Zwarte gaten - Singulariteit

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Zwarte gaten - Singulariteit

Als ik het goed heb, bestaan zwarte gaten eigenlijk uit een singulariteit. Maar, praktisch gezien, kan dat toch helemaal niet? De natuurwetten kunnen toch niet 'niet van toepassing zijn'?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

wms schreef: ma 19 jul 2021, 08:30 Als ik het goed heb, bestaan zwarte gaten eigenlijk uit een singulariteit. Maar, praktisch gezien, kan dat toch helemaal niet? De natuurwetten kunnen toch niet 'niet van toepassing zijn'?
Zwarte gaten zijn geen singulariteit maar zouden in het centrum een singulariteit bevatten.
En je hebt gelijk, onze natuurwetten kunnen we daarvoor niet gebruiken dus we weten niet goed wat er precies gebeurt in het centrum van een zwart gat.
Het is heel goed mogelijk dat kwantumeffecten een singulariteit onmogelijk maken maar tot nu toe hebben we nog geen theorie die kwantummechanica en zwaartekracht verenigt.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

dus dan is het gewoon gebrek aan kennis en bewijsmateriaal?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Gebrek aan kennis. Theoretisch natuurkundigen zitten voorlopig nog niet zonder werk.

Bewijsmateriaal krijgen we niet uit en zwart gat, we zullen nooit kunnen waarnemen wat achter de waarnemingshorizon gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

ja, dat bedoelde ik ja. Dus dan komen we er zeker ook niet de komende tijd achter of er mogelijke wormgaten 'achter' zwarte gaten zitten?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

wms schreef: ma 19 jul 2021, 10:41 ja, dat bedoelde ik ja. Dus dan komen we er zeker ook niet de komende tijd achter of er mogelijke wormgaten 'achter' zwarte gaten zitten?
Zoiets vereist een White Spot en die zijn nog nooit waargenomen.

Berichten: 1.211

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Singulariteiten zijn vaak een indicatie dat je theorie niet meer opgaat. Denk b.v. aan de singulariteiten vanwege de thermodynamische limiet, de singulariteiten die
je in een kwatumveldentheorie niet kunt weg renormaliseren, of dichter bij huis: de r=0 singulariteit in Newtonse zwaartekracht.

M.a.w. singulariteiten zijn voor zover we weten geen fysische fenomenen, maar wiskundige artefacten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Precies.

Het zijn extremen waarbij de huidige wis- en natuurkunde hun geldigheid verliezen, en niet zoals de 'populaire wetenschap' ons graag wil laten geloven fysische werkelijkheden. Dat is vrijwel altijd fantasie, waarvoor geen echte grond is.

Berichten: 222

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Xilvo schreef: ma 19 jul 2021, 10:15
wms schreef: ma 19 jul 2021, 08:30 Als ik het goed heb, bestaan zwarte gaten eigenlijk uit een singulariteit. Maar, praktisch gezien, kan dat toch helemaal niet? De natuurwetten kunnen toch niet 'niet van toepassing zijn'?
Zwarte gaten zijn geen singulariteit maar zouden in het centrum een singulariteit bevatten.
En je hebt gelijk, onze natuurwetten kunnen we daarvoor niet gebruiken dus we weten niet goed wat er precies gebeurt in het centrum van een zwart gat.
Het is heel goed mogelijk dat kwantumeffecten een singulariteit onmogelijk maken maar tot nu toe hebben we nog geen theorie die kwantummechanica en zwaartekracht verenigt.
Zwarte gaten bevatten geen singulariteit. Het gat aan het eind van de tunnel is geen deel van het gat. De slurf reikt wel naar het gat.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.331

Re: Zwarte gaten - Singulariteit


Berichten: 99

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Mogelijk bestaan zwarte gaten (net) niet. Alle materie valt naar het zwarte gat maar blijft hangen op de waarneemhorizon.

Berichten: 3.780

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

alles tot aan de singulariteit begrijpen we toch wel? je kunt precies uitrekenen wat een foton doen als die in een zwart gat valt en hoe dat zich gedraagt tov een verre waarnemer en een waarnemer die het zwarte gat invalt en zelf het foton uit zijn zaklantaarn laat ontsnappen. Het feit dat je niets meer kunt waarnemen als verre waarnemer achter de horizon is ook helemaal begrepen en ook dat je in vrije val gewoon nog licht van een zaklantaarn kunt ontvangen als die aan je voeren zit en naar je hoofd schijnt en je voeten in de richting van de singulariteit wijzen.

Berichten: 99

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Mij is verteld dat als een persoon (Ik noem hem Klaas) in een zwart gat valt gewoon de waarnemingshorizon passeert en in een singulariteit terecht komt. Voor iemand buiten het zwarte gat blijft Klaas eeuwig op de waarnemingshorizon hangen. Ondertussen verdampt het zwarte gat en bereikt Klaas pas de singulariteit op het moment dat het zwarte gat verdampt is.

Met andere woorden.. Een singulariteit zal zich nooit vormen omdat alles op de waarneemhorizon blijft hangen.
Wat dat betreft bestaan zwarte gaten bijna. Zelfs genoeg om de zwaartekrachtsgolven te verklaren. En ik denk ook genoeg om te verdampen volgen Hawking. De materie bevind zich wel heel erg nabij de waarneemhorizon. Maar net niet genoeg om een singulariteit te vormen.

Berichten: 3.780

Re: Zwarte gaten - Singulariteit

Pa Pinkelman schreef: ma 10 jan 2022, 21:15 Mij is verteld dat als een persoon (Ik noem hem Klaas) in een zwart gat valt gewoon de waarnemingshorizon passeert en in een singulariteit terecht komt. Voor iemand buiten het zwarte gat blijft Klaas eeuwig op de waarnemingshorizon hangen. Ondertussen verdampt het zwarte gat en bereikt Klaas pas de singulariteit op het moment dat het zwarte gat verdampt is.

Met andere woorden.. Een singulariteit zal zich nooit vormen omdat alles op de waarneemhorizon blijft hangen.
Dat de waarnemer die buiten het zwarte gaat staat stopt de tijd op de waarnemings horizon, omdat de ruimtetijd daarachter sneller naar binnen valt dan het licht. wat daarachter zit hoort dus niet meer tot het waarneembare heelal voor de waarnemer erbuiten.maar de vallende waarnemer kan wel achter de waarnemingshorizon kijken, maar de singulariteit krijg je nooit te zien.

Reageer