Kleuren zien.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Kleuren zien.

Onlangs las ik een wat oud artikel over mensen die een veelvoud aan kleuren kunnen zien dan wat normaal het geval is.
(dit zit in een bijzondere structuur van de kegeltjes)

Dat verbaasde me eigen, ik was er tot nu toe van uit gegaan dat de hersenen zelf hier ook beperkingen oplegden.
Maar het is kennelijk zo dat ze veel meer aan kunnen als dat wat bij de doorsnee mens het geval is.

Dit geft best wel wat vragen:

1. Ik kan me niet eens extra kleuren voorstellen, dus wat zien die mensen nu precies?
2. Zou de grens toch nog veel verder kunnen leggen zodat 4-dim hologrammen in het brein mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Kleuren zien.

Heb je ook een bronverwijzing die wat bruikbaarder is dan "onlangs in een wat oud artikel"?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kleuren zien.

Het komt uit een tijdschrift ik zal er eens naar zoeken.

Mensen die dit kunnen heten tetrachromisten als ik me het goed herinner.

Berichten: 3.899

Re: Kleuren zien.

Dat zou alleen kunnen als ze meer dan 3 soorten kleursensoren hebben. immers met maar 3 kun je nooit meer combinaties maken dan sensoren die je hebt. Maar dan heb ik eerst het artikel nodig om te kunnen concluderen wat daar precies beweerd wordt

Berichten: 49

Re: Kleuren zien.

Volgens mij gaat het om kleurnuances. Zo zien vrouwen beter het verschil tussen geel en geel dan mannen. Maar mannen kunnen snellere bewegingen weer beter "zien" dan vrouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Kleuren zien.

Hierbij een link naar een artikel in een tijdschrift.

https://jov.arvojournals.org/article.as ... id=2191517
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Kleuren zien.

Nog een paper hierover hier. Maar er bestaan ook wat youtube video's hierover, bijv. deze.

Dus sommige mensen hebben een extra 'cone' (vier ipv de gebruikelijke red green blue)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kleuren zien.

Ik heb een beetje gestudeerd en oude kennis opgehaald. Echter nog steeds ben ik onwetend.

Eerst dacht ik dat het menselijke brein de kleurspectra X, Y, Z van de cones omzet in een 2D kleursysteem x, y. Zoals misschien bekend bij jullie uit natuurkunde CIE 1931 color space bijvoorbeeld.

Ik veronderstelde dat het brein op dergelijke wijze zo het meest efficiënte manier de cone informatie X, Y, Z omzet in een soort 2D x, y colorspace. Op wiki vind ik ietwat bevestiging van mijn stoffige kennis [Wiki]. Zoals ik begrijp in hersenen: L-M neurons and S/(L+M) neurons (waarbij: S, M en L de cones zijn).

Echter ik heb wat verder gelezen en nu blijkt uit Wiki dat het menselijke brein de verschillen vergelijkt van de verschillende cones [Wiki]. Zoals ik begijp: voor 3 cones X, Y en Z zijn dat dus 3 combinaties van cone intensiteiten welke het brein vergelijkt (XY=110, XZ=101, YZ=011). Hoe gaat dat voor mensen met 4 cones (1100, 1010, 1001, 0110, 0101, 0011)? Dan zouden de oog-waarneming reflexen toch enorm traag worden?

Heeft iemand meer informatie hoe het oog "sensor" data word verwerkt in de hersenen? Hoe gaat dit bij mensen met 4 type cones?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kleuren zien.

Bedankt voor de informatie, dat was heel wat meer dan dat artikeltje dat ik had gelezen.

Helaas wat open blijft staan is wat de hersenen maximaal aan informatie kunnen verwerken.

Reageer