle flitsen geven, zoals de MetOp satellieten.

Re: Zeer vreemd verschijnsel gezien

Ja daar zat ik ook nog aan te denken, maar ik zag geen satteliet. Het leek wel veel hierop:

Maar een snellere flits en dus geen satteliet te zien voor de flits.

Reageer