Versnelling in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Versnelling in de ruimte

Vergeef mij mijn gebruik van de terminologie.. ben niet zo bekent met alle details, wat ik nu schrijf zijn gedachten.

Stel ik zit in een ruimteschip en beweeg me rondom de aarde,micro zwaartekracht, zit vastgesnoerd in een stoel en kijk naar een bolletje water die in het midden van de kabiene zweeft.
In mijn oog hoek zie ik de aarde steeds sneller op me afkomen. Het bolletje water blijft in het midden van de ruimte zweven. Dus treden er op het ruimteschip geen krachten op.
De aarde moet dan versnellen.. en niet het ruimteschip.
Heeft dit te maken met de versnelling 9.8 meter/(seconde kwadraat) dat de aarde versneld?

Nu probeer ik dit te projecteren op een zeer zware massa (punt massa ofzo van enkele zonmassa's)
Volgen verschillende theorieën krijg je spagetieficatie van je ruimteschip, maar als ik dan in mijn stoel zit en naar het bolletje water zit te kijken, krijg ik geheel andere uitkomsten.., ik zal dan geen spagetieficatie ervaren.

Is dit weer zo een Einstein probleem in de buurt van 300.000 km/sec ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Versnelling in de ruimte

ik zal dan geen spagetificatie ervaren
Als je de afmeting van een punt (dus nul groot) zou hebben klopt dit. Maar je bent niet oneindig klein.

Dus zullen bijvoorbeeld je voeten zich dichter bij dat black hole bevinden dan je hoofd. Een aangezien de zwaartekracht toeneemt bij kleinere afstand, zal de zwaartekracht bij jouw voeten groter zijn dan die bij je hoofd. Bij zo'n klein black hole maakt die 1,5 meter afstandsverschil heel veel uit. Stel dat jouw voeten aan een versnelling van 1 miljoen G onderhevig zijn, en je hoofd door de grotere afstand aan "slechts" 950.000 G. Dan word je uit elkaar getrokken door het enorme verschil; het is alsof er 50 ton aan iedere kilo lichaam trekt.

Berichten: 222

Re: Versnelling in de ruimte

atomos schreef: ma 01 feb 2021, 19:35 Vergeef mij mijn gebruik van de terminologie.. ben niet zo bekent met alle details, wat ik nu schrijf zijn gedachten.

Stel ik zit in een ruimteschip en beweeg me rondom de aarde,micro zwaartekracht, zit vastgesnoerd in een stoel en kijk naar een bolletje water die in het midden van de kabiene zweeft.
In mijn oog hoek zie ik de aarde steeds sneller op me afkomen. Het bolletje water blijft in het midden van de ruimte zweven. Dus treden er op het ruimteschip geen krachten op.
De aarde moet dan versnellen.. en niet het ruimteschip.
Heeft dit te maken met de versnelling 9.8 meter/(seconde kwadraat) dat de aarde versneld?

Nu probeer ik dit te projecteren op een zeer zware massa (punt massa ofzo van enkele zonmassa's)
Volgen verschillende theorieën krijg je spagetieficatie van je ruimteschip, maar als ik dan in mijn stoel zit en naar het bolletje water zit te kijken, krijg ik geheel andere uitkomsten.., ik zal dan geen spagetieficatie ervaren.

Is dit weer zo een Einstein probleem in de buurt van 300.000 km/sec ?
Zelfs het waterbolletje in jouw raket wordt iets langer. Maar dit wordt constant gecorrigeerd.
Alle materie bevat magisch stof

Reageer