Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Ik zoek een methode om de fructose uit bijvoorbeeld sinaasappelsap te extraheren en de aromastoffen, vitamines e.d. te behouden.

Het gaat erom om het aantal calorieën in fruitsap te beperken en toch een product over te houden dat alle voordelen dat fruitsap heeft op de gezondheid te behouden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Volgens EU verordening 2001/112 is het verlagen van suikergehalte (niet alleen fructose maar ook glucose en sacharose) in vruchtensappen niet toegestaan. Dit om het verdunnen van vruchtensappen (fraude) te voorkomen. Het veranderen van suiker gehaltes mag wel voor producten die niet de naam "sap" maar de naam "drank " of "drink" bevatten.

Een wettelijk toegestane mogelijkheid is het blenden van sappen met sappen die van nature weinig suiker bevatten, bijvoorbeeld kokos water of courgettesap.

Zover het wettelijk kader. Praktisch gezien is fermentatie de beste optie. Afhankelijk van het geselecteerde micro-organisme kan deze met of zonder de vorming van ethanol. wel worden er bij fermentaties ook aroma's gevormd waardoor de smaak van de vruchtendrank veranderd.

Het extraheren van suikers d.m.v. nanofiltratie is een andere mogelijkheid, echter daarmee extraheer je ook andere componenten als kleurstoffen en pulp van het sap. Of dat voor jouw verzoek van belang is, dat kan ik niet beoordelen.

Berichten: 16

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Het wettelijke is bij mij niet van toepassing vanwege dat ik dit niet voor commerciële doeleinden wil aanwenden.

Fruitsap is enerzijds vanwege de vitamines en andere stoffen die ze bevatten zeer interessant voor de gezondheid, maar anderzijds vanwege de grote hoeveelheid suikers die ze bevatten een echte calorie bom.

Daarom dat ik mij af vroeg of het haalbaar is om deze suikers er in belangrijke mate uit te halen om zodoende een voor de gezondheid interessante drank te bekomen.

U spreekt van fermenteren met een of andere bacterie (of misschien gist) maar zou deze niet enkel de suikers omzetten in ethyl alcohol die ik er uiteraard ook niet in wil want dan blijft het calorie rijk.
Via deze methode zou het ook geen fruitsap meer zijn maar fruitwijn worden.
De alcohol zou men dan wel weer eruit kunnen destilleren, maar ik vermoed dat de smaak na deze stappen totaal niet meer aan fruitsap doen denken en de meeste goede stoffen die in fruitsap zitten vernietigd zullen zijn.

Nano filtratie heb ik geen ervaring mee maar of men op deze wijze enkel de suikers eruit zou kunnen extraheren en de andere stoffen er in zouden kunnen blijven daar heb ik ook mijn twijfels aan.

In de industrie wint men wel pure fructose voor bepaalde doeleinden (denk maar aan druivensuiker) maar of het restproduct dat men daar aan overheid nog de eigenschappen van druivensap heeft weet ik niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Wat is jouw doelstelling als het niet gaat om commerciële doeleinden

De industriële productie van suikers gebeurd doorgaans door enzymatische behandelingen van polysachariden of suikerbieten en niet zo zeer door extractie uit vruchtensappen. Dit voornamelijk in verband met de kostprijs. Druivensuiker (glucose) wordt dus niet gewonnen uit druivensap maar d.m.v. amylases en maltases geproduceerd uit gegeleerde zetmeel pap

Er zijn ook niet alcoholische fermentaties mogelijk waarbij bepaalde zuren gevormd kunnen worden. De calorische waarde zal daardoor wel afnemen maar wordt het product wel wat zuurder. Echter mag ik over dat proces geen verdere informatie over verschaffen.

Bij filtratie haal je niet alleen een specifieke component uit een oplossing maar altijd een verzameling, afhankelijk van de fase/molecuul grote en polariteit van de stof die je wilt filtreren en de gekozen filtratie apparatuur.

Berichten: 16

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Mijn doelstelling is gewoon te proberen om voor mijn gezin en mij van gewone diverse fruitsappen caloriearm te kunnen maken met behoud van alle essentiële andere stoffen die in deze fruitsappen zitten.
Wij hebben zelf heel wat fruitbomen staan en als wij het grootste deel van dit fruit niet willen laten rotten, moeten wij er sap van maken.
Onze bomen zijn nog jong maar beginnen elke jaar meer vruchten te dragen (appelen, kersen, pruimen, diverse bessen)
Wij drinken graag fruitsap maar voelen ons er steeds schuldig bij vanwege het groot aantal calorieën.

In onze westerse samenleving is overgewicht een steeds groter probleem en daarom proberen wij suikers te beperken.

En toch blijken er fruitsappen te bestaan met veel minder calorieën.
Ik weet niet of ik hier de naam mag noemen van zo'n merk, maar als dat niet mag wist u het maar uit als moderator.
Wij kopen vaak Looza Ace.
Deze heeft maar 78KJ/18kcal per 100 ml.
Koolhydraten waarvan suikers 4 gr.
Op het etiket staat verder :
Vit.C 40 mg
Vit. E 6 mg
Vit A 400µg

Het is gezoet met verschillende kunstmatige zoetstoffen.

Ik ben jaren geleden ooit een op een open deur dag in het fabriek daarvan geweest en daar kon ik zien dat ze het sap niet maakten uit vers fruit maar er stonden overal tonnen met geconcentreerde ingedikte sappen.

Ik weet niet hoe zij erin slagen om hun product vrij caloriearm te krijgen.
Of het hun lukt om suikers eruit te halen?
Hun product is samen gesteld uit het sap van diverse vruchten , wortelen enz.
Of ze dit bereiken door de diversiteit van deze samenstelling calorie arm te kiezen?

Persoonlijk heb ik geen commerciële bedoelingen maar denk enkel aan de gezondheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Opmerking moderator

tenzij ik specifiek in moderator functie spreek zoals in dit kader ben ik gewoon een gebruiker die een antwoord geeft daar waar ik kan
ik heb geen problemen met merken, ik mag alleen niet teveel uitweiden over bepaalde fermentatie processen. dit i.v.m. mijn werk.

Het blenden van sappen met die minder suiker bevatten is in mijn ogen voor jullie het beste. Hierbij kan je denken aan mixen met kokoswater (snel te koop), courgette sap (wel sap maken in sap machine van geschilde courgettes!), komkommer sap (goed in combinatie met appel en aardbei).
Hiermee hou je smaak en energie intake in balans. Anders kan je eventueel ook verdunnen met water en wat zoetstoffen toevoegen en eventueel een druppel aroma, en zo een lagere energie nectar maken. Persoonlijk ben ik nogal gevoelig voor de smaak van zoetstoffen (tja werk gerelateerde afwijking) dus is dat niet naar mijn smaak.

Wat ik zelf doe voor mijn sportwedstrijden is dat ik een vruchtensap neem a 11% suiker en die meng ik 50/50 met kokoswater. Deze mix is iets hypertoon maar niet heel veel en bied ook de nodige zouten voor het opvangen van mijn transpiratie.

Berichten: 16

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Het blenden van sappen is niet echt de oplossing waar ik naar zoek.
Zoals ik reeds aanhaalde hebben wij zelf een deel fruitbomen en momenteel rot een deel van het fruit gewoon weg.
Daarom zou ik er sap uit willen winnen maar dan zitten wij weer met een calorie bom.

Wij hebben bijvoorbeeld elk jaar meer appels en het appelsap uit deze appels smaakt heerlijk maar vanwege het groot aantal caloriën die dit sap bevat is het ook weer niet verantwoord om daar grotere hoeveelheden van te consumeren.

In laboratoria en de industrie in het algemeen word er heel wat geëxtraheerd, daarom zou het mij verwonderen als er geen mogelijkheid zou bestaan om enkel de fructose uit een vloeistof te halen.

Het fermenteren naar een zuur lijkt mij ook niet echt de oplossing omdat er dan weer een methode zou toegepast moeten worden om dat zuur er weer uit te halen.
Is het fermenteren naar een zuur echt geheim?
Dit gebeurt in de industrie toch dagelijks op zeer grote schaal.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het produceren van azijn.
Nanofiltratie lijkt mij ook niet echt de oplossing vanwege dat dit niet selectief genoeg is en ook andere waardevolle stoffen uit het sap verwijdert.

Bestaat er dan echt geen andere methode om puur de fructose te scheiden van de rest van het fruitsap?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

nope, en zeker niet voor een huis-tuin-keuken setting

Berichten: 16

Re: Fructose uit sinaasappelsap extraheren

Heb eigenlijk wel wat meer dan een huis-tuin-keuken setting ter beschikking.
In principe zou ik met hetgeen ik ter beschikking heb het meeste dat op industriële schaal kan verwezenlijkt worden, op kleine schaal kunnen nabootsen.

Ik bezit een klein laboratorium met toch heel wat mogelijkheden

Zelf ben ik geen chemicus en daarom ontbreekt het mij hier en daar helaas aan kennis over bepaalde processen.

Toch geef ik niet zo snel op en hoop dat mij toch nog iemand een bruikbaar idee aan de hand kan doen.

Reageer