Vriespuntsverlaging

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 83

Vriespuntsverlaging

Beste,
Wij hebben een ijsmachine waar een beetje zoutoplossing in moet om de "koude te verdelen".
Nu veroorzaakt de zoutoplossing roest in een RVS bakje ( slecht RVS dus ).
Ik dacht nu ipv de zoutoplossing een citroenzuuroplossing te gebruiken om roestvorming te voorkomen.
De zoutoplossing is 8 gram NaCl per 35 ml water.
Per mol opgeloste stof kun je een vriespuntsdaling van 1.86 K / kg bereiken.
NaCL splitst in ionen, dus kun je het dubbele aanhouden.
Tot zo ver volg ik het nog allemaal, maar hoe maak ik nu de berekening met citroenzuur ?
Splitst dat ook in ionen ?
De laatste keer dat ik mij echt bezig hield met dit soort materie, liepen hier nog dinosaurussen rond, dus ik weet echt niet meer hoe ik aan dit probleempje moet beginnen.
Is er iemand bereid om mij wat verder te helpen ?
Alvast hartstikke bedankt.

Pieter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Vriespuntsverlaging

Het is algemeen bekend dat RVS niet gebruikt moet worden in combinatie met chlorides.
We hebben het daar op dit forum al eens eerder over gehad: viewtopic.php?t=196476

Het is niet duidelijk hoe jouw ijsmachine er uit ziet, waar dat RVS bakje zit, en of dat los zit en vervangen kan worden door iets van kunststof. Of anders het RVS bakje aan binnenzijde bekleden met kunststof of hars of desnoods af en toe verven.

Citroenzuur is een zwak zuur dus splitst maar weinig in ionen, dus dat kun je verwaarlozen voor berekening van vriespuntsverlaging. 1 mol citroenzuur heeft ongeveer zelfde effect als 0,5 mol NaCl
Een zuur gebruiken in combinatie met een metaal is echter gewoonlijk ook geen goed idee.

Je zou natriumnitraat of natriumsulfaat kunnen proberen:
1 mol NaNO3 heeft zelfde effect als 1 mol NaCl
1 mol Na2SO4 heeft bijna hetzelfde effect als 1,5 mol NaCl

Alles wat oplosbaar is in water verlaagt het vriespunt, dus ook alcohol (ethanol) of suiker of .....
Nadeel van suiker is echter dat het in water voeding is voor micro-organismen.

Berichten: 222

Re: Vriespuntsverlaging

Puur water kan soms bij 30 graden Celsius onder nul pas bevriezen. Water met een stofje niet.
Alle materie bevat magisch stof

Reageer