Inductie kabel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Inductie kabel

Heren

Na heel wat zoeken kom ik er niet uit. Waarom zal de zelfinductie verminderd worden door de binnenader een grote diameter te geven van een kabel? Capaciteit zal groter worden. Lijkt me duidelijk omdat afstand tussen de 'platen' korter zal worden, maar inductie kleiner?

Is het niet zo dat je bij een grote diameter van ader meer koper hebt en dus meer elektronen die zich kunnen verplaatsen waardoor met als gevolg --> Een groter sterker magnetisch veld in functie van tijd met een grote EMF (inductie)? Klopt dit?

Formule.

L (Henry) = µ0 * µr * ln (D / d) / 2 * pi

Dank je.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Inductie kabel

Bij een coaxkabel zit het opgewekte magnetisch veld opgesloten tussen binnen- en buitengeleider (afstand b-a)
Het gaat dus om de verhouding b/a
zelfinductie coaxlijn.png
zelfinductie coaxlijn.png (15.82 KiB) 2355 keer bekeken

Berichten: 14

Re: Inductie kabel

Hej Ukster

Bedankt voor je antwoord.

Dus het magnetisch veld zal verminderd worden door dat de afstand tussen A en B korter wordt?
Natuurkundig ben ik niet mee...


Een coax kabel bestaat uit volgens wikipedia:
1. Binnengeleider
2. isolatiemateriaal
3. Buitengeleider
4. Mantel

Als we de binnengeleider vergroten en de buitengeleider blijft dezelfde dan zal de capaciteit stijgen. Duidelijk...
Wat "onderdrukt" het magnetisch veld of de zelfinductie door dat je de binnengeleider een grote diameter geeft?

Bron wikipedia:

- In het midden van de kabel bevindt zich de binnengeleider of kern waardoor het signaal overgedragen wordt. Deze is gemaakt van massief of geslagen koper. Soms wordt de kern verzilverd, voor een verbeterde geleiding.
- Om de kern bevindt zich het elektrisch isolerende diëlektricum. Soms is dat lucht, en in dat geval moeten er afstandhouders in de kabel worden aangebracht.
- Om het diëlektricum bevindt zich de buitengeleider. Deze is meestal van koper en kan massief of gevlochten zijn. De betere kabels hebben metaalfolie om de gevlochten buitengeleider .
- Rondom de buitengeleider bevindt zich een kunststofmantel om de kabel tegen weersinvloeden te isoleren en beschermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Inductie kabel

Ja, het volgt allemaal uit de wet van Ampère zoals ik heb laten zien.
De verhouding (D/d) is bepalend voor de lijnconstanten L en C per meter.
waarin D= Buitendiameter diëlektricum, d= diameter binnengeleider.
Coaxkabels met respectievelijk (D=7,9mm en d=2,26mm) en (D=3,95mm en d=1,13mm) hebben dus dezelfde lijnconstanten L en C mits εr gelijk is.
Ook de karakteristieke impedantie Zk van beide is gelijk, immers Zk=√(L/C)
De kabel met d=2,26mm heeft wel minder Ohmse verliezen dan de andere.

Berichten: 3.860

Re: Inductie kabel

Digit1907 schreef: za 11 sep 2021, 14:14 Natuurkundig ben ik niet mee...
Je kunt het je zo misschien voorstellen:
de stroom door een geleider gegenereerd een magneetveld daarom heen. als je dus 2 geleiders hebt op precies dezelfde plek dan krijg je 2 tegen gestelde velden die elkaar opheffen. flux=L x I dus als je geen flus hebt omdat 2 fluxen elkaar opheffen dan is de zelfinductie ook 0. met een ruimte tussen binnen en buitengeleider heb je een gebied waarbij het door de binnenste geleider gemaakte veld niet kan worden opgeheven door de buitenste geleider, immers het veld kan alleen buiten een geleider ontstaan. Dan hou je dus een netto flux over tussen binnen en buitengeleider en dat levert een zelfinductie op.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Inductie kabel

Ampere's Law perfect uitgelegd!

Berichten: 14

Re: Inductie kabel

Heren

Merci voor jullie antwoord!

Berichten: 14

Re: Inductie kabel

ukster schreef: vr 10 sep 2021, 12:18 Bij een coaxkabel zit het opgewekte magnetisch veld opgesloten tussen binnen- en buitengeleider (afstand b-a)
Het gaat dus om de verhouding b/a
zelfinductie coaxlijn.png
Hey ukster

Je zegt "bij een coax kabel zit het magnetisch veld opgesloten"

Met opgesloten bedoel je dan het volgende neem ik-->
Daarmee leid ik af dat de zelfinductie afhankelijk is van de flux (of anders gezegd sterkte magnetisch veld) en doordat de koperen kern een grote diameter krijgt, is er weinig ruimte tussen koperen kern en buitenste shielding (A/B verhouding) en is de sterkte van het magnetisch veld niet sterk genoeg om voldoende inductantie te creeren? Klopt mijn theorie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Inductie kabel

veld.png
veld.png (27.23 KiB) 1979 keer bekeken
Nee, je keert oorzaak en gevolg om
L (per meter) is een constante (zie formule)
De flux is vervolgens recht evenredig met de stroom I

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Inductie kabel

Met opgesloten bedoel ik dat het E- en H veld binnen de kabel blijft, dus zijn er praktisch geen EM stralingsverliezen.
EM fieldlinepattern.png
EM fieldlinepattern.png (22.17 KiB) 1970 keer bekeken

Reageer