Met een grote snelheid vliegen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Met een grote snelheid vliegen

En vraagje ivm relativiteitstheorie.
Het alom bekende gegeven van de tweeling waarvan er ene met een rotvaart wegvliegt en terugkomt.
Onderstel dat hij 6 maand wegvliegt en daarna 6 maand terugvliegt.
Hij is dan 1 jaar ouder.
De achterblijver is 1 jaar + X jaar oud.
En X = functie van de snelheid waarmee zijn broer heeft gevlogen.

Dus hoe sneller, hoe groter X.

X kan dus om het even wat zijn, kwestie van met de juist snelheid te vliegen.
Als je tegen 0.999999.... % van c vliegt, kan je dus 50.000 jaar later aankomen.
of hoeveel je ook maar wil.
Ik weet wel dat er een bijna oneindige energie gaat nodig zijn hoe dichter je bij c komt.
de formules etc ken ik wel.

Maar mijn vraag is nu : wat als ik tegen c vlieg ?
(dat kan in principe niet aangezien mijn rustmassa niet 0 is.)
maar hoeveel tijd is er dan verstreken als ik terugkom ?
Als ik het niet kan,dan misschien wel een foton ?
als het foton terugkomt, hoeveel ouder is de aarde dan geworden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Met een grote snelheid vliegen

volgens mij is de tijd van een foton nul

Berichten: 1.355

Re: Met een grote snelheid vliegen

Met de Lorentz factor kun je uitrekenen wat je massa toename, lengte contractie en tijd dilatatie is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_factor

Je moet echter zeer dicht bij c zitten wil deze factor van betekenis zijn. Een snelheid van 0,9c (269.813 km/s) levert een waarde van 2,3. Dus als je gedurende een dag (jou tijd) met 0,9 c rondjes vliegt rond de Aarde dan is daar dus 2,3 dagen verstreken. Bij 0,999c is de factor 22,4 en bij 0,99995 is dat 100. Als dat laatste zou kunnen qua benodigde energie dan moet je nog altijd haast 4 dagen rondjes vliegen wil je het verschil op 1 jaar krijgen. Dus wil je er 50.000 jaar van maken dan moet je je eigen alsnog in laten vriezen want dat kost te veel tijd tenzij je dus nog veel sneller kan dan 0,99995 wat exponentieel meer energie kost.

Een foton er in betrekken is onzinnig want de formule van Lorentz laat niet toe dat v = c.

Berichten: 26

Re: Met een grote snelheid vliegen

tja dat weet ik allemaal eigenlijk wel.
ik ken Lorentz ook wel.

maar betekent dit dan je geen geen foton kan uitsturen, die laten omkeren (rond een zwart gat of zo) en terug laten keren naar de aarde ? in theorie he, (niet in de praktijk)
tis niet omdat Lorentz crashed bij v=c, dat het niet kan ?

en de Lorentz is misschien zelfs niet meer van toepassing omdat er versnelling aan te pas komt, dus geen speciale relativiteit maar algemene relativiteit.(waar ik zo goed als niets van ken)

maar ik stelde me dus gewoon maar de vraag wat er gebeurt met de tijd op aarde als een foton vertrekt en terugkomt.

ps : ik ben helemaal geen wacko die Einstein probeert onderuit te halen hoor.

Berichten: 1.355

Re: Met een grote snelheid vliegen

Als je zou reizen met de snelheid van het licht, dus als een foton dan verstrijkt er geen tijd voor jou. Je hebt dus geen referentie met de verstreken tijd op aarde want daar zou de tijd dan juist oneindig sneller zijn gegaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Met een grote snelheid vliegen

Je kunt de tijd voor de reizende broer in principe zo klein krijgen als je wilt, door die een snelheid te geven die dicht genoeg de lichtsnelheid benadert.

Het leeftijdsverschil tussen de broers benadert dan de verstreken tijd voor de thuisgebleven broer.

Berichten: 26

Re: Met een grote snelheid vliegen

Xilvo schreef: za 09 jan 2021, 20:16 Je kunt de tijd voor de reizende broer in principe zo klein krijgen als je wilt, door die een snelheid te geven die dicht genoeg de lichtsnelheid benadert.

Het leeftijdsverschil tussen de broers benadert dan de verstreken tijd voor de thuisgebleven broer.
deze moest ik ff een paar keer lezen maar ik heb hem nu wel denk ik.

t = 0 : reiziger vertrekt
reiziger legt in totaal X meter af (heen en weer)

bij terugkomst :
delta-t(reiziger) : 0 seconde
delta-t(blijver ) : X/c seconde
(zonder rekening te houden met versnellingen)

thx voor het antwoord !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Met een grote snelheid vliegen

Ja, die afstand X is/lijkt voor de reizende broer kleiner door lengtecontractie en nadert nul als de snelheid de lichtsnelheid nadert, gezien vanuit de thuisblijvende broer.

Berichten: 26

Re: Met een grote snelheid vliegen

Xilvo schreef: za 09 jan 2021, 21:07 Ja, die afstand X is/lijkt voor de reizende broer kleiner door lengtecontractie en nadert nul als de snelheid de lichtsnelheid nadert, gezien vanuit de thuisblijvende broer.
misschien nog 1 dingetje, nu we toch bezig zijn.
wordt die reizende broer nu zelf nooit ouder (zijn klok bedoel ik dan) als hij blijft vliegen tegen c ?
los van wat de rest van het universum ziet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Met een grote snelheid vliegen

Hij wordt gewoon ouder en zijn klok blijft, voor hem, gewoon lopen.
Als hij vliegt met een snelheid in de buurt van de lichtsnelheid is dat altijd ten opzichte van een ander persoon / inertiaalstelsel.
Die ander persoon vliegt dan met die bijna-lichtsnelheid ten opzichte van hèm.

Beiden zien ze de ander langzamer oud worden.

Berichten: 26

Re: Met een grote snelheid vliegen

Xilvo schreef: za 09 jan 2021, 21:29 Hij wordt gewoon ouder en zijn klok blijft, voor hem, gewoon lopen.
Als hij vliegt met een snelheid in de buurt van de lichtsnelheid is dat altijd ten opzichte van een ander persoon / inertiaalstelsel.
Die ander persoon vliegt dan met die bijna-lichtsnelheid ten opzichte van hèm.

Beiden zien ze de ander langzamer oud worden.
thx

Reageer