capaciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 817

capaciteit

cap.PNG
Ik heb hier twee grafieken. Ik liet een fietswiel 5 uur constant draaien aan een snelheid van 17,6 km/h. Ik dit bij kamertemperatuur en bij 2.5°C buiten. Er is een verschil van 4% wat redelijk groot is.
de capaciteit is weergeven in procent. Stel ik bereken de oppervlakte onder de grafiek van 0 tot 5 met wat komt die oppervlakte dan overeen? C=I*t

Ik ben mijn eindproef aan doen over de actieradius van een elektrische auto maar ik doe het hier nu met een fietswiel. Het zou normaal gezien hetzelfde effect geven. Mijn conclusie is dat naarmate de temperatuur daalt de actieradius verminderd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: capaciteit

Hoe laat je dat wiel draaien?
En de capaciteit, van wat?

Berichten: 817

Re: capaciteit

Met een batterij liet ik het draaien en met een motor. De capaciteit van de batterij

Berichten: 817

Re: capaciteit

Of hoe bedoel je anders?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: capaciteit

Dat bedoelde ik inderdaad. Het kon uit het totale verband misschien wel worden opgemaakt, maar het stond er niet bij.
Het is een bekend feit dat de capaciteit van een batterij vermindert als de temperatuur lager is.
De capaciteit van een batterij wordt aangegeven in Ah (ampereuur)
Maar ook dat is maar een indicatie. Als je b.v. een batterij ontlaadt met 0,1A en een keer met 1A dan zul je verschillende capaciteiten meten.

Berichten: 817

Re: capaciteit

Ik had nog een vraag moest je tijd hebben. Misschien ken je wel het vliegwieleffect. Ik heb dus de massa van het wiel met 1kg verzwaard. Doordat het zwaarder is zal het minder snel dat stilstand komen. Ik liet dus het wiel 2 uur draaien gewoon zonder extra gewicht en de resterende capaciteit was 89% en dan met gewicht en de resterende capaciteit was dan 90%. Dus 1% winst, kan ook meer zijn door afronding. Is dit een goede test denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: capaciteit

Let op, net te snel conclusies te trekken uit een enkele meting. Als je drie keer hetzelfde experiment doet zullen de resultaten ook varieren.

Als je het heel goed wil doen dien je ook enkeke herhalingen te hebben

Misschien niet geheel van belang betreffende je opleiding. Maar ik zou de experiment reproduceerbaarheid altijd minstens woordelijk meenemen in je conclusies Beter is er een getal aan te geven door bijv. 3 maal hetzelfde of vergelijkbaar slim experiment te doen.

Berichten: 817

Re: capaciteit

Ok bedankt. Maar het kan toch dat je met dit experiment winst maakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: capaciteit

Altijd kritisch blijven. Wetenschap betekend de feiten en alle mogelijkheden op een rijtje zetten. Dat betekend ook zelf tegenargumenten vinden en minimaal verwoorden in de conclusie.

Je mag op gevoel/intuitie alles verkennen. Dit gevoel moet je steeds rationeel/feiten afwegen. Zo steeds alles proberen van afstand te bekijken met of zonder externe hulp.

Uiteindelijk beschrijf je zo jouw analyse met een voldaan onbevoordeeld gevoel. Dus niet snel alleen intuitie volgen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: capaciteit

Het verschil in capaciteit kan ook veroorzaakt zijn doordat de batterij niet in alle gevallen even ver geladen was.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben: hoe bepaal je eigenlijk de capaciteit?
M.a.w., geef eens stap voor stap aan hoe je het experiment uitvoert.

Berichten: 856

Re: capaciteit

Hoe bepaal je nauwkeurig de restcapaciteit van je batterij?


Een zwaar wiel in beweging brengen en aan het draaien houden kost meer energie dan een licht wiel.

in een vliegwiel kan je energie opslaan of je kan het gebruiken om piekbelastingen af te vlakken
het is echter niet zo dat dit wiel energie genereert.

Reageer