Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

Hi all,

Ik ben op dit moment bezig om in Excel een rekenmodel te maken om te berekenen hoe groot een vlam moet zijn om een sprinkler te laten springen. Het gaat hierbij om een sprinkler waarbij de sprinklerkolf springt bij een temperatuur van 50-60 graden Celsius. Ik heb een formule maar ik heb het idee dat ik compleet om het verkeerde spoor zit. De formule die ik namelijk heb is de volgende: L = 0,235 Q ^2/5 - 1,02 D.
Daarnaast heb ik het boek "Enclosure Fire Dynamics" bij de hand op pagina's 64 en 65 maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Is er iemand die me kan vertellen of ik goed zit met bovenstaande formule of dat ik het ergens anders moet zoeken?

Alvast enorm bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

Kun je vermelden wat de symbolen in de formule betekenen? Wat bedoel je precies met "grootte van de vlam", welke eenheid hoort daarbij? Kun je een tekening van de meetopstelling maken?

Berichten: 3

Re: Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

De grootte van de vlam betreft de L = lengte (m). Verder is Q = Energy release rate (kJ/s) en D = diameter (m). Ik zit hierbij vast door het feit dat ik een temperatuur moet bereiken tussen de 50-60 graden om de sprinkler te laten springen, maar hoe kan ik een temperatuur in deze formule integreren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

De formule is duidelijk niet algemeen toepasbaar, omdat de afstand tussen de vlam en de smeltzekering ontbreekt. Nogmaals, kun je een tekening maken van de meetopstelling die bij de formule hoort? Die meetopstelling is kennelijk heel speciaal, met onder andere een vaste afstand tussen vlam en smeltzekering.

Inderdaad, de omgevingstemperatuur en de activatietemperatuur van de smeltzekering ontbreken ook in de formule.

1

Berichten: 3

Re: Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

Ik weet niet hoe ik het heb gevonden, maar ineens zag ik het licht bij een formule dus ik ben eruit gekomen!

Mocht je nog nieuwsgierig zijn wat ik nou bedoelde met mijn (helaas onduidelijke) uitleg, zie mijn bijgevoegd bestand waarin ik de formules heb om mijn vraag te beantwoorden. :)
Bijlagen
Opdracht.pdf
(333.15 KiB) 69 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Grootte van een vlam voor de activatie van een sprinkler

Mooi dat je eruit bent met die twee aanvullende formules en de situatieschets. De variabelen afstand vuur-sprinkler, de plafondhoogte, activatietemperatuur en omgevingstemperatuur worden inderdaad in rekening gebracht.

De formule van je startbericht diende blijkbaar alleen voor een deelprobleem, het berekenen van de warmteafgifte Q van het vuur.

Reageer