Kwantum verstrengeling

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1.367

Re: Kwantum verstrengeling

"Toch heeft bijna iedereen weleens over quantum verschijnselen gehoord"

Ik ken ze niet hoor.

En je doet het voorkomen alsof een quantum computer bij Meijer & Blessing kan worden gekocht. Schei even uit zeg. Het is geen Raspberry Pi hoor.

Berichten: 333

Re: Kwantum verstrengeling

Ben enige tijd geleden begonnen met een VPS van strato nadat de harddisk van mijn NAS het had begeven. Inmiddels draait de NAS weer, de harddisk vervangen was eigenlijk wel goed te doen. Alleen de VPS werkt veel sneller dan die verouderde NAS. Het maakt dus niet uit waar je computer staat in de cloud of naast je op je bureau. Dit geldt nog meer voor een quantumcomputer die volledig geïsoleerd moet zijn van zijn omgeving, je kunt hem niet even openschroeven en daarna er weer gelijk verder op werken.

Raspberry pi is een uitdaging maar ook daar is inmiddels software voor het aansturen van een quantum computer gemaakt namelijk RasQberry en dit draait sinds kort op mijn Raspberry PI 400. Op de foto zie de output van Openpulse, hiermee kun je qubits rechtstreeks aansturen Dit is niet zo interessant voor beginners maar wel leuk als je de hardware wat beter wil begrijpen.

Afbeelding
Bijlagen
image (2).png

Re: Kwantum verstrengeling

🤔 ... De last (ever) gen game consoles met quantum cumputing? Met VR?

Ik heb echt geen idee hoor.

Maar bijvoorbeeld ook voor "stress analyses" met Solid Works ed duurt soms (vooral bij orthotrope materialen) meer dan 24 uur. Dus als quantum computing (deels) betaalbaar wordt, zou dat ook voor ingenieursbureau's mooi zijn .. lijkt mij.

Berichten: 333

Re: Kwantum verstrengeling

Het HHL algoritme kan een stelsel van lineaire vergelijkingen in matrix vorm oplossen, echter er gelden strenge eisen voor de matrix. De quantumcomputer is vooralsnog vnl voor specifieke rekenproblemen, zoals aan quantum systemen.

Met name quantumchemie is heel geschikt voor de quantumcomputer. Qubits komen 1 op 1 overeen met bijvoorbeeld de elektron orbitalen van een atoom (gaat via Wigner transformatie).

Re: Kwantum verstrengeling

Oh, via wat googlen erover kom ik dit tegen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Relativ ... _chemistry

Waar het dus wordt bevestigd dat de typische gelige kleur van goud komt door lengtecontractie en verder niets.

Iemand vertelde mij dat dat, lengte contractie, niet het enige was.

Beetje off-topic, maar ik kom wel interessante dingen tegen.

Reageer