Lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Lichtsnelheid

Ik zat te denken, als een ruimteschip met de halve lichtsnelheid (150000 km per sec) reist en een ander ruimteschip gaat ook met de halve lichtsnelheid maar dan precies de andere kant op. dan zou je zeggen dat ze geen contact kunnen hebben. omdat ze samen de lichtsnelheid hebben. Maar nou komt het, als er een derde bij komt die stil staat dan kan dat wel. maar dan kan dat dus blijkbaar ook als de 2 voertuigen met bijvoorbeeld 250000 km per sec van elkaar afgaan. Ze kunnen dan wel het derde voertuig bereiken en het derde voertuig kan hun bereiken. zou je elkaar dan ook niet gewoon kunnen bereiken zonder de derde persoon? maar misschien weten jullie het.

Berichten: 7.068

Re: Lichtsnelheid

... omdat ze samen de lichtsnelheid hebben.
Je kan de snelheden niet zo optellen. Dat is nu juist een van de lessen van relativiteit.
zou je elkaar dan ook niet gewoon kunnen bereiken zonder de derde persoon?
De een kan de ander prima een bericht sturen. Daar is geen derde persoon voor nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Lichtsnelheid

Arwen_O schreef:Hallo allemaal

Ik zat te denken, als een ruimteschip met de halve lichtsnelheid (150000 km per sec) reist en een ander ruimteschip gaat ook met de halve lichtsnelheid maar dan precies de andere kant op. dan zou je zeggen dat ze geen contact kunnen hebben.
Vanuit de ene ruimteschip gezien gaat de andere ruimteschip met
\(\frac{v+w}{1+vw} = \frac{0.5+0.5}{1+0.5\cdot 0.5} = \frac{1}{1.25} = 0.8 \)
keer de snelheid van het licht.

Hierin is v = snelheid van het vertrekpuntt, w = snelheid van het andere ruimteschip ten opzichte van het vertrekpunt; beide uitgedrukt in lichtjaren per jaar.
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)

Re: Lichtsnelheid

Vanuit het ene ruimteschip 'gezien'...

Beter: in het referentiestelsel van het ene ruimteschip (maw de 3D wereld van dat ene ruimteschip) beweegt het andere ruiumteschip met snelheid...

(Als je schrijft dat de ene de andere zo 'ziet' zou je kunnen denken dat het slechts om een optisch effect gaat binnen één en dezelfde 3D wereld voor alle waarnemers.)

Berichten: 49

Re: Lichtsnelheid

Het is al een hele oude maar ik zie dit voorbeeld vaker voorbij komen en heb me daar ook eens over gebogen.
Ik weet dat er niets sneller kan dan de snelheid van licht en dat je ze dus ook niet zomaar bij elkaar op kan tellen en van elkaar af kan tellen, zoals in het voorbeeld hierboven. Met de formule kom je op een relatieve snelheid tussen de schepen van 0,8c.
Stel dat de ruimteschepen op een bepaald moment zich 300000 km van elkaar bevinden en de één stuurt een signaal naar de ander. Op het moment van verzenden is dat signaal 300000 km verwijderd van zijn doel en gaat op dat moment met de lichtsnelheid naar het doel dat zich natuurlijk na elke seconde nog 150000 km verplaatst. Dan bereikt het signaal het andere schip toch na 2 seconden al? Ongeacht met welke snelheid de twee schepen zich van elkaar verwijderen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Lichtsnelheid

Annelogica schreef: wo 07 apr 2021, 20:20 Dan bereikt het signaal het andere schip toch na 2 seconden al?
Twee seconde voor wie? In de relativiteitstheorie (en dus in de echte wereld) ziet niet iedereen hetzelfde tijdverloop tussen twee gebeurtenissen. Is wat voor de ene twee gelijktijdige gebeurtenissen zijn voor een ander gebeurtenissen die niet op hetzelfde moment gebeuren.

Berichten: 49

Re: Lichtsnelheid

Twee seconden voor het signaal want de ontvanger weet niet wanneer het verstuurd is en de zender weet niet wanneer het aankomt. Wat er gebeurt als een zendtijd wordt meegestuurd is een ander verhaal.
En voor Pietje die tussen beiden zweeft is het ook een heel ander verhaal.
Maar mijn punt is waarom die formule, het signaal lijkt na 2 sec. al aan te komen terwijl de snelheid van beide schepen opgeteld bijna de lichtsnelheid is en dan zou je verwachten dat het er langer over doet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Lichtsnelheid

Annelogica schreef: wo 07 apr 2021, 21:30 Twee seconden voor het signaal
Nee, nul seconde vanuit het gezichtspunt van het signaal, van de fotonen.

Berichten: 49

Re: Lichtsnelheid

Hehe, ja klopt, met lichtsnelheid staat tijd stil.... Nu begin ik het een beetje door te krijgen, leuk, ....ach, als het signaal maar aankomt anders wordt het lastig communiceren. :D

Re: Lichtsnelheid

Kleine correctie. Tijd staat niet stil voor licht/fotonen.
Bij een Lorentz transformatie zou lengtecontractie oneindig worden, maar de eigentijd van het licht/foton verloopt zoals altijd.

Maar een Lorentz transformatie is niet geldig voor licht/fotonen .. bij alles wat met c reist. Want een foton heeft geen referentiestelsel. In zo'n stelsel zou de vacuümsnelheid van licht tegelijkertijd a) c (ca. 300.000 km/s) en b) 0 zijn.

Dus er bestaat geen "voor een foton" of "een foton ervaart geen tijd" e.d.

Spreken over de POV van licht of fotonen (in vacuüm) leidt dan ook letterlijk tot niets. Behalve dan dat het misschien interessant (cool) klinkt.

Reageer