Eigenwijze honden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Eigenwijze honden

Is het zo dat honden naarmate ze ouder worden ook steeds eigenwijzer worden, in die zin dat ze steeds meer hun eigen gang gaan zonder zich te storen aan de aanwijzingen van het baasje?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Eigenwijze honden

De vijf honden die ik gekend heb gedroegen zich niet zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

Hm - dan is er met mijn hond (overgenomen van mijn ouders) misschien toch iets anders aan de hand...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigenwijze honden

Dit lijkt me meer kattengedrag. :)

Ik denk dat het sterk ras afhankelijk is.
Doggen zijn meestal vriendelijk maar luisteren niet zo best.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

De hond is wel vriendelijk, maar vooral bij het uitlaten is het continu trekken en als ik haar stukjes los laat lopen moet ik er uiteindelijk zelf achteraan of komt ze heel tergend langzaam terug als ik haar roep. Ook wil ze de laatste tijd niet meer op haar matje maar op een zelf gekozen plaats slapen. Dat soort dingen.

Het ras is onbekend maar waarschijnlijk deels een herder. De hond is nu ruim 10 jaar oud.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigenwijze honden

Heb je wel eens geprobeerd om zelf weg te lopen en komt ze dan niet achter je aan?

Mij lijkt het allemaal niet zo erg. Ik slaap ook niet graag op een matje.
Misschien is die plaats haar wat te tochtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

tempelier schreef: za 17 jul 2021, 17:27 Heb je wel eens geprobeerd om zelf weg te lopen en komt ze dan niet achter je aan?
Ja - soms komt ze dan achter me aan maar als er iets interessants te ruiken of te eten is niet. Dan moet ikzelf achter de hond aan om te voorkomen dat ze helemaal uit beeld verdwijnt.
Mij lijkt het allemaal niet zo erg. Ik slaap ook niet graag op een matje.
Misschien is die plaats haar wat te tochtig.
Het is wel handig om te weten waar de hond ligt als je in het donker je bed uit moet. Overdag ligt de hond afwisselend en naar eigen wens op allerlei plaatsten inclusief haar eigen matje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigenwijze honden

Tja dat heb je met kinderen ook, omdat ze weten dat je toegeeft.
Dan lopen ze gewoon door.

Dat in de nacht begrijp ik niet, je kunt toch zo'n kinder lampje nemen.

Anders probeer of ze aan het voeteneind van je bed wil slapen, het roedel instinct.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

De hond sliep tot voor kort ook gewoon op haar matje naast mijn bed. Maar de laatste dagen heeft ze daar geen zin meer in en wil ze zelf uitmaken waar ze slaapt. Dit zijn allemaal geen wereldproblemen, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Eigenwijze honden

Opmerking moderator

Topic verplaatst van "Biologie en medisch laboratoriumonderzoek" naar "WSF Cafe".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Eigenwijze honden

Misschien is het uitproberen tot hoever ze bij je kan gaan. Je zegt dat je haar hebt overgenomen van je ouders. Is dat kort geleden? Zo ja, dan moet je haar consequent en beslist met zachte hand corrigeren tot ze gehoorzaamt. Gebruik je dezelfde commando's?

Het is wel een feit dat oudere honden zich soms anders gaan gedragen, zoals dingen vergeten of commando’s slechter opvolgen. Zicht en gehoor worden minder en soms kunnen ze minder goed alleen zijn en meer aanhankelijk worden. Ook kan bij oudere honden (en katten) dementie voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

Ik heb de hond bijna een jaar geleden overgenomen. Gisterenavond leek ze al beter te begrijpen dat ze op haar matje moet slapen. Het zal wel uitproberen geweest zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigenwijze honden

Misschien is het matje niet zo geschikt voor een hond.
Zou kunnen dat het irriteert op zijn huid.

Gaat hij altijd op zelfde plek liggen?
Verplaats dan het kleedje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Eigenwijze honden

Dat zou kunnen. Maar ook als die zelf de keus heeft gaat die soms op dat matje liggen. En verder op allerlei andere plaatsen. Ik heb daarin nog geen voorkeursplek kunnen ontdekken.

Reageer