vectordiagram

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

vectordiagram

Ik vraag me af of het vectordiagram wel alle informatie bevat om de vragen te kunnen beantwoorden. :ugeek:
Transmissielijn.png
Transmissielijn.png (10.9 KiB) 1668 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: vectordiagram

Ik geraak ook niet gestart om de golflengte ofzo te berekenen. Zou Zk misschien ook gegeven moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: vectordiagram

wnvl1 schreef: di 14 sep 2021, 20:53 Ik geraak ook niet gestart om de golflengte ofzo te berekenen. Zou Zk misschien ook gegeven moeten zijn?
Zk is wel uit het diagram te halen.
De karakteristieke impedantie Zk is gedefinieerd als de verhouding u/i van de heengaande lopende golf (+) of van de gereflecteerde golf (-), dus Zk = 170V/0,85A = 200Ω

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: vectordiagram

Zoals ik het interpreteer is die ul (rechts) wel op een ander punt dan die i0 (links). Dan mag dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: vectordiagram

Jawel ,de gereflecteerde spanning- en stroomgolf lopen immers vanaf het uiteinde terug naar de ingang en het is een verliesvrije lijn d.w.z. de amplitude over de gehele lijnlengte blijft gelijk.
Een eigenschap is ook dat de heengaande spanning- en stroomgolf in fase zijn en de gereflecteerde spanning- en stroomgolf in tegenfase.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: vectordiagram

Klopt. Je kan dan al je stromen en spanningen ter hoogt van l berekenen.
Je hebt dan de reflectiecoëfficiënt.
Uit je reflectiecoëfficiënt kan je ZL halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: vectordiagram

ik concludeer dat het basisvectordiagram voldoende informatie bevat om alle vragen te beantwoorden.
Ik heb de spanningsreflectiefactor (ru en Ψu) alsmede de plaatsafhankelijke Fase βl bepaald en
hiermee het basis vectordiagram uitgebreid tot 4 stroomvectoren en 4 spanningsvectoren.
Vervolgens al deze spanningen en stromen berekend en daarmee de vragen beantwoord!
vectordiagram.png
vectordiagram.png (6.75 KiB) 1463 keer bekeken
1.png
1.png (10.08 KiB) 1463 keer bekeken
2.png
2.png (10.97 KiB) 1463 keer bekeken
3.png
3.png (11.25 KiB) 1463 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: vectordiagram

met onderstaande faserelatie zijn Ψu en βl berekend.
Faserelatie.png
Faserelatie.png (4.2 KiB) 1418 keer bekeken

Reageer