[scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Ik moet voor een po in vwo 6, een onderzoek beginnen naar de bepaling van het ijzergehalte in spinazie of thee. Nu heb ik geen enkel idee, hoe ik moet beginnen en wat hier voor nodig is. Wellicht kan iemand mij helpen. Allen hulp is welkom

Ps. Er moet in de proef iets met titratie voorkomen, dat is een eis aan het po.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Literatuurstudie is toch wel het belangrijkste als je start met een onderzoek. Zoek eens in google onder: 'Iron determination in spinage' ofzoiets in die aard. Je zal sowieso iets vinden.

Ik zou een redoxtitratie uitvoeren met kaliumpermanganaat. Hieronder een overzicht van dingen die volgens mij nodig zal hebben.

Titratiereactie:
MnO4- + 5Fe2+ + 8H+ --> Mn2+ + 4H2O + 5Fe3+

°Standaardoplossing kaliumpermanganaat (Hoe ga je die maken? Moet je deze oplossing stellen of niet?)
° Je hebt natuurlijk spinazie/thee nodig.
° Een analytische weegschaal. (wegen van het staal voor verassen, van de assen nadat het uit uit de oven komt)
° Een moffeloven is ook handig daar je het staal zal moeten verassen vooraleer je start met iets van titraties.
° Een salpeterzuuroplossing is nodig om na het verassen, de assen op te lossen.
° Gedemineraliseerd water
° Maatkolven
° Pipetten
° Statief met voet
° Een vijftal erlenmeyers
° Buret
° Labobril
° Labojas
° Handschoenen
° Zoek je de H en P-zinnen van alle reagentia die je zal gebruiken
° Voor je het labo binnengaat moet je theoretische achtergrond van het experiment begrijpen. Dit is naar mijn mening zeer belangrijk! ( Theorie redoxreacties, titraties, weten wanneer je uitschieters hebt en hoe je daarmee omgaat bij een analyse)
° De indicator ben ik trouwens niet vergeten! Er is gewoon geen nodig bij deze titratiereactie. Kaliumpermanganaat is namelijk zelf een indicator. Op equivalentiepunt zal de kleur van de oplossing omslaan van kleurloos naar paars.
° Vergeet zeker niet om een blancobepaling uit te voeren. Zo weet je hoever je telkens moet titreren zodat je betrouwbare en reproduceerbare resultaten hebt.


Het is misschien veel info in één keer, maar stel gerust vragen als je die hebt!


Groetjes

Valerion

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Hartstikke bedankt!. Ik kan hiermee verder en ga voor mezelf nog wat meer onderzoek doen naar hoe alles precies in zijn werk gaat. Ik laat het u wel weten als het niet lukt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: [scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Ook vind je op dit Forum 32 resultaten op de zoekterm IJzergehalte in spinazie

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Scheikunde ijzergehalte in spinazie

Kan ook spectrofotometrisch.

Reageer