Muggen en gezoem functie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Muggen en gezoem functie

Ik vroeg me af wat de functie is van het irritante gezoem van muggen ?
Ik zat gisteren tv te kijken en was in principe dus een makkelijk slachtoffer voor deze mug .Maar deze mug verkoos er dus voor om eerst rond mijn oor heel hard te gaan zoemen .Ik heb mijzelf daar wel vaker over verbaasd .Het is echt totaal niet handig logies of stealth .Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is dat het geluid is om te kijken of ik alert ben en dan veilig te kunnen toeslaan .Een ander iets zou een soort Psychologisch iets zou kunnen zijn om je moe te maken .Al met al vind ik het totaal niet praktisch .Maar ja succesvol zijn ze dan weer wel . :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Muggen en gezoem functie

De vraag is of die muggenvleugeltjes wel zo snel kunnen wapperen zonder gezoem?

De muggen die het op mij voorzien hebben wachten altijd tot ik 's avonds moe in bed lig en het licht uit is. Dat is dan weer wel slim....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muggen en gezoem functie

Grappige Stelling Tussendoor: De meest vervelende zoemende en behendige muggen blijven over omdat de mens alleen de slome muggen kan doodslaan of uitroeien. Survivel of the fittest. Het is dus de mens schuld! Dus eigenlijk geen muggen doden? Ik weet niet of mij dat lukt.
;)

Berichten: 454

Re: Muggen en gezoem functie

Haha .Ik ga meteen beginnen met het reanimeren van de muggen die nu deel uit maken van mijn behang .Maar in principe is het inderdaad wel waar .
Dus een fokkerij van langzame muggen opstarten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Muggen en gezoem functie

Er zijn slimme- en domme muggen.
Je slaat wat om je heen en en doet het licht aan in de slaapkamer.
De domme mug is op het witte plafond geland en is de pineut.
De slimme mug heeft zich waarschijnlijk verstopt achter een poster aan de muur of onder het bed als ie nog slimmer is :D
Laatst gewijzigd door ukster op za 18 jul 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Muggen en gezoem functie

Aangezien mijn huis vol staat met boeken is een mug die niet op het plafond gaat zitten overal elders voor mij zo goed als onvindbaar. :evil:

Berichten: 454

Re: Muggen en gezoem functie

Hmmmm .Misschien zoekt soort soort wel :shock: .
Het doet mij ook een beetje denken aan het zebra effect .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Muggen en gezoem functie

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Muggen en gezoem functie

Even terug naar de kern van de vraag.

Bij heel wat insecten, waaronder ook muggen is communicatie door middel van geluid belangrijk voor het vinden van een partner. Het gezoem, wat eigenlijk afkomstig is van de frequentie waarmee ze met hun vleugels in een achtvorm klapperen, gebruiken ze dus om een partner te lokken. Eenmaal de daad van liefde voorbij is gaan de vrouwtjes opzoek naar bloed om de ontwikkeling van de eitjes te bevorderen. Interessant is ook dat ze dan stoppen met zoemen!

Vrij recent onderzoek (2019) trachtte de frequenties te bepalen waarop muggen zoemen. Immers als je daarmee kan interfereren maak je het voor muggen moeilijker om een partner te vinden en kan je op die manier een populatie indijken. Die frequenties bestaan. Sterker nog, de auteurs gingen kijken of die frequenties al dan niet voorkomen in het wereldwijde gamma aan gemaakte muziek. Blijkbaar komen die voor in het nummer "Scary Monsters and Nice Sprites" van Skrillex :shock:. In principe zou slapen bij deze muziek (indien mogelijk :mrgreen: ) je veilig moeten stellen van nieuwe steken.

Links
Onderzoeksartikel: https://doi.org/10.1016/j.actatropica.2019.03.027
Populaire media: https://www.forbes.com/sites/evaamsen/2 ... osquitoes/

Berichten: 454

Re: Muggen en gezoem functie

Mooi verhaal ik heb het gelezen hoor .Maar ik las ook dat ze er zelf kanttekeningen bij zetten .

The paper was met with a lot of media attention, but it also raises questions. Why only Skrillex? Why no other music? Why not try different frequencies of sounds rather than a music track? The researchers were not available to answer these questions, but in their article they say that they “used this electronic song in the experiments due to its loudness and pitch.”

Het klopt ook met de vraag hoor letterlijk.Maar Misschien had ik het iets specifieker moeten stellen .Dat ze zo communiceren lijkt me inderdaad voor hun een zeer handige manier. Misschien eigenlijk wel de enigste Voor grote afstanden .
Maar ze zullen niet communiceren met elkaar als ze iemand gaan prikken lijkt mij.
Dan blijft de enigste reden over dat de vleugels te snel heen en weer moeten gaan om stil te blijven hangen zodat ze een plekje uit kunnen kiezen .
Ik heb geen idee hoeveel vleugel slagen het meer kost om stil te blijven hangen .Maar ik las dat een helikopter ook het meeste motorvermogen nodig heeft om stil te blijven hangen .En dat is net zoals zwemmen of watertrappen .
Misschien dat je daarom ook een zwerm niet echt hoort omdat ze daar niet echt stil hangen maar continue blijven vliegen .

Ik heb overigens ook nog het liedje beluisterd op you tube .Ik denk dat ik dan toch voor de mug zou gaan. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Muggen en gezoem functie

OOOVincentOOO schreef: za 18 jul 2020, 12:31 Grappige Stelling Tussendoor: De meest vervelende zoemende en behendige muggen blijven over omdat de mens alleen de slome muggen kan doodslaan of uitroeien. Survivel of the fittest. Het is dus de mens schuld! Dus eigenlijk geen muggen doden? Ik weet niet of mij dat lukt.
;)
Zoemen deden ze al meer dan een halve eeuw geleden.
Dat doodslaan heeft een ander effect gehad, ze verstoppen zich nu in de kamers zodra het licht aan gaat.

Toen ik nog een snotneus was zaten ze meestal op het plafon of op het behang en kon men ze makkelijk doodslaan.
Nu niet meer, hun gedrag is veranderd, mooi voorbeeld van mini evolutie..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muggen en gezoem functie

Het was meer bedoeld als grapje van muggen doodslaan en Survivel of the fittest, de meest vervelende muggen blijven over bedoel ik. Onmogelijk te bewijzen lijkt me. Hoewel: wie weet zit er iets van waarheid in, in landen waar men massaal muggen uitroeit zullen de muggen die zich het beste verstoppen en/of behendig zijn overleven.

Berichten: 454

Re: Muggen en gezoem functie

Ik heb het probleem gister gedeeltelijk opgelost :D .Of toch juist niet luisterend naar vincent:(
9E98F5E6-5B00-4698-BE25-766A737FB2DC.jpeg
Nee ik denk toch dat er echt wel wat waarheid in zit hoor .Zo werkt het gewoon in de evolutie .<<modknip>> En ik moet eerlijk zeggen dat het toch vaak ook weer een heerlijk gevoel geeft als Je slimmer en sneller als de mug bent .En een flinke mep geeft mij een behoorlijke voldoening .Ten zei hij je net gestoken heeft en je een wit behang hebt.

Berichten: 454

Re: Muggen en gezoem functie

Ik las trouwens ook op wikipedia dat er heel veel soorten muggen bestaan die ook niet prikken .Ook zijn er wintermuggen .Misschien dat die van natura wat langzamer zijn omdat ze niet zo snel hoeven te vluchten.
Laatst gewijzigd door vincentcius op di 21 jul 2020, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Reageer