Vloeibaar helium

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 626

Vloeibaar helium

Is het mogelijk om van vloeibaar helium één of ander spectrum te verkrijgen
waardoor het element geïdentificeerd kan worden?
Een optisch spectrum lijkt me uitgesloten.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Vloeibaar helium

Waarom niet optisch? Even googlen levert dit op. Niet mijn vakgebied hoor, maar ik dacht dat helium het op 1 na meest voorkomende element in het universum is, en dat astronomen dit altijd via een licht spectrum vast stellen.

Berichten: 626

Re: Vloeibaar helium

@irArjan
Wat u aanwijst is 'heet' helium. Uw opmerking daarover is correct.
Maar de absolute temperatuur van vloeibaar helium is echter < 4,1 kelvin.
Mijn vraag is dientengevolge nog niet beantwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vloeibaar helium

Ik vermoed dat vloeibaar helium een kenmerkend absorptiespectrum heeft, zoals andere doorzichtige vloeistoffen als bijvoorbeeld water.

De vraag ia waar het voor nodig is, je zult vloeibaar helium alleen aantreffen is apparatuur die juist gemaakt is om helium vloeibaar te maken.
Of doel je op vloeibaar helium dat ergens in de ruimte zou kunnen voorkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Vloeibaar helium

Ah, vloeibaar, had ik overheen gelezen idd, excuus :).

Maar dan blijft de vraag hetzelfde. Waarom niet optisch? Want ik begrijp het ook zoals Xilvo het zegt: je kan 'gewoon' licht door vloeibaar heen sturen en het absorptie spectrum bekijken.

En (maar nu begeef ik me een beetje op glad ijs aangezien dit niet mijn vakgebied is) wordt het absorptie spectrum niet bepaald door de elektronen schil om de helium kern? Dus met welke frequentie(s) je de elektronen in de schil kan exciteren en naar een hogere energie staat kan brengen (dat zijn de fotonen die geabsorbeerd worden en dus een spectrum geven)? Dat is namelijk niet afhankelijk van de temperatuur of fase.

Berichten: 626

Re: Vloeibaar helium

Ik bedoel vloeibaar helium in een lab, in een cryostaat.(Kamerling Onnes)
Een absorptiespectrum van wit licht lijkt me mogelijk.
Dan zouden absorbtielijnen van de glazen of plastic cryostaat eerst bekeken moeten worden;
die moeten geëlimineerd worden.
Zijn er concrete waarnemingen bekend??

Reageer