Snelheid drukgolf Beiroet?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3.909

Re: Snelheid drukgolf Beiroet?

ok, maar dat is dan gewoon de geluidssnelheid in standaard lucht maar de vraag ging meer specifiek over de nabijheid van de explosie lijkt mij en de daarbij behorende effecten zoals hoge dichtheid, temperatuur en niet lineariteiten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Snelheid drukgolf Beiroet?

Bladerunner schreef: za 08 aug 2020, 14:03 En even ter vergelijking: de snelheid van de schokgolf van de uitbarsting van de Krakatau in 1883 ging 1086 km/u.
Het lijkt me niet correct om een drukgolf met de relatief lage snelheid van 1086 km/u een schokgolf te noemen. Dat is 302 m/s, volgens wikipedia 90% van "de" geluidssnelheid. In wikipedia wordt helaas niet toegelicht waarom die drukgolf langzamer dan de geluidssnelheid ging.

Berichten: 1.364

Re: Snelheid drukgolf Beiroet?

Strikt genomen had ik drukgolf moeten zeggen maar het ging mij alleen om de snelheid te vergelijken want in het geval van de Krakatau was het een drukgolf en schokgolf tegelijk. Het was een combinatie van een aardbeving en explosie.

Bovendien moet je niet vergeten dat die metingen uit 1883 zijn en geenszins voor correct moeten worden aangenomen. Het is ook niet de snelheid in de directe nabijheid van de vulkaan want daar sloeg iedereen op de vlucht. Ik heb geen idee vanaf welke afstand de dichtstbijzijnde meting werd verricht maar het zal vele kilometers zijn geweest.

De metingen werden verricht met barografen, en men constateerde dat de golf 3,5 maal de wereld rond ging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Snelheid drukgolf Beiroet?

Bladerunner schreef: za 08 aug 2020, 21:15 Bovendien moet je niet vergeten dat die metingen uit 1883 zijn en geenszins voor correct moeten worden aangenomen.
In dit geval moeten we vooral wikipedia wantrouwen. Er staat "The pressure wave ... radiated out from Krakatoa at 1,086 km/h (675 mph), 90% of the speed of sound". Dat is nogal onduidelijk (bijvoorbeeld: waarom is de referentie geluidssnelheid kennelijk 335 m/s, een snelheid die hoort bij een luchttemperatuur van 7 °C; en waarom 90%?). De wikipediaschrijver geeft die toelichting niet, en daarmee laat hij zien dat hij waarschijnlijk zonder kennis van zaken getalletjes heeft gedumpt in wikipedia.

Na de eruptie zijn barogrammen van over de hele wereld bestudeerd. Verbeek publiceerde in 1885 een dik onderzoeksrapport in opdracht van het Gouvernement van Nederlands-Indie, en ook de Royal Society bracht in 1888 een uitgebreid rapport uit. Uit het Britse rapport komt de onderstaande afbeelding van de isochronen van de drukgolf. De gemiddelde snelheid op basis van alle gegevens was 313 m/s. Dat is gelijk aan de geluidssnelheid bij een luchttemperatuur van -30 °C. Die -30 °C is de effectieve temperatuur van de lucht waar de drukgolf zich voortplant.

krakatau2.png
Aan de isochronen is te zien dat de drukgolf gemiddeld 35,5 uur nodig heeft voor een rondje om de aarde

rapport van Verbeek . Britse rapport

Reageer