kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 856

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

koop een rvs pan en maak deze alleen met heet water en een borstel of sponsje schoon.
na een paar zit er een laagje op en bakt hij nauwelijks nog aan.

voor vis wordt hier de verkeerde techniek gebruikt.
je moet langer wachten voordat je het voorzichtig keert
na een tijdje komt het namelijk weer los van de pan. (en absoluut maar 1 keer keren)
op de huid bakken kan ook die gaat minder makkelijk stuk als een moot of fille

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Pas heb ik een paar keer te maken gehad met opgeblazen zakjes met voorgekookte "mini krieltjes", terwijl ze volgens de datum op het zakje nog goed hadden moeten zijn. De zakjes stonden op ploffen. Ik had ze maar een paar dagen bewaard in het groentelade van de koelkast. Doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Nee, jij doet niets verkeerd.

Wellicht jouw koelkast? Wat is de temperatuur in de groentelade? En wat hoger?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Oh - dan moet ik eerst een thermometer aanschaffen....

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ja raar als de datum nog goed is. Volgens mij ook te hoge temperatuur in de koelkast. Of misschien tijdens transport van winkel naar huis. Temperatuur voor een koelkast 4 graden celsius.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Een nieuwe smaaksensatie uit de keuken van Professor Puntje:

IJsbergsla-mix met griesmeeldressing. (Uit nood geboren: mijn flesje sladressing was leeg.)

Zijn er hier mensen die zelf deze vorm van salade-bereiding willen uitproberen en hier hun bevindingen willen vermelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wil er best me experimenteren, maar dan moet ik wel weten wat err in je griesmeel dressing zit...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat was griesmeelpap van de Melkunie uit een pak. Dus simpelweg griesmeelpap gebruikt als sladressing.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

beter wat honing en azijn/citroen mengen met wat olie peper en zout ev. water

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Kent iemand de algemene chemische principes achter aanbakken en hoe je dit kan voorkomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

die hanze schreef: za 01 aug 2020, 17:23 Kent iemand de algemene chemische principes achter aanbakken en hoe je dit kan voorkomen?
Dat is een chemie op zich, een belangrijk onderdeel zijn de maillard reacties. Ik weet globaal hoe die in elkaar steken maar niet in detail

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Opmerking moderator

Deze topic gaat meer over koken dan over scheikunde. Indien je in detail de chemie van aanbranden wil bespreken, dan raad ik je aan daar een aparte topic voor te openen in het Scheikundeforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ik ben deze keer niet geinteresseerd in de achterliggende wetenschap. Ik kook graag en zou graag wat praktische regels over aanbakken willen leren. Momenteel doe ik alles puur uit ervaring en trial en error. Vooral vis is moeilijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Een aantal dingen is van belang als je vis wilt bakken:

Koop verse vis! Dat is dus vis die bolle, geen platte, heldere en glanzende ogen heeft met zwarte pupillen. Verse vis ruikt niet 'vissig'.
Huid droog deppen met schone doek of keukenpapier, kruiden met peper en zout. Niet langer dan tien minuten laten liggen. Je kunt meteen bakken of de vis eerst door bloem en paneermeel halen. Schud van beide het overtollige er af.
De pan moet net groot genoeg zijn, als de pan te groot is, heb je kans op verbranden van de boter.
Bak niet te lang in echte boter! Beweeg de vis tijdens het bakken voorzichtig heen en weer in de pan (cruciaal om aanbakken te voorkomen). Leg platvis eerst met de lichte kant naar beneden, bak de vis rondom goudbruin.
Laat de vis na het bakken even lang rusten als hij gebakken is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Er zijn ook pannen die gemaakt zijn voor het uitsluitend bakken van vis de pan heeft een ovalen vorm.

Reageer