Welke dag is het?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Welke dag is het?

Dank je voor het uitgebreide antwoord.

Overigens vreemd, zo'n afwisseling van achtdaagse "weken" en een naamloze periode van 50 dagen.
Ik kan me de zin er niet van voorstellen. Werd er dan géén "week" ritme aangehouden? Hoe legde je in zo'n periode een afspraak voor een bepaalde dag vast? Telde men gewoon van dag 1 t/m dag 50 in die periode?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Welke dag is het?

Rhiannon schreef: ma 08 mar 2021, 12:26 .. is dit verspreid naar de andere volkeren rond de Middellandse Zee, waarbij de namen van de dagen met hun verwijzing naar de verschillende goden steeds hetzelfde bleven.
.. hoewel de volgorde soms veranderde. Onze rare volgorde hebben we, via de Romeinen, overgenomen van de hellenistische astrologie (2e eeuw v.Chr.): link

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Welke dag is het?

Xilvo schreef: ma 08 mar 2021, 12:43 ...
Overigens vreemd, zo'n afwisseling van achtdaagse "weken" en een naamloze periode van 50 dagen.
Ik kan me de zin er niet van voorstellen. Werd er dan géén "week" ritme aangehouden? Hoe legde je in zo'n periode een afspraak voor een bepaalde dag vast? Telde men gewoon van dag 1 t/m dag 50 in die periode?
...
Daar is niets over bekend. In de 7e eeuw v. Chr. is Rome begonnen de twee wintermaanden ianuarius en februarius te noemen. Een heel groot gedeelte van het verleden is immers volledig onbekend doordat het letterlijk en figuurlijk spoorloos verdwenen is. Waarschijnlijk heeft ook hier de brand van de bibliotheek van Alexandrië verwoestend gewerkt op de kennis van de oudheid.

[off-topic]
De oudste geschiedschrijvers waren de logografen, die verhalen in proza schreven, bijv. Hecataeus van Milete, een van de eerste Ionische prozaschrijvers en de oudste geschied- en aardrijkskundige wetenschapper van wie we ons een vrij scherp beeld kunnen vormen. Ook bij de presocratische filosofen, die gelden als de oudste protowetenschappers, kunnen we wat geschiedschrijving vinden via fragmenten en testimonia in het werk van latere schrijvers.
De eerste echte geschiedschrijvers waren Herodotus en Thucydides.
[/off-topic]

Zoals ik al zei hebben de Romeinen hun oorspronkelijk jaarindeling overgenomen van de Etrusken, die een zeer rijke materiële cultuur hebben nagelaten, maar vrijwel niets op schrift. Van hun taal is weinig bekend. Deze was, met uitzondering van wat leenwoorden, volledig uniek; noch Indo-Europees, noch Semitisch, en het is een agglutinerende taal (net als het Turks, waar het overigens ook niet aan verwant is). Het kan dus worden gezien als een isolaat (vgl. het Baskisch). De langste tekst is een linnen boek (Liber linteus Zagrabiensis) met ong. 1300 woorden. Het gaat hier om een rituele kalender met, zoals eerder gemeld, tien maanden.

Ook veel tradities waren totaal anders dan de geijkte in de oudheid. Zo was de rol van de vrouw in de Etruskische samenleving uniek, met volledige gelijkheid tussen man en vrouw. Het was een hoogontwikkeld volk waar de Romeinen veel van hebben overgenomen: rioleringssysteem, wegenbouw, atrium-huis, tempels, allemaal op Etruskische ideeën gebaseerd. Op het gebied van de architectuur waren zij hun tijd ver vooruit: ze kenden al boog en gewelf en bakstenen uit gebakken klei. Ook chirurgische instrumenten zijn gevonden en ze kenden al tandprothesen.

Veel belangrijke Romeinen waren van oorsprong Etruskisch, zoals bijvoorbeeld Maecenas en Vergilius die Etruskische voorouders hadden. Ook keizer Trajanus was een telg van een Etruskisch geslacht.

Berichten: 26

Re: Welke dag is het?

Bedankt voor die info over de Etrusken.
Kun je me een boek / website aanbevelen om meer over de Etrusken te weten te komen.
Er zijn er wel wat maar ze zijn niet allemaal even goed denk ik.

Reageer