Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 10

Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Stel een kind geboren op 1 maart 2019 om 2.00 uur.

Dat kind wordt 1 jaar oud op 29 febr. 2020 om 8.00 uur. Want een jaar is 365,25 dagen (afgerond)
Wordt 2 jaar op 28 febr.2021 om 14.00 uur.
Wordt 3 jaar op 28 febr. 2022 om 20.00 uur.
Wordt 4 jaar op 1 maart 2023 om 2.00 uur.

Deze reeks wordt steeds herhaald, iedere 4 jaar.
Die 3 verschillende dagen kan alleen gelden voor mensen, geboren op 28 of 29 febr.of 1 maart afhankelijk
van jaar en tijdstip.

Ben je op een andere datum geboren, dan kunnen het slechts 2 verschillende dagen zijn.

Meer preciezer is een jaar 365 dagen, 5 uur, 48 min. en 45 seconden. Dit betekent dat ieders verjaartijd, ieder jaar gemiddeld 11,25 minuten vroeger is. Dus als iemand 50 jaar wordt, is zijn precieze verjaardag dan 11,25 min. X 50 = 562,5 minuten = 9,375 uur is vervroegd. Dit telt door het jaar 2100. Dan is er geen schrikkeljaar en wordt de verjaardag- en tijd hersteld naar het oorspronkelijke..
Dus.. mensen vroeg in de morgen geboren, verjaren al snel een dag eerder..

Iedereen het hier mee eens ?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Dit lijkt me correct. Alleen is het probleem deels semantisch. Als je je verjaardag wilt vieren op het moment dat de aarde exact een rondje om de zon heeft gemaakt dan heb je gelijk. Als je een jaar wat minder astronomisch correct maar een stuk praktischer definieert als 12 maanden lang, dan heb je geen gelijk. Je kan hetzelfde opwerpen voor wanneer je nieuwjaar moet vieren, je APK moet doen etc etc. Het wordt er niet praktischer van. Dus dit is meer een discussie over wat je precies met een jaar bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Men kan het natuurlijk oplossen om eens in de 400dagen jarig te zijn.

Best wel aardig dan is soms in de winter jarig dan weer in de zomer. :lol:

Berichten: 10

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Het idee is niet te beweren, dat ieder het nu het precies moet gaan uitrekenen en het op die dag vieren.. ik ben geboren om 23.45 u en mijn tweelingzus volgens haar paspoort ook. Maar ze zei altijd : ik ben eigenlijk na 24 u geboren. Na rekenwerk blijkt dan dat we 2 jaren op 30 dan weer 2 jaren op 31 zouden moeten vieren.

En het is een domper voor de schrikkeljarigen.. Zij vinden het een heel speciale dag, maar als je rekent , kom je op 28 febr of 1 maart uit in de tussenjaren..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Als je jarig bent op de jaar-dag, de datum waarop je geboren bent, dan vier je dat inderdaad niet steeds wanneer je een complete omloop om de zon hebt afgelegd. Daar zullen weinig mensen wakker van liggen ;) - met uitzondering mogelijk die op 29 februari geboren zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Bert jan schreef: di 06 apr 2021, 21:58 Het idee is niet te beweren, dat ieder het nu het precies moet gaan uitrekenen en het op die dag vieren.. ik ben geboren om 23.45 u en mijn tweelingzus volgens haar paspoort ook. Maar ze zei altijd : ik ben eigenlijk na 24 u geboren. Na rekenwerk blijkt dan dat we 2 jaren op 30 dan weer 2 jaren op 31 zouden moeten vieren.

En het is een domper voor de schrikkeljarigen.. Zij vinden het een heel speciale dag, maar als je rekent , kom je op 28 febr of 1 maart uit in de tussenjaren..
Toch geeft het me stof tot nadenken.

Dit in verband met een ander soort kalender, die uniformer zou moeten zijn als de huidige.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Ik vraag me trouwens wel af hoe het juridisch precies zit. Als je op 29 februari 2000 bent geboren, op welke datum ben je dan officieel 18? Op 28 februari 2018, of op 1 maart 2018?

Het zal waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar ik kan me best voorstellen dat er zich af en toe situaties voordoen waarin dit uitmaakt.

Ik zou zelf denken op 1 maart, maar ik vraag me dus af of dat ook echt ergens expliciet vastgelegd is in de wet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Math-E-Mad-X schreef: wo 07 apr 2021, 11:57 Ik vraag me trouwens wel af hoe het juridisch precies zit. Als je op 29 februari 2000 bent geboren, op welke datum ben je dan officieel 18? Op 28 februari 2018, of op 1 maart 2018?

Het zal waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar ik kan me best voorstellen dat er zich af en toe situaties voordoen waarin dit uitmaakt.

Ik zou zelf denken op 1 maart, maar ik vraag me dus af of dat ook echt ergens expliciet vastgelegd is in de wet.
Dat laatste weet ik niet.

Wel kan het problemen opleveren met stemrecht.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Als je op 29 Februari jarig bent en het is geen schrikkel jaar dan is jouw verjaar'dag' in de nacht van 28 februari naar 1 maart, om precies 12u. Dan ben je dus 0 seconde lang jarig (awwww...) Dus alsof de 29e samengeperst is tussen 28 en 1 maart. Zo moet je dat wettelijk zien volgens mij.

Verder, wat bedoel je met een uniformere kalender tempelier? Het probleem is domweg dat de tijd dat het duurt voor de aarde om rond de zon gaat gedeeld door de tijd dat het duurt voordat de aarde een rondje om z'n as is gedraaid geen geheel getal oplevert. Er is bij mijn weten geen kalender die dat kan oplossn.

Berichten: 10

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Schrikkeldag, dat betekent dat niet alleen de schrikkeljarigen een jaartje ouder worden. Als voorbeeld.
Ook degenen geboren in een ná-schrikkeljaar, bijv. 1973 op 28 febr. na 06.00 uur, een 'aardjaar' ouder worden.
Ook degenen geboren in een vóór schrikkeljaar, bijv, 1975 op 1 maart vóór 18.00 uur eveneens.
Voor het tussenliggende jaar, hangt het af van het geboortetijdstip.
Als je er niet uitkomt, wellicht drie dagen feest..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Iedereen op 2, enkelen op 3 verschillende dagen jarig

Dit zijn aardige gedachtespelletjes maar je bent jarig als het volgens de kalender dezelfde dag is als waarop je volgens de toenmalig op je geboorteplaats geldende kalender geboren bent.
Werd je geboren in New York, dan kan het op dat moment in Nederland al een dag later zijn geweest. Toch is de datum in New York jouw geboortedatum, ook als je later naar Nederland bent verhuisd. Ook kan het al of niet gelden van zomertijd verschil uitmaken.

Reageer