Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.902

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

HansH schreef: do 17 sep 2020, 19:31 15 pagina's naast elkaar gelegd.
o ja en dat zijn pagina;s van het formaat A2 landscape, dus de formule is dan ongeveer 9 meter lang. Ik vraag me wel af hoe je dat kunt afleiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

[/quote]
Zie ik het goed dat deze oplossing alleen geldt voor in alle geallen a=0? dus eigenlijk maar een algemene oplossing voor een 3e graads vergelijking.
[/quote]


Hoho.. het zijn de oplosingen voor de vierdegraadsvergelijking b x^4 + c x^3 + d x^2 + e x + f = 0.

Berichten: 3.902

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Maar waarom krijg je dan a=0 als er nergens een a in de formule voorkomt? of mis ik iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

ik had namelijk in Maple ingevoerd: ax5 + bx4 + cx3 + dx2 + ex + f = 0
Zoals PP terecht opmerkte bestaat er voor een polynoom van de 5e graad geen algemene oplossing in wortelvorm
dus hanteert mathematieca a=0 en geeft de wortelvormoplossingen voor de vierde graadspolynoom bx4 + cx3 + dx2 + ex + f = 0.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: vr 17 aug 2018, 19:05
Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
 
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
ax^5+ex+f=0(C).docx
(19.05 KiB) 84 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: za 23 jan 2021, 07:50
sajajpm schreef: vr 17 aug 2018, 19:05
Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
 
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.

ax^5+ex+f=0(C).docx
Ik meen het al eens eerder te hebben opgemerkt, die oplossingen lijken me niet corect.
Gecontroleerd met Maple en die geeft andere oplossingen.

Ook is het geen antwoord op de opmerking van Puntjes.
Er zal eerst moeten worden aangetoond, dat zijn c kan worden herschreven is jouw vorm van in a.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Een oplossing is niet correct: x_3≈-0.76679- 0.66560 i , dit moet zijn: x_3≈-0.75256 - 0.75256 i, zie mijn bijlage.
ax^5+ex+f=0(C).docx
(23.14 KiB) 83 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Volgens mij rommel je maar wat aan.

Ook is de vraag van Puntjes en mij nog niet beantwoord.

Hoe los je het op voor c=5 om eens wat te noemen.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Voor c=5 zou je eerst c=-(1 - a)^(1/4)/a^(5/4) =5 of c=p^5+ p=5 moeten oplossen en daar heb ik geen bewijs voor. Bij benadering kun je x^5+x+5=0 oplossen.Aan de hand van een voorbeeld kan ik dat bewijzen.Zie mijn bijlage.
Bijlagen
Bring-Jerrard.docx
(17.65 KiB) 88 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Komt er op neer, dat je de vorm van Puntjes niet kunt oplossen.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: vr 17 aug 2018, 19:05
Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
 
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
Zonder bewijs heb ik een oplossingsmethode bedacht voor de vijfdegraads vergelijking 
x^5+x+c=0hypergeometric (2).docx
(23.53 KiB) 68 keer gedownload
. Ik maak gebruik van de algemene hypergeometrische funktie.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: vr 25 dec 2015, 23:02 Je hebt gelijk.(1+x)x^4 is niet gelijk aan x^5. Ik ga mijn oplossing helemaal hervormen. Je hoort nog van mij. Om de quintic equation formula beter te begrijpen kan je beter deze bijlage bekijken:Vijfdegraads vergelijking.docx Groeten, Paul
Een uitgebreide uitleg van een mogelijke oplossing vindt u in de bijlage.
Bijlagen
Vijfdegraads vergelijking-1.docx
(17.26 KiB) 69 keer gedownload

Berichten: 463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Dit geeft geen algemene oplossing, immers:
\(\small \left.\begin{matrix} u=\frac{b}{5a} \Rightarrow u^2=\frac{b^2}{25a^2} \\ u^2 = \frac{c}{10a} \end{matrix}\right\}\Rightarrow c = \frac{10b^2}{25a}\)

Reageer