[scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Ingewikkeld raadsel

We hebben voor scheikunde een "Da Vinci project" gekregen, met een ingewikkeld raadsel. Dit is één van de vraagstukken waar we niet uit komen. We weten ook niet welke kant we op moeten, dus ieder idee is welkom!

Het raadsel:
De ridders op het witte paard komen uit een toren maar zijn het niet

Schaakbord
8 C T E E R O N E
7 E C E D I R Q N
6 H W L U N I P O
5 N H G C L I Y U
4 E O E N I H M T
3 O A L L V C E K
2 T L A W K N O Z
1 L A B U A U K R


Extra aanwijzingen:

Van Ban en de Oudere
Taylor&Taylor, Ashby
Schaakspel
1328
Alonso andante



Beschrijf de proef en geef de reactievergelijkingen. Geef ook de hoeveelheden stof die je gebruikt."





Onze ideeën:
Witte paard zetten vanuit basispositie
Nc3: Al(Aluminium)
Na3: Ao
Nf3: Kc
Nh3: Kk
Nd2: Aw
Ne2: Kk

Vanuit toren posities vanaf wit(want wit paard) mogelijke paard zetten
Nb3: La(Lanthaan)
Nc2: La(Lanthaan)
Nf2: Rn(Radon)
Ng3: Re

1328: Alle mogelijke combinaties van elementen in periodiek systeem
H,Li,He,O
H,Li,Ni,
Al, He, O
Al,Ni
H,Ge,O


Alonso andante: Voornaam geeft elementen, alleen Al met hoofdletter.
Aluminium,( Zuurstof, Stikstof, Zwavel, Zuurstof)

Van Ban en de Oudere: Vanaf hoofdletters
Vanadium, Boor, Zuurstof

Taylor&Taylor, Ashby:vanaf hoofdletters
Tantaal, Tantaal, Arseen

Schaakspel: hoofdletter
Zwavel

die Taylor en Taylor kan slaan op een schaker en een politicus, die beide te maken hebben met dat Ashby, een plaats.

David Taylor is naam schaker
David alonso schreef andante

David is christelijk figuur, net als waar de graal vandaan komt
https://en.wikipedia.org/wiki/David_Tay ... ss_player)
Ashby is film, plaats in het engelse graafschap Suffolk, de Mariakerk staat in Ashby(staat op britse monumentenlijst) en is een plaats in Minnesota


Wanneer we alle letters in het schaakbord kopiëren, inclusief de cijfers, komen we uit op een site van octanamide: https://echa.europa.eu/substance-inform ... 00.010.061


Alle letters 1-8 horizontaal van schaakbord
LABUAUKRTLAWKNOZOALLVCEKEOENIHMTNHGCLIYUHWLUNIPOECEDIRQNCTEERONE





In het raadsel staat alle info die we hebben gekregen, daaronder alles wat we hebben kunnen verzinnen. Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Ik ben benieuwd naar de oplossing!

__________

Wat is de aanleiding voor zo een opdracht? Gewoon zo ad random gegeven of naar aanleiding van een toekomstig hoofdstuk in de les of een hoofdstuk dat net afgesloten is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.964

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Ik zou eens kijken wat je kunt met paardensprongen van/naar de Q.
Er is geen element met een Q in de afkorting.

Iets met molens?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

De aanleiding van de opdracht is als afsluiting van atheneum 6. Volgens mijn docent zit er een vraag of zin ofzo verborgen in het schaakbord.

Het project heeft trouwens iets te maken met de graal.
"Vind de bewaker van de graal, geef hem de juiste code en breng de graal bij je docent."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.964

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Yppilf schreef: di 16 feb 2021, 21:19 Het project heeft trouwens iets te maken met de graal.
"Vind de bewaker van de graal, geef hem de juiste code en breng de graal bij je docent."
Dat staat hierboven niet.
Wat is de volledige, letterlijke, opdracht?

En kijk eens bij de Q, in het schaakbord, zoals ik eerder schreef. Daar is zeker iets te vinden.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Stond in een ander document, was ik vergeten. Dit is letterlijk gekopieerd de opdracht(en ja, we mogen hulp van buitenaf hebben, het maakt niet uit hoe we het oplossen):



PO vwo 6 Da Vinci en verder



februari- maart 2021

Doel:
• Vind de bewaker van de graal, geef hem de juiste code en breng de graal bij je docent.

Uitvoering:
• Je werkt samen in groepjes van 3 of 4 personen.
• Met behulp van aanwijzingen en het uitvoeren van ((virtuele) chemische) proeven kun je informatie krijgen die je nodig hebt bij het voltooien van de opdracht.

Beoordeling:
• Als je alle opdrachten correct uitvoert, krijg je als cijfer een 8,5.
• De groep die het best de tussenopdrachten uitlegt en de graal afgeleverd heeft, krijgt 1,5 punt bonus. De één na snelste groep krijgt 1,0 punt bonus, de groep die als derde tot de goede oplossing komt krijgt 0,5 punt bonus. De overige groepen krijgen geen bonus. Bij gelijke kwaliteit van de antwoorden gaat de snelste groep voor.
• Van iedere opdracht moet je de antwoorden inleveren. Daarbij moet je vermelden hoe je de proef of opdracht uitgevoerd hebt en hoe je tot je antwoord bent gekomen (bijvoorbeeld door een berekening of een uitleg). Ook moet je daarbij de structuurformules van eventueel aanwezige organische stoffen geven.

Overige informatie:
• Als je er niet in slaagt een bepaalde tussenopdracht uit te voeren, kun je het juiste antwoord aan je docent vragen. Dan kun je tenminste wel verder.
• De eerste aanwijzing staat op de volgende pagina.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.964

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Zoek naar "ridders" in het schaakbord.

Om je op gang te helpen: Eentje is LANCELOT, begin daarvoor in de linkerbenedenhoek.
Die heeft een duidelijk verband met één van de vijf aanwijzingen.

Ik heb ook de vier andere gevonden, ieder ook met verband met een aanwijzing.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Ingewikkeld raadsel

Danku voor de hulp, met die laatste tip hebben we het raadsel op kunnen lossen. Gezien er nog een aantal groepjes zijn die het nog niet hebben opgelost, zal ik de oplossing hier nog niet posten. Mochten ze dit vinden, zal ik als tip meegeven dat iedere ridder een connectie heeft met één van de hints. Streep ze weg.

Reageer