[wiskunde] vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[wiskunde] vectoren

lamp.JPG
Bepaal de y-coordinaat van het punt ¨ A wanneer de lengte van de kabel HC
wordt verkort tot 790 mm. De kabel AB blijft verticaal en heeft een lengte |AB| =
300 mm.
lamp oplossing.JPG
ik heb dus eerst bepaald hoeveel HC en DC omhoog gaan en over welke hoek CB gedraaid is.

Dan heb ik gewerkt met vectoren.

Ik kom als Y-coord uit op 1031,55 mm , klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [wiskunde] vectoren

Helaas kan ik niet helpen. Mjin statica en dynamica kennis is van 25 jaar geleden.

Ik weet nog alleen te herinneren voor statica: assenstelsel definieren, coordinaten systeem, som van momenten nul stellen en som van krachten nul stellen (ogeveer, weet details niet meer).

Misschien kun je overwegen de vraag te plaatsen in natuurkunde topic? Voor mij lijkt het onder wiskunde te staan? Misschien krijg je daar respons.

Dit doet mij denken aan mijn HTS:
Eerst ogenschijnlijk simpele opgaven ingewikkeld oplossen met matrixes! Als je dat niet doet en 10 opgaven verder bent loop je vast omdat de leercurve niet is doorlopen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [wiskunde] vectoren

uitgaande van punt F (0,0) krijg ik door het toepassen van enkele gonioregels ≈942
voor de y coördinaat van punt A

Berichten: 817

Re: [wiskunde] vectoren

Ok ik bekijk het nog een keer

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [wiskunde] vectoren

@wiskunde321,

Ben je ijverig zelfstandig aan het vooruit studeren? Of maak je gevraagde opgaven?

Een hoogspringer legt ook niet de lat op 2.1 meter waar deze 1 van de 20 overheen springt. Blessures oploopt en foute techniek aanleert die er moeilijk uit te krijgen zijn. Niet slim!

De hoogspringer en de coach leggen de lat op 2 meter wat 8 van de 10 keer lukt. De techniek analyseren/perfectioneren en drillen. En af en toe de limiet opzoeken in een wedstrijd/training zo het geluk opzoeken en motivatie krijgen.

Studeren is ook erkennen wat je niet weet. Sla een boek open en maak oude opgaven. Als dit niet klakkeloos lukt beheers je de stof niet volledig.

Opletten met zelfstandig vooruit studeren:
0) Dan dien je zelf kritisch te zijn en te erkennen wat je wel en niet weet.
1) Is dom als je 8 van 10 oplossingen fout zijn.
2) Je kunt een foute werkwijze en methode aan (welke je moeilijk ontleert krijgt).
3) Je kunt jezelf overschatten wat je echt denkt te weten.

Als ik mijn kennis overschat ben ik te optimistisch (iets denken te weten), jezelf extreem overschatten voelt goed (positieve drugs in hersens). Als ik te vaak terugkijk (twijfelen/reflecteren) kan ik te pessimistisch zijn en mij onderschatten, jezelf extreem onderschatten voelt slecht.

Probeer te herkennen wie ben ik? Kijk ik teveel terug of teveel vooruit? Durf ik terug te kijken wat ik niet snap? Of kijk ik liever alleen vooruit omdat het goed voelt? Zelfstudie is moeilijk!

nota bene:
Alle vragen zijn hier retorisch en hoef je niet hardop te antwoorden!

Ben het volledig eens met kritiek andere gebruikers. Als je 3 velletjes voor een simpel sommetje nodig hebt klopt iets niet (zoals enkele posts terug, niet deze opgave). Je beheerst of begrijpt de stof dan niet.

Je beheerst de stof optimaal als kunt herkennen wat de schrijver bedoelt dat je leert.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [wiskunde] vectoren

Op basis van de tekening kwam ik uit op y-coördinaat punt A: y=942
tek.png
Hoeken berekend met cosinusregel, sinusregel, tan en sin
hoeken.png
hoeken.png (3.23 KiB) 1291 keer bekeken

Berichten: 817

Re: [wiskunde] vectoren

Bedankt voor de hulp ik was er ook opgekomen wel op andere manier

Reageer