Welke is een goede multimeter?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Welke is een goede multimeter?

Bij Bol.com zijn er een allerlei digitale multimeters voor weinig geld te koop.
Zie: https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=multimeter

Wat is een goeie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke is een goede multimeter?

Hangt er van af wat je er mee wil doen en wat voor eisen je stelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Bijvoorbeeld nu met het topic over het knipperende LEDje loop ik tegen het probleem aan dat ik geen goed werkende multimeter meer heb. Anders had ik snel wat eigen metingen kunnen doen en mogelijke verklaringen uit kunnen proberen. Veel meer dan zo nu en dan eens iets meten zal het dan ook niet worden. Maar het moet wel een degelijk apparaat zijn dat tegen een stootje kan. Ik wil niet na een paar jaar weer een andere moeten kopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Welke is een goede multimeter?

Mijn advies is: koop eentje van 10 euro. Goedkoper dan een tientje is een mengsel van goed en slecht, daarboven is alles goed. In deze youtube video onderzoekt DiodeGoneWild, die heel goede video's maakt maar in het Engels wel een raar Tsjechisch accent heeft, samen met zijn kat een multimeter van 3 euro. Alle meetwaarden zijn goed genoeg, maar de draaischakelaar is slecht, de zekering ontbreekt, en bij teveel spanning zou hij in rook opgaan.

Welke eisen kun je overwegen als je hem niet vaak gebruikt:
- Na 10 jaar in de kast moet hij nog steeds gebruiksklaar zijn. Helaas, dan is de batterij leeg, en om de batterij te verwisselen moet je hem openschroeven. Geldt voor alle meters.
- Hij moet niet kapotgaan. helaas, dan moet je een multimeter zonder stroommeter kopen. Bij mij brandt de zekering van de stroommeter op zeker moment door. Onvermijdelijk, vanwege de wet van Murphy.
- De belangrijkste toepassing is voor mij: controleren of een batterij leeg is, controleren wat de weerstand is, controleren of er nog wel 230 volt op het stopcontact staat. Dat kunnen ze allemaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke is een goede multimeter?

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, en een prachtige precieze multimeter kopen, maar die kost dan ook een paar centen.
Voor pakweg 35 euro kan je al een handige multimeter aanschaffen met een matige nauwkeurigheid en bereik, maar ruim voldoende voor niet al te veel eisende hobbydoeleinden. De volgende drie zijn ongeveer even duur, maar worden schokbestendig genoemd:

klik
klik
klik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke is een goede multimeter?

Bij mij brandt de zekering van de stroommeter op zeker moment door. Onvermijdelijk, daar valt niets aan te doen.
Dan vervang je die toch even? Of bedoel je soms de shuntweerstand? Als je die doorbrandt (te hoge stroomsterkte door de meter jast) dan is het over en sluiten met de stroomsterktemeting.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Welke is een goede multimeter?

Voltcraft is in ieder geval een 'echt' merk dat al heel wat jaren op de markt is. De andere lijken me fantasiemerken, wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat ze slecht zijn.

Mijn ervaringen met Voltcraft zijn goed, al is het wel met een type van heel wat jaren geleden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Welke is een goede multimeter?

Michel Uphoff schreef: di 30 jun 2020, 12:43
Bij mij brandt de zekering van de stroommeter op zeker moment door. Onvermijdelijk, daar valt niets aan te doen.
Dan vervang je die toch even?
Wie heeft er nou een zekering in voorraad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke is een goede multimeter?

Ik 😊

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Dan staat deze momenteel met twee punten aan top:

https://www.bol.com/nl/p/multimeter-dig ... oductTitle

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Welke is een goede multimeter?

Als je dingen gaat doormeten die niet gevaarlijk zijn maakt het niet zoveel uit.
Als je een wandcontactdoos door gaat meten wil je dat er een zekering in zit.

Zorg dat de schaal die je wilt meten mogelijk is. Gaat de meter van 1~20 A of van 1~40.000 μA. Maar dat doen ze ook allemaal wel.

Eentje van €10,- voldoet prima. En als je hem maar sporadisch gebruikt slijt er ook niet zoveel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Ik ga hem maar sporadisch gebruiken, maar wel voor exotische experimenten. Gewone huis-tuin-en-keuken metingen interesseren mij niet zoveel. Dus liefst moet je er ook bijvoorbeeld statische elektriciteit of juist minieme stroompjes mee kunnen meten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Welke is een goede multimeter?

In plaats van Bol te gebruiken - waar hij door Conrad geleverd wordt - kun je ook meteen naar Conrad gaan.
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc165 ... 00-1340780
Of z'n broertje:
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc175 ... 000-124457

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke is een goede multimeter?

Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 14:03 Dus liefst moet je er ook bijvoorbeeld statische elektriciteit of juist minieme stroompjes mee kunnen meten.
Voor statische elektriciteit is een multimeter niet geschikt. Hoewel de meeste meters een vrij hoge weerstand hebben op de spanningsbereiken zal de statische lading in een fractie van een seconde weg zijn.

Wat versta je onder minieme stroompjes? Dan zou je de gegevens van die meters moeten uitpluizen om te zien welke het laagste stroombereik heeft.

Ik zou gewoon eens in een bouwmarkt of Lidl of Action gaan kijken. Daar hebben ze vaak meters voor ongeveer een tientje.

Berichten: 3.780

Re: Welke is een goede multimeter?

De action heeft een leuk metertje voor maar 5 euro (select plus). dat ding heb ik een keer op het werk doorgemeten en vergeleken met een professionele gecalibreerde multimeter van een paar 1000 euro. en wat bleek: over alle bereiken binnen een paar % nauwkeurig soms wel binnen een procent. Het gevoeligste stroombereik is 200uA en 200mV spanning. alleen wel allemaal DC. AC is er alleen 250VAC bereik. dus kleine wisselstroompjes en spanninkjes meten lukt niet.

Reageer