Plant uitschelden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12.262

Plant uitschelden?

Een vrij bizar verhaal:
 
https://www.boredpanda.com/ikea-experiment-bully-a-plant-jessica-ones/
 
Grofweg hebben ze 2 gelijke planten neergezet en de ene een maand lang uitgescholden en de andere complimentjes gegeven. Zou niets uit moeten maken, maar toch lijkt de uitscholden plant er niet zo best aan toe te zijn. 
 
Nu zal het niets te maken hebben met wat iemand tegen die planten gezegd heeft, maar wat is wel een plausibele verklaring?
 
Ze lijken even vaak aangesproken te worden etc, dus verschil in luchtvochtigheid door adem of iets dergelijks lijkt niet direct een logische oorzaak. 
 
Uiteraard is het wel een n=1 experiment en kan het gewoon toeval zijn, maar heeft iemand een leuke theorie?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Plant uitschelden?

straks krijgen we nog actiegroepen voor plantenwelzijn en verdoofd bananen oogsten...
 
vrij bizar verhaal ja, snap het ook niet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Plant uitschelden?

Er is wel een methodologische fout in het onderzoek, het is voor de verzorgers van de planten duidelijk welke plant het goed moet gaan doen en welke niet. Dat kan onbewust doorwerken in hun behandeling van de planten. Verder is n=1 natuurlijk veel te weinig.

Berichten: 12.262

Re: Plant uitschelden?

Tja, ze zeggen er wel bij dat die planten beide evenveel licht, water, voedsel en dergelijke krijgen. Of dat waar is valt onmogelijk te controleren, het kan natuurlijk zo zijn dat ze het gewoon bewust 'verkloot' hebben voor de publiciteit en die uitgescholden plant te weinig water hebben gegeven of iets dergelijks. 
 
En, inderdaad, n=1, maar dat biedt wel weer kansen gezien het een publiciteitsding van de ikea is. Er zijn nogal wat ikea winkels, dus als ze het in meerdere (zeg 100) vestingen doen dan zou het resultaat significant kunnen worden. Je kan dat dubbel-blind doen door bijvoorbeeld via led schermpjes aan te geven welke plant je moet uitschelden, en verzorgers alleen toegang te geven tot de planten als die bordjes uit staan. 
 
Misschien een idee om Ikea eens op te roepen dat daadwerkelijk te gaan doen - put your money where your mouth is?
Al vermoed ik dat het 'resultaat' niet echt gaat bevallen en het gewoon random is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Plant uitschelden?

Lastig zoals boven al aangegeven dit onderzoek perfect uit te voeren.
Als je complimenten geeft is de luchtstroom richting je plant voor mijn gevoel anders dan waneer je krachttermen richting de plant uit. 
Lucht stroming temperatuur en CO2 concentratie zullen dus verschillen. 
Mogelijk is het aantal micro organismen dat je via speeksel druppeltjes op de plant komt van invloed bij de verschillende gesprekstechnieken ? 
 
Blijft leuk onderzoek n.l. 

Berichten: 12.262

Re: Plant uitschelden?

Dat zou inderdaad kunnen, als je scheldt en de plant vrij letterlijk 'de wind van voren geeft' maakt het misschien wel een verschil, al is dan weer de vraag of dat slecht voor de plant is - extra vocht, CO2 en dergelijke lijken me eerder behulpzaam. Ergens is het vergezocht, maar het zou in ieder geval iets van een hypothese zijn die te controleren is - je kunt iets tenslotte ook "uitschelden" met positieve woorden of juist andersom... een beetje zoals je een hond kunt paaien door hem om vriendelijke toon compleet de huid kunt volschelden en het beest je lief aan blijft kijken ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Plant uitschelden?

Ik vraag me dan ook direct af of de ene plant niet ziek was, misschien was die zelfs zo uitgekozen aangezien het ook om een campagne gaat die mensen bewust moet maken van de effecten van pesten

Berichten: 454

Re: Plant uitschelden?

Het experiment zou pas af zijn als ze de rollen nu om zouden draaien en er dan weer een verandering plaats vind of niet .Aangezien de plant die er het slechts aan toe is al een achterstand heeft zou je het wel moeten kunnen zien aan de gezondste plant.
Ik heb dit experiment trouwens ook al eens eerder gezien bij de Mythe Busters .
Zal es kijken of ik de link nog kan vinden .
Dit is ongeveer hetzelfde experiment.

Berichten: 3.867

Re: Plant uitschelden?

Degene die de plant verzorgt moet in beide gevallen dezelfde persoon zijn en die mag niet weten welke plant welke behandeling krijgt. anders ben je bevooroordeeld en zul je geneigd zijn de uitgescholden planten slechter te verzorgen. en n=1 gaat natuurlijk nooit werken want er is zonder schelden ook al 50% kans dat de ene plant het beter doet dan de andere.

Berichten: 1.355

Re: Plant uitschelden?

Ze zouden het eens met vleesetende planten moeten proberen. De uitgescholden plant zou dan geen vliegen meer moeten pakken.

Berichten: 3.867

Re: Plant uitschelden?

Bladerunner schreef: di 08 sep 2020, 17:28 Ze zouden het eens met vleesetende planten moeten proberen. De uitgescholden plant zou dan geen vliegen meer moeten pakken.
Nee die pakt jou dan.

Reageer