[scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Voor een practicum krijg ik een reageerbuis met daarin koper (II) chloride of kaliumhydroxide. De bedoeling is om op zoveel mogelijk unieke manieren aantonen welke van de twee stoffen zich bevind in de reageerbuis. manieren zoals: zuur-base reacties, redox reacties, neerslagreacties, directe waarnemingen etc. Ik heb al een paar manieren gevonden om het aan te tonen doormiddel van neerslag reacties en directe waarnemingen maar nog niet van bijvoorbeeld redox reacties en zuur-base reacties. Mijn vraag is of er nog eventuele andere unieke manieren zijn om aan te tonen welke van de twee stoffen zich in de reageerbuis bevind? Zo ja wat zijn deze manieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Om dat onderscheid te maken, moet je een verschil in eigenschap hebben.

Verschil in...
dichtheid (oké, is meer natuurkunde dan scheikunde)
kleur
maximale oplosbaarheid (je kan niet 3000kg zout oplossen in 1kg water, het is een keer verzadigd.)
kookpunt, smeltpunt
giftigheid/dodelijkheid (wat luguber)
hechtingsvermogen aan iets
kristal structuur

En je kan natuurlijk velen redox- neerslagreacties opstellen.
Aan jou om dat verder uit te werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Wat je ook kan doen is beide stoffen oplossen in een beetje water. Vervolgens giet je de inhoud van de ene reageerbuis in de andere. Je zou dan een neerslag moeten krijgen.

Welke neerslag denk je dat gevormd wordt? Geef de reactievergelijking eens?

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

kwasie schreef: ma 08 mar 2021, 22:57 Om dat onderscheid te maken, moet je een verschil in eigenschap hebben.

Verschil in...
dichtheid (oké, is meer natuurkunde dan scheikunde)
kleur
maximale oplosbaarheid (je kan niet 3000kg zout oplossen in 1kg water, het is een keer verzadigd.)
kookpunt, smeltpunt
giftigheid/dodelijkheid (wat luguber)
hechtingsvermogen aan iets
kristal structuur

En je kan natuurlijk velen redox- neerslagreacties opstellen.
Aan jou om dat verder uit te werken.

Bedankt voor de reactie. Het lukt me wel om de neerslag reacties op te stellen maar redox reacties lukt me niet. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om de stof aan te tonen doormiddel van redox reacties.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

voor het practicum krijg ik een van de twee stoffen dus ik ben bang dat ik niet dat ik uw methode kan toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Op basis van kleur kan je de oplossing normaal wel onderscheiden. Kaliumhydroxide oplossing is volgens mij kleurloos terwijl dat de koper(II)chloride oplossing normaal gezien licht blauwig kleurt.

Een verschil in pH van de oplossing zou kunnen denk ik. KOH is sterk basisch en heeft een pH > 7, hoeveel precies hangt er van de concentratie. Ik vind terug op het internet dat koper(II)chloride oplossing zuur zijn, dus die zouden een pH < 7 moet hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [scheikunde] Koper (II) chloride en Kaliumhydroxide aantonen.

Een redoxreactie is als een neerslagreactie in de zin dat je door de reactie nieuwe eindproducten krijgt.
Je zoekt dus eindproducten die je kan herkennen/onderscheiden.

Dit is natuurlijk als er een reactie optreedt. Het kan zijn dat bij KOH + stof x treedt wel een reactie op,
bij CuCl2 + x niet.
Dan moet je nog wel kunnen herkennen of er wel/geen reactie ontstaat (voltmeter?)

Je zult even wat moeten oefenen met redoxreacties en halfreacties opstellen. Dat is meteen een goede voorbereiding voor je eindexamen. Dus lees serieus je boek door over redoxreacties, de wikipedia of redox/halfreacties, zoek hier in wat oude onderwerpen. En maak dan wat opgaven/ open een ander topic met een specifieke oefening.

Je zoekt dan een stof die ontstaat en je dus kan herkennen.
Koper doet dan meteen hieraan denken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koper(II)sulfaat
In een oplossing van water (je krijgt de stof al opgelost, je hoeft het dus niet eerst een kwartier de oplossing droog te koken voordat je het kunt aantonen, scheelt weer tijd) kleurt dat blauw. En dat is goed herkenbaar.
Kun je dus met een redoxreactie CuSO4 maken? En wat gebeurt er wanneer je niet CuCl2 maar KOH gebruikt?
Wellicht kan dat ook/beter met een neerslagreactie. Heb ik niet naar gekeken, dit is slechts de denkwijze.

Reageer