moeilijkste SUDOKU

Moderator: Rhiannon

Berichten: 83

moeilijkste SUDOKU

Deze is heel gemakkelijk op te lossen.
Natuurlijk moet je weten wat een groep is en hoe ermee om te gaan.
Het belangrijkste verschil tussen een moeilijke SUDOKU en een gemakkelijke, is het aantal gegeven getallen.
Ik kwam op het idee om 5 getallen toe te voegen, maar niet zomaar.
Zelfs bij de moeilijkste SUDOKU zijn er meer dan vijf paren te vinden.
Een paar bestaat uit een getal dat slechts twee keer voor komt op een rij, kolom of een vak.
Een van de twee moet dus goed zijn.
Met 1 paar kunnen 2 SUDOKU's gemaakt worden, waarbij de eerste SUDOKU het ene getal van het paar ingevuld is en in de tweede het andere getal ingevuld is. Vervolgens kan men met het tweede paar 4 SUDOKU's maken en met 5 paren 32 SUDOKU's, waarvan er 1 goed ingevuld is.
Dat lijkt veel, maar ze zijn heel gemakkelijk op te lossen en je hoeft ze waarschijnlijk niet allemaal op te lossen om de juiste te vinden.
Het werkt waarschijnlijk vlugger dan de, voor mij onbekende, andere oplossingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: moeilijkste SUDOKU

Naessens schreef: wo 04 aug 2021, 11:24 Deze is heel gemakkelijk op te lossen.
Welke?

Berichten: 83

Re: moeilijkste SUDOKU

De moeilijkste ter wereld

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: moeilijkste SUDOKU

Naessens schreef: wo 04 aug 2021, 12:50 De moeilijkste ter wereld
Als je het daarover hebt, laat 'm dan ook zien of geef een link. Hier heeft niemand iets aan.

Berichten: 83

Re: moeilijkste SUDOKU

www.nieuwsblad.be
De meilijkste sudoku ter wereld

Berichten: 99

Re: moeilijkste SUDOKU

Een sudoku kan moeilijk zijn . Soms moet ik gokken uit 2 getallen. Dan kies ik er 1, en als ik dan verder op in de puzzel vast loop was het toch de andere. Het werkt, behalve als de puzzel echt moeilijk is, dan moet je zoveel proberen dat het te lang gaat duren.

Ook bij deze puzzel moest ik meerdere malen gokken.
Het was wel makkelijk gokken. Als je moet gokken vul je een getal in. Daarna druk je op hint en zie je vanzelf of het getal goed is. Maar dat is niet helemaal de bedoeling van een puzzel oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: moeilijkste SUDOKU

Naessens schreef: wo 04 aug 2021, 16:04 www.nieuwsblad.be
De meilijkste sudoku ter wereld
Niets over een moeilijkste sudoku te zien.

Zo'n algemene link naar een blad werkt alleen op de dag dat het artikel geplaatst werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: moeilijkste SUDOKU

Het gaat waarschijnlijk om deze puzzel:
4154.png
Wat betreft de paren die Naessens noemt:

Het middelste vak op de 1e rij heeft maar 2 plaatsen voor het cijfer 5
Het linkse vak op de 2e rij heeft maar 2 plaatsen waar het cijfer 7 kan komen, en maar 2 plaatsen voor het cijfer 8
Het rechtse vak op de 2e rij heeft maar 2 plaatsen voor het cijfer 5
Het middelste vak op de onderste rij heeft maar 2 plaatsen voor het cijfer 1

Totaal dus 32 mogelijkheden voor deze cijfers 5, 7, 8, 5 en 1. Het voorstel van Naessens is om alle 32 mogelijkheden uit te schrijven en van daaruit verder te puzzelen. De veronderstelling is dat deze 32 opties elk snel(ler) uit te werken zijn omdat er al 5 getallen zijn ingevuld. Je komt er daardoor gemakkelijk(er) achter of de onderzochte optie correct is. Op zich is dat zo. Alleen ik vraag me af wat de winst is. Je moet er alsnog, gemiddeld, 16 uitwerken om de goede te vinden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: moeilijkste SUDOKU

Makkelijk is deze zeker niet. Een programmaatje dat ik ooit eens schreef om sudoku's op te lossen had er bijna 1,5 minuut voor nodig. Dat is heel lang vergeleken bij de tijd die nodig is voor de meeste andere sudoku's.

Het is natuurlijk een legitieme opgave maar m.i. niet geschikt als puzzeltje in een krant of tijdschrift.

Als je meerder mogelijkheden minstens deels moet gaan uitwerken om te zien of ze ergens vastlopen dan heb je niet genoeg aan één diagram.

Berichten: 83

Re: moeilijkste SUDOKU

De Finse wiskundige Arto Inkala heeft de puzzel ontworpen.

Het lijkt mij goed om dit erbij te vermelden.

Berichten: 83

Re: moeilijkste SUDOKU

De moeilijkheidsgraad is niet allen afhankelijk van het aantal gegeven getallen.
Ik had de 4 rechts onder verkeerd overgenomen en die kon ik wel oplossen met de gebruikelijke methoden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: moeilijkste SUDOKU

Naessens schreef: za 07 aug 2021, 11:41 Ik had de 4 rechts onder verkeerd overgenomen en die kon ik wel oplossen met de gebruikelijke methoden.
Misschien had de puzzel door dat foute cijfer (of goede cijfer op de verkeerde plaats) wel geen eenduidige oplossing meer.

Berichten: 1.816

Re: moeilijkste SUDOKU

Af en toe een Sudoku oplossen doe ik ook wel eens, maar deze vind ik echt moeilijk. Dat gaat me te veel tijd kosten en gaat bij mij ten kosten v/h plezier. Is er ook een moeilijkheidsgraad van deze bekend?

Overigens zijn er ook Sudoku's on line die zo belabberd geprogrammeerd zijn, dat ze het label Sudoku niet eens waard zijn. De nr 4 is in een paar minuten al opgelost.

Kijk maar eens hier en vraag je na het oplossen maar eens af, waarom die al zo veel jaren op internet staan. https://www.sudokuonline.nl/

Berichten: 222

Re: moeilijkste SUDOKU

Het word pas echt leuk als je ook negatieve getallen of breuken toevoegt. Laat ik maar geen reeele getallen noemen...
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 99

Re: moeilijkste SUDOKU

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:23 Het word pas echt leuk als je ook negatieve getallen of breuken toevoegt. Laat ik maar geen reeele getallen noemen...
Eigenlijk maakt het niks uit. Een sudoko heeft niks met rekenen te maken. Er bestaan ook lettersudoku's. De getallen zijn dan vervangen door letters. Ik kan me zelfs voorstellen dat iemand een sudoku maakt met 9 kleuren ipv. de cijfers 1-9 of 9 verschillende letters.

Reageer