Donker water

Moderator: physicalattraction

Berichten: 334

Re: Donker water

Xilvo schreef: za 04 jul 2020, 16:46
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:38 Omdat het bij de Azoren tot afkoeling leidt.
Er zijn zoveel invloeden als zeestromingen (ook verticale), luchtstroming, luchttemperatuur dat je die afkoeling niet zomaar kunt toeschrijven aan het niet-absorberen van zonlicht door donker water.
Dat is zeer slechte wetenschap.

Een eenvoudig experiment waarbij de andere omstandigheden wel gelijk gehouden worden zal laten zien dat water wel zonlicht absorbeert, en meer dan een lichter gekleurde vorm als bijvoorbeeld sneeuw.

Een experiment dat trouwens niet eens meer gedaan hoeft te worden, je kunt ook bekende natuurwetten toepassen en tot dit resultaat komen.
En nu zijn er ineens andere parameters wel in het spel! Nog 1 vraag.
Waar heb ik geschreven dat water geen zonlicht absorbeert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:56 En nu zijn er ineens andere parameters wel in het spel!
Ik heb nergens beweerd dat dat niet het geval was.
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:56 Waar heb ik geschreven dat water geen zonlicht absorbeert?
Ik schreef:
Dan zijn we het eens. Donker water absorbeert zonlicht.
In het volgende bericht schrijf jij:
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:18 Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat dat juist niet gebeurt.
Daarbij ook een kaart toegevoegd van bij de Azoren dat dat juist niet gebeurd
Daar dus.

Berichten: 334

Re: Donker water

Door verdamping gebeurt dat juist in mindere mate. Dat is wat ik de hele tijd schrijf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 17:05 Door verdamping gebeurt dat juist in mindere mate. Dat is wat ik de hele tijd schrijf
Verdamping heeft niets met absorptie van zonlicht te maken.
Dus als je dat de hele tijd schrijft heb je het mis.

Berichten: 334

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:56
Xilvo schreef: za 04 jul 2020, 16:46
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 16:38 Omdat het bij de Azoren tot afkoeling leidt.
Er zijn zoveel invloeden als zeestromingen (ook verticale), luchtstroming, luchttemperatuur dat je die afkoeling niet zomaar kunt toeschrijven aan het niet-absorberen van zonlicht door donker water.
Dat is zeer slechte wetenschap.

Een eenvoudig experiment waarbij de andere omstandigheden wel gelijk gehouden worden zal laten zien dat water wel zonlicht absorbeert, en meer dan een lichter gekleurde vorm als bijvoorbeeld sneeuw.

Een experiment dat trouwens niet eens meer gedaan hoeft te worden, je kunt ook bekende natuurwetten toepassen en tot dit resultaat komen.
En nu zijn er ineens andere parameters wel in het spel! Nog 1 vraag.
Waar heb ik geschreven dat water geen zonlicht absorbeert?
Die lucht wordt zelfs gekoeld door verdamping. Vorige week was dat perfect te zien hoe dat niet tot een landelijke hittegolf leidde. Vorige week lucht uit het oosten die vorig jaar nog de temperatuur tot boven de 40 graden bracht kwam hier gekoeld aan door een natter voorland waardoor door verdamping relatief koelere lucht werd aangevoerd.

Die 40+ graden is overigens nog niet officieel. Het KNMI heeft met een verkeerde schotelhut gemeten!
Laatst gewijzigd door Herman66 op za 04 jul 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 18:10 Die lucht wordt zelfs gekoeld door verdamping. Vorige week was dat perfect te zien hoe dat niet tot een landelijke hittegolf leidde. Vorige week lucht uit het oosten die vorig jaar nog de temperatuur tot boven de 40 graden bracht kwam hier gekoeld aan door een natter, en dus meer verdamping, voorland.
Je begint dit topic over absorptie van zonlicht door donker water en verschuift het onderwerp nu naar verdamping. Daar gaat het hier niet over.
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 18:10 Die 40+ graden is overigens nog niet officieel. Het KNMI heeft met een verkeerde schotelhut gemeten!
Je beweert hier iets dat je in een ander draadje niet hebt kunnen onderbouwen.

Berichten: 334

Re: Donker water

Temperaturen vanaf 40 graden of hoger dienen te worden gemeten met een schotelhut tot 60 graden. Het KNMI gebruikt tot 40 graden

Berichten: 334

Re: Donker water

Xilvo schreef: za 04 jul 2020, 18:16
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 18:10 Die lucht wordt zelfs gekoeld door verdamping. Vorige week was dat perfect te zien hoe dat niet tot een landelijke hittegolf leidde. Vorige week lucht uit het oosten die vorig jaar nog de temperatuur tot boven de 40 graden bracht kwam hier gekoeld aan door een natter, en dus meer verdamping, voorland.
Je begint dit topic over absorptie van zonlicht door donker water en verschuift het onderwerp nu naar verdamping. Daar gaat het hier niet over.
Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 18:10 Die 40+ graden is overigens nog niet officieel. Het KNMI heeft met een verkeerde schotelhut gemeten!
Je beweert hier iets dat je in een ander draadje niet hebt kunnen onderbouwen.
Hoge instraling is hoge verdamping. En niet zoals die kerel beweert dat de zeewatertemperatuur sneller zal stijgen door meer instraling zoals hij schrijft

Berichten: 334

Re: Donker water

"Je beweert hier iets dat je in een ander draadje niet hebt kunnen onderbouwen."

Laat het WMO dat zuidpoolrecord maar goedkeuren. Ik voorspel dan grote problemen voor die organisatie maar daar gaat het hier niet over maar dat andere topic zit opslot

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 18:24 Temperaturen vanaf 40 graden of hoger dienen te worden gemeten met een schotelhut tot 60 graden. Het KNMI gebruikt tot 40 graden
Je onderbouwt nog steeds niet, verder heeft het niets met dit topic te maken.

Weerhutten zijn hier
viewtopic.php?f=62&t=209884&start=45
uitgebreid besproken en dat draadje is niet voor niets gesloten.

Berichten: 334

Re: Donker water

De link kan ik even niet vinden...

"
"Hoofdstuk 1: De theorie
Vanuit de WMO3
zijn er eisen gesteld aan het meten van de luchttemperatuur. Die eisen
zijn o.a. dat er op een hoogte tussen 125 cm en 200 cm gemeten wordt, over een bereik
van -60°C tot +60°C. Omdat de kans klein is dat in Nederland temperaturen voorkomen
onder de -30°C of boven +40°C is het meetbereik voor de 1.5m luchttemperatuur op de
KNMI meetstations begrensd op die waarden. De vereiste nauwkeurigheid in de gemeten
luchttemperatuur bedraagt ±0,1°C. De extremen dienen aan dezelfde eisen te voldoen:
vereiste nauwkeurigheid van ±0,1°C, ofschoon WMO voorschriften een onzekerheid van
±0,5°C toestaan(1).
§ 1.1 Meteorologische sensoren "

Berichten: 264

Re: Donker water

Open water in het noordpoolgebied is donkerder dan het ijs of een sneeuwdek, en absorbeert dan meer warmte van het zonlicht, dan als er nog ijs zou zijn. Het gaat over het albedo.
Bij de Azoren is geen zeeijs. Dus daar speelt dat albedo verschil tussen zeeijs en open water niet.

Overigens heb ik veel respect voor Zack Labe.

Berichten: 334

Re: Donker water

barthol schreef: za 04 jul 2020, 19:04 Open water in het noordpoolgebied is donkerder dan het ijs of een sneeuwdek, en absorbeert dan meer warmte van het zonlicht, dan als er nog ijs zou zijn. Het gaat over het albedo.
Bij de Azoren is geen zeeijs. Dus daar speelt dat albedo verschil tussen zeeijs en open water niet.

Overigens heb ik veel respect voor Zack Labe.
Dat gebeurt dus niet
Nergens heb ik geschreven dat ik geen respect heb voor die kerel

Berichten: 264

Re: Donker water

Ter illustratie een beeld van een stukje van de Noordelijke IJszee van vandaag.
Donker open water, en licht ijs.
A84C7505-6C9F-4E7F-B48A-D3782CC86459.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Donker water

Herman66 schreef: za 04 jul 2020, 19:09
barthol schreef: za 04 jul 2020, 19:04 Open water in het noordpoolgebied is donkerder dan het ijs of een sneeuwdek, en absorbeert dan meer warmte van het zonlicht, dan als er nog ijs zou zijn. Het gaat over het albedo.
Bij de Azoren is geen zeeijs. Dus daar speelt dat albedo verschil tussen zeeijs en open water niet.

Overigens heb ik veel respect voor Zack Labe.
Dat gebeurt dus niet
Opnieuw diezelfde niet-onderbouwde bewering.

Gesloten