niet geïsoleerde ruimte mech afzuigen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

niet geïsoleerde ruimte mech afzuigen

Goedemiddag,

Dit is mijn eerste vraag hier, en ik hoop hier een antwoorden te kunnen vinden.
Ik weet dat er tal van bouw/klusforums zijn maar daar krijg je de meest uiteenlopende adviezen, hoe goed deze personen het ook bedoelen aan het einde is je vraag nog steeds niet beantwoord.

Ik zit met een half aangebouwde garage behorende bij een nieuwbouwwoning van 2 jaar oud.
Deze is niet geïsoleerd: halfsteens muren en alleen osb met dakbedekking erop.
Daarin is de luchtvochtigheid continu dermate hoog (80%+) dat het houten dak inmiddels aardig begint donker begint bij te kleuren en schimmel zich afzet op willekeurige zaken.
Dak is verder niet lek, de muren laten vooral aan de slagregenzijde wel heel veel vocht door.

Uiteraard zijn we nog steeds in gesprek met de aannemer, maar daar wordt in de tussentijd mijn garage niet bruikbaar van.

De vraag die ik heb is: gaat het helpen om een mechanische ventilatie box op te hangen met vochtsensor?
Vooralsnog dus verder niet isoleren en niet verwarmen.
Het idee is dan de toevoer door twee roosters in de onderzijde van de garagedeur en de afvoer 8 meter verder aan de overzijde.

Zuig je daarmee de lucht inclusief vochtigheid af of is het zonde van je geld. En kun je dat geld beter op de grote hoop gooien voor isoleren en licht verwarmen.

Alvast bedankt voor wetenschappelijke inzichten :)

Groet,
M1984

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: niet geïsoleerde ruimte mech afzuigen

Bij mijn eervorige huis had ik hetzelfde probleem in het tuinhuis.

Een goede ventilator die ik met een wat afgeknepen toerental volcontinue liet draaien loste het probleem bij mij vrijwel helemaal op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: niet geïsoleerde ruimte mech afzuigen

M1984 schreef: ma 15 mar 2021, 16:47 gaat het helpen om een mechanische ventilatie box op te hangen met vochtsensor?
Vooralsnog dus verder niet isoleren en niet verwarmen.
Het idee is dan de toevoer door twee roosters in de onderzijde van de garagedeur en de afvoer 8 meter verder aan de overzijde.
Ventileren houdt het sowieso droog, behalve wanneer het buiten relatief warm en vochtig is, en in de garage nog relatief koel, zoals direct na een vorstperiode, dan werkt het eventjes averechts. Maar dat is dan ook maar van korte duur.
Die vochtsensor kan je op zijn best wat ventilator-energie helpen besparen, maar veel heb je niet nodig. Met een beetje geluk gaat het ook gewoon zonder ventilator, met ventilatieroosters in tegenoverstaande wanden. Net als met de kruipruimte, het drukverschil tussen voor- en achtergevel door de wind zou best eens voldoende kunnen zijn.

Berichten: 856

Re: niet geïsoleerde ruimte mech afzuigen

Een twee jaar oude garage zou al zwaar geventileerd moeten zijn (als het een Nederlandse woning betreft).

heel jammer dat het dak niet voorzien van een dun laagjes isolatie.
nu wordt de dakplaat de koudste plek als er water op dak legt dat verdampt door een beetje wind.

Reageer