draaggewicht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

draaggewicht

ik heb een glazen tafeltje. gebogen glas 0,7 cm dik
en ik heb een buste - ca 100 kg

ik wil graag weten of ik het beeld op de tafel kan plaatsen zonder dat het breekt.
maar ik kan nergens vinden hoeveel het tafeltje kan dragen?

iemand die me kan helpen?


Joost

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.938

Re: draaggewicht

Glas kàn heel sterk zijn, afhankelijk van de manier waarop het gemaakt is.

Maar zonder verdere informatie zou ik het er niet op wagen.
Ik zou niet op zo'n tafel durven gaan zitten en ik haal bij lange na geen 100 kg.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: draaggewicht

Dat glas wordt ergens ondersteund. Het gewicht van het beeld gaat via het glas naar het frame en gaat dan over naar de grond. Als het beeld direct boven het frame staat heb je meer kans dan wanneer het glas bij de rand wordt ondersteund.

Glas breekt natuurlijk wel vervelend (in één keer). In tegenstelling tot bijvoorbeeld hout wat eerste doorbuigt. Dan zie je het limiet van de belasting wat meer aankomen.

Zoals Xilvo al stelt, plaats er anders even een wasmachines en droger bovenop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: draaggewicht

... want de voetafdruk van die buste is gelijk aan die van een wasmachine?

Het voordeel van glas is dat, als je eenmaal probeert die buste erop te zetten en het glas breekt niet, de kans klein is dat dat blad op termijn wel zou breken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: draaggewicht

Misschien valt er een redelijke schatting te maken als je alle gegevens van het tafeltje geeft, of de maten en een paar goede foto's waaruit o.m. blijkt hoe het blad door het frame wordt gesteund.
Maar... garanties... absoluut niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: draaggewicht

En het type glas (getemperd, gelaagd/laminated, wire mesh, annealed, ...) aangezien dat wsch de grootste rol gaat spelen

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: draaggewicht

..en let er op dat er een beschermer onder de buste zit. Indien die niet mooi vlak is, kan er plaatselijk een (te) hoge druk op het glas ontstaan..

Is het trouwens een tafeltje met een glazen blad, of is alles van glas?

Of om een snelle overweging te kunnen maken: is het een heel kostbaar tafeltje?

Reageer