[scheikunde] lewisstructuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[scheikunde] lewisstructuur

Klopt het dan er in de lewisstructuur van HIO4( waterstofjodaat) 3 datief covalente bindengen zijn tussen I en O en één gewone enkevoudige binding?

Berichten: 817

Re: [scheikunde] lewisstructuur

excuseer ik bedoel waterstofperjodaat

Berichten: 86

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Jood is hypervalent en kan meer dan 4 binding aangaan. Als je de Lewisstructuur tekent dan zie je dan I een sigma binding maakt met het O-atoom dat ook gebonden is aan het H-atoom. De andere drie O-atomen maken elk een dubbele binding met het I-atoom. Jood is hypervalent omdat het een ondergelegen d-orbitaal heeft.

Groetjes!

Berichten: 817

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Maar jood heeft 7 elektronen op de buitenste schil dus kan kan het toch maar 1 normale covalente binding aan gaan.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] lewisstructuur

HIO4.PNG
HIO4.PNG (135.68 KiB) 2146 keer bekeken
Klopt dit?

Berichten: 86

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Ja klopt in de regel maar jood is speciaal omdat die een ondergelegen d-orbitaal heeft kan die meer binding aangaan. De structuur die je getekend hebt is fout. De brutoformule van waterstofperjodaat is HIO4.

Het molecule is neutraal geladen, dat betekent dat de som van de formele ladingen op elk atoom gelijk aan nul is.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Ja sorry het moest waterstofjodaat zijn. Maar klopt dit dan moest het waterstofjodaat zijn.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Sigma binding heb ik nog niet geleerd . Ik weet niet goed wat je daarmee beldoelt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] lewisstructuur

wiskunde321 schreef: zo 13 sep 2020, 09:05 Sigma binding heb ik nog niet geleerd . Ik weet niet goed wat je daarmee beldoelt
Met dat soort bindingen krijg je pas op de universiteit te maken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 53

Re: [scheikunde] lewisstructuur

Als dit een schoolopgave is, vind ik 'm niet goed omdat het uitgaat van kennis die je nauwelijks kunt plaatsen. Waar al dat gedoe met sigma-bindingen en d-orbitalen op neerkomt is dat de regel dat de covalentie van een atoom maximaal 4 is niet opgaat als je dieper in het PS duikt. I heeft in HIO4 een covalentie van 7; alle bindingen zijn datief omdat \(\Delta\chi\) tussen de bindende atomen >= 0,5. Zie bijvoorbeeld het lemma op Wikipedia over deze stof.

Je dacht misschien aan een structuur waarin je een — O — OH groep zet (vgl. H2O2): die is met alleen schoolscheikundekennis 'logischer'. Je krijgt dan ook een legitieme Lewisstructuur, maar wel eentje met veel formele ladingen. Moeder Natuur probeert die zoveel mogelijk te vermijden, vandaar dus degene met 7 covalente bindingen op I. Maar wederom: zonder dat je wist dat I zich niet hoeft te houden aan max. 4 covalente bindingen gaat het je niet lukken de juiste structuur op te stellen; en krijg je hele bizarre peroxide-verbindingen.

Reageer