Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

De nervositeit in de wereld rond het CO2 is duidelijk merkbaar.

Misschien ook hier om :

https://www.newscientist.nl/nieuws/meer ... lantgroei/

Het vangen van CO2 via kool wordt reeds getest :

https://www.scientias.nl/wetenschappers ... m-in-kool/

Louter afgaand op de elektronenschillen kom ik tot het volgende.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil

"Het koolstofatoom heeft 4 elektronen tekort in schil 2 en Germanium heeft 4 elektronen teveel in schil drie".

De vraag: Kan GeC ingezet worden in een nog te ontwikkelen procedure om kool uit atmosferische CO2 te vangen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Ik weet niet of het mogelijk is.
Maar als dat zo is, dan zal je het germanium wel moeten kunnen hergebruiken anders is het onbetaalbaar. Het is een behoorlijk dure stof.

Wil je CO2 omzetten in pure koolstof, dan kost dat minstens net zoveel energie als er vrij komt bij het verbranden van die koolstof. Als die energie niet uit duurzame bronnen komt schiet je er niets mee op.

Berichten: 99

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Dat lijkt me best lastig. Laat Germanium reageren met CO2, je krijgt dan koolstof en germaniumdioxide. Of het chemisch werkt weet ik niet. Een ander punt is dat je erg veel germanium nodig hebt. Ongeveer even veel als alle fossiele brandstof die in het verleden verbrand is. En mocht er zo veel germanium zijn dat hangt er een erg hoog kostenplaatje aan.

Berichten: 99

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Wat chemisch wel uitvoerbaar is en minder onbetaalbaar is, door de koolstofdioxide op te vangen met natronloog.
De vraag is alleen... Hoeveel energie kost het om de natronloog te produceren om grote hoeveelheden koolstofdioxide op te vangen ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

CO2 is ontstaan door de verbranding van C. Daar is energie bij vrijgekomen. Om C en O2 weer van elkaar los te maken is minstens evenveel energie nodig. Waar halen we dat vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Germanium zou kunnen dienen als tussenstof ?
Alles hangt ook af van de CO2 concentratie die je werkzaam maakt. Ons Hemoglobine voert CO2 energieloos af... moest CO2 in hogere concentratie nodig zijn.

Ook reken ik op kopiegedrag : We zijn met 7,5 miljard mensen op de wereld. Een kwart van alle geld is in handen van een paar procenten mensen. Veronderstel iemand begint een bedrijfje dat iedere dag twee -of driehonderd kilo kool maakt met de meest ideale procedure. Of voegt zulks een bedrijvigheid toe aan een andere bestaande. Dan heb je een mooi begin.
Laatst gewijzigd door Skycenter op do 12 nov 2020, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:45 Veronderstel iemand begint een bedrijfje dat iedere dag twee -of driehonderd kilo kool maakt met de meest ideale procedure. Of voegt zulks een bedrijvigheid toe aan een andere bestaande. Dan heb je een mooi begin.
Dan ben je wel even bezig voordat je een kleine 200 miljard ton koolstof uit de atmosfeer hebt verwijderd.
Afgezien daarvan, waar haal je de energie vandaan voor dat proces?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Xilvo schreef: do 12 nov 2020, 12:54
Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:45 Veronderstel iemand begint een bedrijfje dat iedere dag twee -of driehonderd kilo kool maakt met de meest ideale procedure. Of voegt zulks een bedrijvigheid toe aan een andere bestaande. Dan heb je een mooi begin.
Dan ben je wel even bezig voordat je een kleine 200 miljard ton koolstof uit de atmosfeer hebt verwijderd.
Afgezien daarvan, waar haal je de energie vandaan voor dat proces?
Via de meest ideale procedure, met de minste energie. Schrijf voor mijn part een prijs hiervoor uit !?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Ijzer is een ander stofje met affiniteit voor koolstof. Ook misschien dienbaar als tussenstof?? Niet alleen via Hemoglobine in bloed maar het maakt het verschil smeedijzer, staal, gietijzer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:45 Ons Hemoglobine voert CO2 energieloos af... moest CO2 in hogere concentratie nodig zijn.
Ik ben niet zo op de hoogte wat hemoglobine precies doet, maar kan het CO2 ook energieloos splitsen in koolstof en zuurstof? Ik denk het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:59 Via de meest ideale procedure, met de minste energie. Schrijf voor mijn part een prijs hiervoor uit !?
Die hoeveelheid energie ligt in de orde van grootte van alle energie die we ooit uit fossiele brandstof verkregen hebben.
Bedenk eens hoeveel energie we alleen de afgelopen eeuw aan elektriciteit gebruikt hebben, aan brandstof voor transport, voor verwarming, voor de industrie.
Die hoeveelheid heb je nodig om uit CO2 weer koolstof te maken.
En die energie moet dan niet uit fossiele brandstoffen komen, dan schiet je er niets mee op.
Aan duurzame energie hebben we nu nog lang niet genoeg om al ons gebruik van fossiele brandstof te vervangen, laat staan dat we over hebben voor een dergelijk project.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

klazon schreef: do 12 nov 2020, 13:12
Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:45 Ons Hemoglobine voert CO2 energieloos af... moest CO2 in hogere concentratie nodig zijn.
Ik ben niet zo op de hoogte wat hemoglobine precies doet, maar kan het CO2 ook energieloos splitsen in koolstof en zuurstof? Ik denk het niet.
Ik heb het weer over een tussenstap. 0,04 procent CO2 in de atmosfeer is nogal moeilijk werken. En dan heb je nog eens eenvijfde reactieve zuurstof in de atmosfeer die hinderlijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Xilvo schreef: do 12 nov 2020, 13:16
Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 12:59 Via de meest ideale procedure, met de minste energie. Schrijf voor mijn part een prijs hiervoor uit !?
Die hoeveelheid energie ligt in de orde van grootte van alle energie die we ooit uit fossiele brandstof verkregen hebben.
Bedenk eens hoeveel energie we alleen de afgelopen eeuw aan elektriciteit gebruikt hebben, aan brandstof voor transport, voor verwarming, voor de industrie.
Die hoeveelheid heb je nodig om uit CO2 weer koolstof te maken.
En die energie moet dan niet uit fossiele brandstoffen komen, dan schiet je er niets mee op.
Aan duurzame energie hebben we nu nog lang niet genoeg om al ons gebruik van fossiele brandstof te vervangen, laat staan dat we over hebben voor een dergelijk project.
In België zijn er op windrijke en zonnige dagen een teveel aan hernieuwbare energie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 13:26 In België zijn er op windrijke en zonnige dagen een teveel aan hernieuwbare energie.
Dat zal voor meer landen gelden. Maar hoe lang duurt het voordat die overschotjes optellen tot wat we in de afgelopen eeuw(en) in het totaal aan fossiele energie hebben gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kool vangen uit de atmosfeer via Germaniumcarbide

Xilvo schreef: do 12 nov 2020, 13:35
Skycenter schreef: do 12 nov 2020, 13:26 In België zijn er op windrijke en zonnige dagen een teveel aan hernieuwbare energie.
Dat zal voor meer landen gelden. Maar hoe lang duurt het voordat die overschotjes optellen tot wat we in de afgelopen eeuw(en) in het totaal aan fossiele energie hebben gebruikt?
De condities waarmede fossiele brandstoffen benut zijn telde toch ook mee. Net zoals je zo ideaal mogelijke condities kan scheppen om de koolstof weer te splitsen. De bedoeling van deze poll is CO2 juist op dit punt om de tuin te leiden.
Geen cent te veel dus .

Reageer