kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

Hallo,

Ik heb een weg waar een verkeersbelasting op kan van 13 kN/m2 en ik vraag mij af of daar een graafmachine van 14 ton op kan rijden.
14 ton omgerekend naar Newton is 137 kN delen door 4 wielen is 34 kN

Maar ik heb geen idee hoe ik die m2 moet interpreteren
kan iemand mij verder helpen?

Berichten: 270

Re: kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

Huiswerkopgave?
Dan graag de volledige opgave hier posten.

Verkeersbelasting wordt normaal gesproken opgegeven in toelaatbare aslasten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

Herold schreef: wo 24 jun 2020, 17:06 Maar ik heb geen idee hoe ik die m2 moet interpreteren
dat is PER m²
letterlijk gelezen , 34 kN per wiel ,en 13 kN/m², zou dat een noodzakelijk contactoppervlak rubber/wegdek van 34/13 ≈ 2,5 m² per wiel betekenen.
Maar dan zou je over die weg ook niet eens kunnen wandelen: met je gewicht op één voet kom je al gauw aan de 25 kN per vierkante meter zooloppervlak. Dat is allemaal idioot en dus ee verkeerde interpretatie

Maar deze term komt kennelijk uit de infra-bouw, gooi "verkeersbelasting 13 kN/m²" maar eens in google, dat blijkt geen willekeurig getal maar een veel toegepaste norm te zijn

Om dat te "vertalen" vond ik dit:
https://repository.tudelft.nl/islandora ... 1/download
(blz 45)
De wettelijk Toegestane Maximum Massa (TMM) van een vrachtwagen bedraagt in Nederland
50 ton (= 500 kN). Dit houdt in dat indien deze vrachtwagen precies een wettelijk maximale
belasting heeft van 50 ton, de wagen circa 15,5 m lang dient te zijn voor een verdeelde belasting
van 13 kN/m2 (500 kN / (2,5 m x 15,5 m) = 13 kN/m2).
In jouw geval dus 14 ton oftewel 140 kN, dan hoort daarbij een lengte van 140 / 2,5 = 5,6 m .
En het zou me niks verbazen als die kraan daar, NIET toevallig, net aan zou voldoen. Je gaat geen zelfrijdende machines bouwen of importeren die wettelijk niet mogen rijden over wegen waar een standaard 50-tons truck wel overheen zou mogen.

Berichten: 2

Re: kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

Okee bedankt dit maakt wel wat duidelijk

Berichten: 859

Re: kN/m2 en een graaf machine van 14 ton

@jan bouwmachines worden in de eerste plaats gemaakt voor het werk wat zij moeten doen.
als ze ook over de weg kunnen/ mogen rijden is dat mee genomen maar minder van belang
in zijn algemeenheid worden ze naar locatie vervoerd
al was het maar omdat ze meestal niet bepaald snel zijn en daarom al niet zelf mogen rijden op veel wegen
die toelaatbare massa is gewoon transport speciaal transport kan zwaarder worden.

Als er wielen onder die machine zitten kan hij wel over die weg rijden zonder schade.
als het een rups is moet je rijplaten neerleggen om de weg te beschermen

wegen worden ook berekend op een kriklast of een as laststelsel
deze lasten dekken ruim de druk onder je voet af

Bij de aslast moet je denken aan een grote wagen
bij de gespreide belasting meer aan een marathon of een dergelijk everement

Reageer