[natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

[natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Hallo

Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen bij deze oefening. Zoals u kunt zien op de afbeelding is er een schakeling met alle gegevens. Maar ik moet dus weten wat er gebeurt met de zekering als je de motor apart (M) inschakelt die een stroom opneemt van 4,2 A, de lamp apart inschakelt een stroom opneemt van 2,1 A en wat er gebeurt als je de motor en de lamp allebei inschakelt. Daarbij is de zekering beveiligt met Max. 6 Ampere. Kan iemand mij daar misschien mee helpen?

JKB
Bijlagen
Schema.png
Schema.png (47.08 KiB) 503 keer bekeken

Technicus
Berichten: 1.153

Re: [natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Wat denk je zelf dat er gebeurt?

Berichten: 68

Re: [natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

zelf weet ik dat als je ze allebei de motor en de lamp inschakelt er een kortsluiting gaat zijn

Technicus
Berichten: 1.153

Re: [natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Er is geen kortsluiting. Hoe kom je daarbij?
Het zou wel kunnen dat de stroom door de zekering hoger is dan 6A, is dat wat je bedoelt?

Berichten: 68

Re: [natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Ja zo een beetje. Maar nu moet ik dus zien op te lossen wat er gebeurt als ik de Motor apart inschakel wat er dan gebeurt en hetzelfde voor de lamp maar dat weet ik dus juist niet en ben zelf al niet zo goed in elektriciteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] Beveiligen tegen overstromen

Je had al uitgerekend welke stroom er zal lopen door de weerstand van 3,5 Ω bij een spanning van 15 V (daar heb je overigens een afrondingsfoutje gemaakt), en door de weerstand van 7 Ω bij diezelfde spanning.
zekering.png
zekering.png (53 KiB) 440 keer bekeken
Allebei die stromen moeten (samen) ook door die zekering. Houdt die zekering dat?

Reageer