Worden we door tweespletenexperiment "gefopt"?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Worden we door tweespletenexperiment "gefopt"?

@flappelap

Daar ben ik het mee eens. Filosofie is in mijn ogen dan ook niet taboe, maar het Wetenschapsforum heeft op zeker moment besloten dat filosofie hier niet meer mag. De praktijk wees namelijk uit dat iedereen (met of zonder kennis van zaken) daarover meende te kunnen meediscussiëren. Gevolg: oeverloze discussies met weinig diepgang. Helaas: dat is de wereld waarin we leven.

Berichten: 328

Re: Worden we door tweespletenexperiment "gefopt"?

Deze discussie leek een beetje in cirkels te draaien maar gelukkig valt er toch nog meer over te zeggen. Het rare is dat er inmiddels al veel toepassingen zijn van de quantummechanica. KPN heeft bijvoorbeeld recent een demonstratie van een werkend quantum internet gegeven en verder zijn er diverse (online ) qantumcomputers. Ik denk dat je veilig kunt stellen dat quantummechanica werkt, we weten alleen niet hoe.

Ook de filosofische kant is opvallend. QM heeft in de praktijk weinig met filosofie te maken, toch zijn de grondslagen filosofisch van aard en zouden zelfs aan Kant te relateren zijn volgens de volkskrant :https://www.volkskrant.nl/wetenschap/gr ... ~bb47362d/

Reageer