[NL recht] E-nummers op voedsel

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

vincentcius schreef: ma 31 aug 2020, 08:16 Nou dat is niet zo fijn te horen dat er ook natrium nitriet aan vlees word toegevoegd .
Dat is wel mooi, want anders heb je een gerede kans op botulisme. Dat wil je ook niet. Het alternatief is zelf je dieren slachten en direct verorberen, maar veel mensen vinden dat ook weer een dingetje.


Doorgaans zullen voedingsfabrikanten geen E-nummers toevoegen zonder dat ze daar een hele goede reden voor hebben. Zoals ArcherBarry al zegt; dat spul is erg duur, dus als het niet nodig is voeg je het niet toe. Het scheelt in de directe inkoop en het scheelt een handeling in het proces. Bovendien hangt er vrij strenge wetgeving aan.

Een voedingsfabrikant zal eerder grondstoffen als meel, water, zout en suiker toevoegen (want lekker goedkoop en vergroot het volume cq gewicht) dan een E-nummer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Het gebruik van nitriet ter voorkomen van botulisme gebeurd altijd in combinatie met zout (natriumchloride). Ongezouten vlees producten (die dus verhit moeten worden) bevatten geen toegevoegd nitriet. De gezouten producten bevatten nitriet door en door. Het gaat hier om bijvoorbeeld:

vleeswaar als: hammen, filet americain, (gedroogde) worsten, ontbijdspek, etc
vlees producten als: tartaar, worstjes, gemarineerd vlees, etc

eigenlijk alle vlees producten welke koud gegeten zouden worden.

Een vlees & vleeswaar producent kan en mag niet puur nitriet aanwezig hebben, altijd voorgemengd met zout. Hierdoor is een gevaarlijke overdossering niet mogelijk want dan wordt het product te zout om te eten en zal een consument dit niet op eten.
Ja hier is rekening mee gehouden dat de ene consument zouter eet dan de andere.

Er is geen bewezen alternatief voor nitriet dus weegt het belang van de botulisme voorkomen op tegen de lage dosseringen van nitriet.

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Dank ik leer veel hiero.Heb het even opgezocht en het is inderdaad een sterk gif (botulinetoxxide).
De dodelijke dosis is ongeveer 200-300 picogram/kilogram lichaamsgewicht, wat voor een volwassene van 75 kilo neerkomt op 15 nanogram, dat is 0,000000015 gram. Dit betekent dat een hoeveelheid van ongeveer honderd gram genoeg is om de hele wereldbevolking te doden.

Ik neem dus aan dat het gif afgebroken word door hitte omdat verhitte producten geen Nitriet hoeven te bevatten .

Wat is eigenlijk de reactie van natriumnitriet met natriumchloride of ascorbinezuur ?
Het lijkt mij eigenlijk dat er niet veel gereageerd kan worden tussen natriumnitriet en natriumchloride .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Er zijn geen reactie vergelijkingen op te stellen gezien deze stoffen niet met elkaar reageren. (daarnaast heeft deze vraag weinig te maken met Recht wetenschappen)

De reden om nitriet met keukenzout te voor mengen is puur om gevaarlijke overdoseringen te voorkomen.

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

ArcherBarry schreef: di 01 sep 2020, 08:40
De reden om nitriet met keukenzout te voor mengen is puur om gevaarlijke overdoseringen te voorkomen.
Oke dat kan natuurlijk ook .
Ik heb er toch maar een melding van gemaakt bij . https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact/melding-doen Over het E- nummer 482 dat niet op het brood label staat maar wel op ingrediënten lijst van hun site .


Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Da's leuk zo'n linkje dat stelt dat "het zo is", echter staat er niet voor niets in het artikel
“Het is onwaarschijnlijk dat het haar in Nederlands brood terechtkomt”. Volgens Hack werken de meeste Nederlandse broodbakkers met de plantaardige versie van het aminozuur.
Waar wil je eigenlijk heen met dit topic?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 454

Re: [NL recht] E-nummers op voedsel

Ja maar er staat ook bij dat het niet te controleren is .
Waar ik heen wil met dit topic .Ik ben er nu klaar mee . ik heb me punt gemaakt en weet genoeg .Het ging over de toevoeging E-482 in jumbo brood en de regels over het label .En ik zou zeggen haal er uit wat je eruit wil halen .

Reageer