[NL recht] E-nummers op voedsel

Moderator: Rhiannon

Berichten: 454

[NL recht] E-nummers op voedsel

Besten ik vraag mij af of het verplicht is om E-nummer toevoegingen op voedsel producten te zetten . Dit omdat ik es een programma had gezien dat beweerde dat er mensen haren waren verwerkt in brood . L-cysteIne was deze stof en dat product kan gewonnen worden uit mensenharen ,maar bijvoorbeeld ook uit ganzenveren . De meeste producten komen tegenwoordig uit China en zoals iedereen weet zijn daar de regels niet zoals de regels als in andere landen .
Aangezien er een chemische Proces aan vooraf gaat is het niet meer te controleren of een product bereid is uit mensenharen of ganzenveren .
Eigenlijk net zoals het E-482 nummer .Dit kan gewonnen worden uit plantaardig vet of dierlijk vet .Ik snap ook wel dat in deze maatschappij alles snel moet en langer houdbaar en daarom zijn die toevoegingen blijkbaar Allemaal nodig .
Maar het liefst heb ik dus gewoon brood zonder toevoegingen en ben daar ook best bereid om wat meer voor te betalen .Dus ik ging es kijken wat er op het brood staat dat ik altijd haal uit de Vomar .
445C7C98-2FCB-43F5-842F-8F542AF89ECD.jpeg
. Hartstikke goed van de Vomar dat ze het er zo eerlijk op zetten .Een grote pluim eerlijk is eerlijk.Maar goed ik wilde geen E nummers in mij. Brood en ging dus opzoek naar E nummer vrij brood .en dat meende ik dus gevonden te hebben bij de jumbo in goudeerlijk brood . https://www.bakkerswereld.nl/nieuws/nie ... pt-1014936 Het brood was wel wat duurder stond er ergens bij maar dat vond ik geen probleem .Dus ik ging naar de jumbo en kocht een goudeerlijk brood voor ongeveer 2 euro .Ik keek op de sticker met de ingrediënten en daar stonden inderdaad geen E nummers op dus ik was blij met mijn eerlijke brood .Voor ik het brood gong testen ging ik eerst nog even langs bij mijn moeder en vertelde hetzelfde verhaal dat ik liever iets meer betaal dan dat ik brood met toevoegingen eet .Mijn moeder daarentegen koopt ook altijd bij de jumbo en gaat meteen kijken wat erop haar goedkopere brood staat van 1 euro .Ook uit de jumbo dus .En wat blijkt nou daar zitten ook geen E nummers in volgens het etiket .Dat vond ik toch wel vreemd en er gingen bij mij toch wel alarmbellen rinkelen .Dus ik ga nog maar wat onderzoek doen .
Als eerste schreef ik een bericht naar de jumbo .Dat kan iedereen doen met vragen over de ingrediënten .Ik wacht nog steeds op antwoord eigenlijk.
Toen keek ik op de site van jumbo bij het brood en daar stonden de ingrediënten gewoon bij .En tot mijn grote verbazing zag ik dat er zelfs in het duurdere Brood gewoon E nummers zaten . https://www.jumbo.com/goudeerlijk--wit- ... l/193777ZK .Zie onderaan de pagina de ingrediënten .Dus vandaar mijn vraag .Ik vind dat een beetje zware misleiding tot oplichting want het staat dus niet op het etiket in de winkel .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: [EU recht] E-nummers op voedsel

Volgens de Nederlandse Warenwet moet op het etiket van voedingsmiddelen onder meer de naam van het product en de naam en het adres van de producent staan, evenals de ingrediënten, houdbaarheidsdatum, E-nummers en een productiecode of partijcode. Staat een van deze er niet op, dan is de producent of leverancier in overtreding. Als in een product toevoegingen gebruikt zijn, dan staan deze bij de ingrediënten, eerst de naam van de categorie, bijvoorbeeld ‘kleurstof’ of ‘smaakversterker’, gevolgd door de naam van de stof of het E-nummer. Als de stof meerdere functies heeft, dan wordt de categorie aangegeven die past bij de belangrijkste functie van het E-nummer in het voedingsmiddel.

Er is wel een tendens om vermelding van E-nummers te omzeilen, omdat steeds meer voedingsmiddelenfabrikanten hun producten een zogenaamd ‘clean label’ willen geven. Op die manier ogen etiketten zo natuurlijk mogelijk. Producenten vermijden dus de vermelding van kunstmatig gemaakte stoffen of vermelden in plaats van het E-nummer de volledige naam van de toegevoegde stof op het etiket. De wet staat dit toe. Dus in plaats van E330 staat er ‘citroenzuur’ op het etiket of 'rode-peper­extract' in plaats van E160c. E-nummers worden dus niet als zodanig vermeld maar omschreven als antioxidanten of gistextracten.

Vooral vegetariërs en veganisten willen graag weten of er dierlijke stoffen in producten zitten, bijvoorbeeld snoepjes zonder gelatine, en daarbij zijn E-nummers een groot hulpmiddel omdat daar lijsten van bestaan met omschrijving. Mensen willen artikelen zonder bepaalde E-nummers en als die niet op de verpakking staan, denkt men dat het er ook niet in zit.

Lees verder: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... elen-staan of de website van het Voedingscentrum.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

De beste methode om aan 'puur' brood te komen, is door het zelf te bakken. Heel moeilijk is het niet, maar het vraagt wel tijd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Goede avond beste Rhiannon bedankt voor deze uitgebreide informatie .Hier kan ik wel wat meer mee en dan ook vooral de omzeiling zodat het lijkt of er geen E - nummers in zitten .Dat word dus dubbel opletten .Niet alle E- nummers zullen natuurlijk slecht zijn zoals ascorbinezuur E-300 is gewoon vitamine c. Denk dat citroenzuur of Rode peper extract ook niet zo schadelijk zal zijn . Denk dat ik meer zou vallen over
L-cysteIne of dierlijke toevoegingen zoals stearinezuur wat ook in kaarsen zit .
Ik wil dat allemaal niet in mijn brood .Ze kunnen natuurlijk wel zeggen dat het geen gevaar vormt en uitgebreid getest is .Maar ja iedereen reageert anders en Ze veranderen het vast niet als 1 op de 500 mensen er wel last van zou hebben .
Bovendien is het rare van de E- nummers en toevoegingen eigenlijk ook dat er dus niet bij vermeld staat hoeveel er in zit .Dat is dus blijkbaar vrij naar eigen invulling .
Bedoel hoeveel gram E-482 gaat er eigenlijk in een brood ?
Dit is overigens het label van Het brood dat uit de jumbo komt.
Er staat dus wel 1 E- nummer op dit brood E-300 .Als dat alles is dan is het wel netjes maar in het assortiment kan ik dit brood dus weer niet vinden en in het brood dat er op lijkt zitten ook andere E- nummer zoals E-482 .
Ik neem aan dat ze met bus dit brood bedoelen .De prijs was in ieder geval wel net zo duur. https://www.jumbo.com/jumbo-goudeerlijk ... /193776ZK/ En daar staan dan weer deze ingrediënten bij ?
BBE1A714-E901-4585-9E0E-1C164AEC0AB8.png
Het is inderdaad beter om je eigen brood te gaan bakken Ger maar dat is inderdaad best wel een hoop werk en geeft een hoop rommel . Bovendien vroeg ik me ook al af of er geen toevoegingen gedaan waren aan het meel .
Bijlagen
BCA4EE15-BEC2-47BD-9749-06B09F3FAAE0.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Lol dan is Jumbo de mist in gegaan bij dit product

E300 (ascorbinezuur) is een zeer veel gebruikt ingrediënt bij broden daar dat het de structuur van het brood verbeterd door eerst te werken als antioxidant en de gist te beschermen, en tijdens het bakken vervalt het in water en CO2 waardoor het mee werkt aan de gasvorming en daarmee een luchtig brood maakt.

Waarom gaat de Jumbo de mist in?

Omdat de ascorbinezuur volledig ontleed tijdens het bakken is deze niet meer in noemenswaardige (significante) hoeveelheden aanwezig in het product en is het daarmee een technische hulpstof welke niet gedeclareerd hoeft te worden.

Wat is ascorbinezuur? dat is een stof welke ook veelvuldig voorkomt in verschillende groetes en vruchten (met name bekend uit citrusvruchten) welke belangrijke functies vervuld ter bescherming van oxidatie van belangrijke cel structuren en bioactive stoffen als enzymen.

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Bedankt ArcherBarry wist niet dat ascorbinezuur totaal uit het brood verdwijnt en eigenlijk niet vermeld hoeft te worden .Ik zie het eigenlijk ook bij het Vomar brood dus misschien doen ze het wel expres omdat mensen vitamines juist positief verwelkomen .
Maar is het niet vreemder dat op hun site (Als dat hetzelfde brood is ).Online wel vermeld dat er E-482 in zit en op het etiket niet ?
https://www.jumbo.com/jumbo-goudeerlijk ... /193776ZK/

download/file.php?id=32411&mode=view

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Ascorbinezuur is ook bekend als 'vitamine C'.
Ik heb vroeger met emmers van dat spul gesjouwd bij het TNO.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Klopt maar het mag niet als vitamine C gedeclareerd worden omdat het niet meer in significante hoeveelheden aanwezig is in het eindproduct (significant voor een vitamine dosering) en de toevoeging er van als bedoeling heeft voor de oxidatie beschermingen niet als vitamine claim

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Ook niet als ze er zoals er specifiek Voor staat meelverbeteraar Voor zetten ?
Ze hebben er dus gewoon maling aan .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

het is ten alle tijde Ascorbinezuur E300, tenzij het echt voor een bewijsbare vitamine claim is, dan mag het Vitamine C genoemd worden,met een aanwijsbare hoeveelheid per portie (bijvoorbeeld 15% van de ADH).

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Oke dank.En zijn er ook nog regels over de hoeveelheid E nummers die er in mogen zitten ?
Ik bedoel, ik zou het nogal een verschil vinden tussen 2 gram E-920 of bijvoorbeeld 10 gram per brood . Ik kan dit echt nergens terug vinden op internet .
Zie wel hier iets over staan maar dan nog weet je als consument nog niks .
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... elen-staan

Hoeveel van een E-nummer is veilig?
Voor nieuwe toevoegingen die mogelijk in aanmerking komen voor een E-nummer, moet eerst de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) worden vastgesteld. Dit is de gemiddelde hoeveelheid van een stof die je elke dag gedurende je hele leven via de voeding binnen kan krijgen, zonder nadelige gevolgen voor je gezondheid. De ADI wordt meestal vastgesteld op basis van dierproeven.

Als de ADI is vastgesteld, dan weet je dat er een 'veilige hoeveelheid' is van de stof die je binnen kan krijgen. De EFSA kijkt vervolgens in welke producten de stof zit, zodat bij mensen met een normaal eetpatroon geen overschrijdingen van deze hoeveelheid plaatsvinden. Zo zorgt de EFSA ervoor dat je niet meer binnen kan krijgen dan de ADI.

Ook onderzoekt de EFSA of het echt noodzakelijk is dat een toevoeging gebruikt wordt.

Pas als dit allemaal is vastgesteld, krijgt de stof een E-nummer.

Berichten: 3.860

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

gaat het om E nummers waarmee het brood bereid wordt of E nummers die in het eindproduct aanwezig zijn? ascorbinezuur zit niet meer in het eindproduct immers.

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

E- nummers die in het eindproduct aanwezig zijn .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

voor sommige ingrediënten welke een E-nummer hebben gekregen zijn er inderdaad maximale dosering vastgesteld of specifieke toepassing gebieden. Een voorbeeld hiervan zijn E250 en E251, natrium nitriet en natrium nitraat voor vlees en vleeswaren.

Voor de meeste ingrediënten met een E-nummer is er geen maximale dosering vastgesteld. Let wel dat deze stoffen vaak redelijk aan de prijs zijn of in grotere doseringen geen extra toegevoegde waarde hebben of ongewenste effecten hebben.

Een voorbeeld kan zijn het gebruik van E150 (karamel / gebrande suiker) voor het kleuren van een meergranen brood. Als je "teveel" toevoegt dan wordt de kleur zo donker dat deze niet meer aanspreekt bij de consument wordt en ook de smaak wordt bitterder dat als een consument het brood een keer eet, dat het eens en niet meer wordt.

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Nou dat is niet zo fijn te horen dat er ook natrium nitriet aan vlees word toegevoegd .
Is het daarom ook zo dat je door te veel vlees eten meer kans op kanker kan krijgen ?
En zou het bijvoorbeeld handig zijn om het vlees net als spinazie even te wassen ?
Weet niet of het ingespoten word of eroverheen gespoten word .

Reageer