Schokkend toetsenbord aarden

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Schokkend toetsenbord aarden

Mijn vraag is: Hoe voorkom ik dat ik kleine schokjes krijg van mijn toetsenbord.

Ik gebruik een desktop computer (Mac Pro 3,1 uit 2008) met een via usb aangesloten, toetsenbord met een aluminium basis en plastic toetsen (een A1243).

Als ik zit te werken achter het toetsenbord, voel ik af en toe een gemeen, scherp prikje, precies waar een vingertip tussen twee toetsen of mijn hand nog net een randje van het toetsenbord raakt. Het lijkt vooral te gebeuren wanneer de huid een paar seconden net raakt.

Het is geen ontlading van statische elektriciteit. Daar heb ik ook wel eens last van, met name als de lucht heel droog is in de winter, maar dat voel anders. Dan hoor je ook echt een tik en vaak kun je de vonk zelfs ook zien. Ik heb dat dan bij allerlei metalen voorwerken zoals deurklinken en de roestvrijstalen aanrecht.

Maar het prikkende effect wat ik bedoel treedt juist vaker met warm weer en een hoge luchtvochtigheid en of warme, licht zweterige handen op en alléén bij het toetsenbord.

Omdat de stopcontacten in huis van randaarde zijn voorzien, de computer een geaarde kabel heeft ging ik er altijd van uit dat de computerbehuizing ook geaard is, temeer omdat die van geanodiseerd aluminium is.

Omdat het toetsenbord via usb is aangesloten, deels van aluminium is en omdat de usb-standaard voorziet in een aarde-draad voor de buitenkant van de connectoren, leek het me daarnaast ook logisch dat het toetsenbord geaard is.

Maar nu twijfel ik hier aan. Met een voltmeter meet ik spanningsverschil dat steeds varieert tussen toetsenbord en computerkast, van 0,1 tot 3 Volt. Dit zou volgens verschillende bronnen niet genoeg zijn voor pijnlijke effecten maar ik voel ze wel degelijk.

Ik heb door middel van een kabeltje met krokodillenklemmetjes geprobeerd het toetsenbord te aarden aan de computer, maar dit lijkt het niet op te lossen. Misschien ook omdat geanodiseerd aluminium slecht elektrisch geleid waar de klemmetjes zitten.

Heeft iemand tips om dit te verhelpen? Aluminium op een plekje kaalschuren en dan alsnog met krokodilleklemmetjes aarden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Die 0,1 tot 3 V zou geen enkel probleem moeten zijn, al vind ik 3 V al een erg grote spanning tussen componenten die in verbinding met elkaar staan.
Meet je op gelijkspannings- of wisselspanningsbereik?

Nog twee dingen die je kunt meten:
1. De spanning tussen computerkast en randaarde van het stopcontact;
2. Bij uitgeschakelde en van het lichtnet afgekoppelde computer, de weerstand tussen het metaal van de kast en dat van het toetsenbord.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Heb je al eens verschil onderzocht met een ander toetsenbord?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Een draadloos toetsenbord zal het zeker oplossen.

Berichten: 82

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Een testje uitvoeren door een speciale armband te dragen dragen met daaraan een (spiraal)snoertje naar aarde. Bekend bij mensen die o.a. veel met chips werken. Een "gemeen prikje" kan in dit geval haast niet anders worden veroorzaakt dan door statische ontlading. En bij een goede aarding van toestellen moet je wel op het blanke metaal zitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

@hbh
Als de gebruiker statisch geladen wordt en dat is de oorzaak van de schokjes, dan zal jouw oplossing zeker helpen.
Hij is er zelf echter van overtuigd dat dat niet het geval is.
Mocht er een ernstig defect in het apparaat zit waardoor het toetsenbord een hoge spanning krijgt (toegegeven, héél onwaarschijnlijk), dan verander je met een geaard armbandje een vervelende situatie in een potentieel dodelijke.

Ik zou eerst de spanning op het toetsenbord t.o.v. aarde meten om een dergelijk defect helemaal uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Vroeger toen ik een desktop pc gebruikte had ik altijd spanning op de metalen kast omdat het stopcontact niet geaard was. Op de metalen achterkant van de kast was de tinteling altijd te voelen (niet op het toetsenbord want de buitenkant daarvan was plastic). Met een spanningsmeter bleek het 110 volt AC te zijn, wat gevaarlijk klinkt, maar de lekstroom (aardlekstroom) werd niet groter dan ongeveer 1 mA. Je kon de tinteling voelen, maar het was niet gevaarlijk. Het onderdeel van de computer dat de lekstroom produceerde was de voedingseenheid. Een losse voedingseenheid zonder de computer gaf dezelfde lekstroom als je hem aanraakte.

Voel eens aan de achterkant van je computer of je dezelfde tinteling voelt als op het toetsenbord.

Misschien kun je eens controleren of je computer wel echt geaard is. Misschien zit er een verlengsnoer tussen dat de aarde niet doorgeeft, of misschien is de elektriciteit in huis niet goed geaard. Je zou met een multimeter en een lange metaaldraad kunnen kunnen controleren of de weerstand nul is tussen de achterkant van de computer en de waterleiding in de keuken, of een radiator. Schakel voor de zekerheid eerst de stop uit in de stoppenkast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

jkien schreef: di 24 aug 2021, 13:23 Voel eens aan de achterkant van je computer of je dezelfde tinteling voelt als op het toetsenbord.
Ik ken dat gevoel. Aai heel licht met een vinger over het metaal. Als je het stevig vastpakt voel je niets.

Berichten: 49

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Een PC uit 2008? Ik denk dat de voeding gewoon aan vervanging toe is. Na 13 jaar zijn de Elko's wel op en werken de filters vast ook niet goed meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Elco's zijn onderdelen die relatief vaak de geest geven. Maar dat de elco's in een apparaat van 13 jaar per definitie aan vervanging toe zijn is niet waar. Ik heb diverse apparaten veel langer werkend gehad zonder dat er problemen met elco's optraden. Ik neem aan dat Apple een behoorlijke kwaliteit componenten gebruikt.

Het is wel zo dat je juist problemen kunt krijgen als je zo'n apparaat een paar jaar niet gebruikt hebt. Daar houden elco's niet van.

Mocht er een elco de geest gaan geven, dan verwacht ik eerder problemen met de werking van de computer (instabiele voedingsspanning) dan een hoge spanning op de behuizing/toetsenbord. Dat soort defecten kan een fabrikant (zeker een Amerikaanse) zich absoluut niet veroorloven

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Statische spanningen kan je niet meten met een gewone voltmeter, die heeft een te lage
Eigen weerstand, daarom kan het nog steeds wel statische spanning zijn, wellicht van 100 volt,

Waardoor het niet direct opvalt als statische spanning van 1000 volt of meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Wanneer ga je statische elektriciteit voelen?

100 V lijkt me veel te weinig. Vogels zitten op de bovenleiding van tram en trein. Als die steeds een schokje zouden krijgen als ze erop landen dan zouden ze dat snel afleren, denk ik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Vogels voelen niks op de bovenleiding omdat dat de enige draad is die ze aanraken.
Alleen op hoogspanningsdraden (150kV en hoger) zie je ze veel minder omdat ze ook nog een capacitieve koppeling naar aarde hebben, en dan voelen ze weldegelijk wat.

In het geval van die computer zijn er naar mijn mening 2 mogelijkheden:
-Of het is toch statische elektriciteit, maar dan zou het over moeten zijn als je direct daarna het metaal van het toetsenbord nog een keer aanraakt
-of de aarding van je stopcontact deugt niet. Dan zou je moeten nameten of dat stopcontact wel echt geaard is. Ik ben wel stopcontacten met een aardcontact tegengekomen waar binnenin helemaal geen aarddraad was aangesloten.

De tinteling die je voelt bij een computer op een ongeaard stopcontact komt door het netfilter aan de ingang van de voeding. Dat filter heeft condensatoren tussen fase en aarde en tussen nul en aarde.
Als de kast niet geaard is komt die daardoor op de halve netspanning te staan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Schokkend toetsenbord aarden

klazon schreef: di 24 aug 2021, 17:47 Vogels voelen niks op de bovenleiding omdat dat de enige draad is die ze aanraken.
Alleen op hoogspanningsdraden (150kV en hoger) zie je ze veel minder omdat ze ook nog een capacitieve koppeling naar aarde hebben, en dan voelen ze weldegelijk wat.
Tien jaar geleden was daarover een topic. Op de foto was mooi te zien dat een zwerm spreeuwen niet gaat zitten op de 150 kV hoogspanningslijnen, maar wel op de aarddraden ernaast. (link)

Berichten: 3.902

Re: Schokkend toetsenbord aarden

jkien schreef: di 24 aug 2021, 18:54
klazon schreef: di 24 aug 2021, 17:47 Vogels voelen niks op de bovenleiding omdat dat de enige draad is die ze aanraken.
Alleen op hoogspanningsdraden (150kV en hoger) zie je ze veel minder omdat ze ook nog een capacitieve koppeling naar aarde hebben, en dan voelen ze weldegelijk wat.
Tien jaar geleden was daarover een topic. Op de foto was mooi te zien dat een zwerm spreeuwen niet gaat zitten op de 150 kV hoogspanningslijnen, maar wel op de aarddraden ernaast. (link)
maar ik neem aan dat ze het wel eerst proberen, of hebben ze verstand van elektrotechniek en waar wat zit? :D

Reageer